Jump to content

Propell og fart - hvor stor fart kan jeg oppnå med annen stigning?


ko-stens

Recommended Posts

Vet ikke hvor presis overskriften er, men jeg har altså en 9,9 hk Mercury 4-takter fra 2005 (den lille varianten, lik 8 hk). Denne har propell på 8,5"x8,5". Diameteren er jeg usikker på, da den kan være 9" og. Pr i dag oppnår jeg 20 knop i en 12 fots Viking 370. Synes det er litt lite og kunne tenkt meg et par, tre knop til for moro skyld. Jeg har skjønt jeg må ha slakere stigning for å få høyere fart, altså høyere enn 8,5". Imidlertid finner jeg svært få propeller som passer til motoren. Den eneste jeg faktisk finner som kan passe er Turning Point Hustler Compact 9"x10" på Boatlab.no. Det dumme med motoren er at den har 12 splines propellaksling, og da blir utvalget mildt sagt elendig.

 

Hvor mye høyere fart kan jeg teoretisk sett oppnå med denne propellen? Kanskje vanskelig å svare på, men om noen har peiling på slikt, hadde det vært kjekt :smiley:

Link to post
Share on other sites

du må ha høyere stigning , dvs "brattere" for å få mer fart.   Og så må motoren ha krefter til overs til å orke å dra rundt en propell som gir mer belastning.   Resultatet kan også bli at motoren ikke klarer å komme opp i rett turtall, slik at du ender opp med mindre fart. 

 

teoretisk fart kan du regne ut her (husk å grøre om fra knop til miles) men for å bruke denne så trenger du også å vite turtallet , ellers blir det jo bare gjetting

https://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

La inn data med 8,5" i stigning. Den sa 23 mph (20 knop), mens den med 10" sa 26 mph (22 knop). Det stemmer jo bra med det jeg har nå, så to knop mer med 10" høres ikke feil ut da. Har lagt inn  maks turtall, som er 6 000 o/min.

 

Jeg var inne på Mercury sin propellvelger. Den sa jeg burde ha 12,66" i stigning for å få 28,47 miles. Dette blir ca 25 knop. Tallene er basert på totalvekt, da det ikke gikk an å legge inn andre data. Den har kalkulert med 5 750 o/min. 

 

Kanskje diameteren kunne vært hakket større og, feks omkring 10"? I så fall ser det ut til å bli en umulig jobb å finne noe som kan passe. Spørs om den kanskje ville blit noe lat i starten og. Det er jo ingen dragracer i utgangspunktet. Dumt det ikke er 14 splines aksling... 

 

En grunn til at jeg lurer på propell er at jeg tror motoren drar maks turtall uten å få opp farta på båten selv etter å ha hevet motorfestet for å få kaviasjonsplata i flukt med "kjølen". Av den grunn kan det kanskje være mulig å oppnå maks turtall selv med en propell med høyere stigning?

 

 

Link to post
Share on other sites

med en såpass liten og lett båt så tviler jeg på at økt diameter har noen fordel.. 

 

Det skal finnes små turtellere (Tiny Tach eller noe sånt?) , så du slipper å gjette på turtallet.  Evt bare kjøpe den solas propellen og så se hva gps'en sier. 

 

Kjenner ikke skroget på 370'en, men ser for meg at den er temmelig flat under?   Det kan gjøre at båten går greit opp til en viss fart , men med mye "våt flate" så er det ikke like lett å få båten til å gå så fryktelig mye fortere..

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten er ganske så flat under. Får mest fart om båten er baktung slik at jeg får snuta litt opp. Mulig det ikke er så mye mer fart å hente. Den gikk 15,5 knop med 6 hester, feks, men den bare "halvplanet" i 11 knop med èn voksen og ett barn eller litt over middels mye bagasje. Nå gjør den 18 knop med samme ballast. Så to knop til med bare meg og fiskeutstyr er jo ikke akkurat så mye mer.

 

En annen ting er at båten får utrolig sakte på tomgang, ca 1,4 knop. Dette er faktisk under dorgefart etter ørreten. Med høyere stigning vil båten kanskje nærme seg to knop som er mer passe. Under dorging prøver jeg å holde båten på fra 1,8 - 2,3 knop, så om den gjør det med høyere stigning er det jo bare bra. Akkurat det er vel verre å finne ut på kalkulator!  Slik det er nå må jeg hele tiden lirke på gassen og jobbe med å holde den slik jeg vil. Kunne jeg bare slappet av uten å røre gasshåndtaket og bare styre, hadde det vært kjekt.

 

Har sendt forespørsel til Ravns Garage om tips!

