Hulda
Nå må vi holde tunga rett i munn. For meg personlig spiller det naturligvis ingen rolle. Men om børstene er slitt, så vil de til slutt ikke komme nærmere commutatoren. Rett og slett fordi