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.. man bør jo uansett alltid ha en reservepropell på lur :giggle:   

 

Her står delenr på de tilgjengelige propellene , så kan du søke opp det feks på ravnsgarage.no
https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/mercury_mariner.pdf

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker. :-) Der er det visst en propell som kan være aktuell, med 9,5" stigning. Har fått svar fra Ravns. Ikke å oppdrive noe mer til den ifølge dem. I så fall må det bli en to tusenkroners fra Turning Point, og det er det ikke verdt å prøve på for et par knop! Men kan hende de kan skaffe en original på 9,5" i det minste. Det kan hjelpe på både når det gjelder litt høyere minimumsfart og litt høyere maksfart!

 

Og reservepropell er høyaktuelt der jeg driver på! 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Da har jeg fått propell i posten! Det endte med en Turning Point Hustler Compact 9" x 10", pluss løs hub. Så får en se om det utgjør noen forskjell. Det blir nok ganske dyre knop... Samtidig er det kjekt å ha en reservepropell i den originale.

 

Måtte selvsagt få feil første gangen, til en Big Foot-variant, men nå håper jeg det er riktig! Bestilt hos Boatlab.no. Lynkjapp levering, i grunn. :-) 

 

Håper egentlig mest på at den går litt fortere i dorgefart. Med originalpropellen går den i 1,4 knop. Det blir litt for sakte, og det blir slitsomt å måtte justere på gasshåndtaket stadig vekk. Toppfarten får bli det den blir, egentlig. Ble skuffet sist jeg gjorde noe for å få litt mer fart. Hevet motorfestet fem cm for å få høyere turtall og mindre vannsprut inn i båten. Farten sank en knop fra drøye 21 til drøye 20 knop... Men vannspruten forsvant i det minste! Prøver i helga. :-)

 

Ps. Målte for øvrig hastigheten med to i båten forrige helg. Den ga 17,8 knop med en person på i overkant av 100 kg og meg på drøye 90. Det morsomme er at den planet lett. Artig båt, egentlig. :-) 

 

Liten videosnutt. Ingen problem med planing. Dro ikke på med full gass med en gang, for øvrig.

 

 

Propell.jpg

Link to post
Share on other sites

ko-stens skrev for 11 timer siden:

Ble skuffet sist jeg gjorde noe for å få litt mer fart. Hevet motorfestet fem cm for å få høyere turtall og mindre vannsprut inn i båten. Farten sank en knop fra drøye 21 til drøye 20 knop... Men vannspruten forsvant i det minste!

 

kan høres ut til at du  bør etpar cm ned igjen..  men prøv først med hustleren , de jeg har prøvd har hatt bra grep  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

ENDELIG har jeg fått prøvd den nye propellen! Det tok jammen tid...

 

Resultatet ble 18,9 knop... Bittelitt fortere på tomgang, 1,6 - 1,7 knop. Litt skuffende toppfart, egentlig, men ok dorgefart. Men det er nok en forklaring på stusseligere toppfart.
 

Jeg tok vekk oppbyggingen på hekken, da jeg har montert styrekonsoll, og for å unngå knekk på kabelfestet på motoren, ble det best å fjerne den. Det var kanskje ikke lurt. Sliter med å få båten i plan, rett og slett, og hekkbølgen slår inn i båten om jeg er for kjapp av med gassen. I tillegg slår båten opp og ned når den er i plan, unntatt på laveste av tre trinn.

 

Bør nok sette motoren høyere igjen gitt. Konsollen øker vekta kanskje ti kilo.
 

Vurderer i grunn å bytte til 15 - 20 hk, type Suzuki eller Tohatsu av nyere type med efi. De veier jo ikke mer enn 4 - 5 kilo mer enn Mercuryen min. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Dette er et fiaskoprosjekt… Hevet motoren til «gamle høyder» og prøvde igjen. Resultat: Går som en dass. 17,5 knop med bare meg i båten. Med en kompis planer den ikke engang! 8,3 knop! Ned fra 18 (ca).
 

Dette var daffe saker! Bytter tilbake til den gamle propellen, rett og slett. Lurer bare på hvor den er… Rotehue!
 

Spørs om ikke den større diameteren, fra 8,5 til 10» ødelegger mye her.


Det lukter ny 9,9 Sport EFI her… 

Link to post
Share on other sites

Hustler-propellen har vel 9" diameter og 10" stigning?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, det er kanskje slik det er. Ting tyder på at propellen overhodet ikke passer til båten, i hvert fall. 😕 Finner ikke igjen esken til den. Står på den. Og i den er selvsagt originalpropellen… Finner den vel igjen.

 

Mulig den passer bedre til båter med v-bunn? Jolla mi er rimelig flat under. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...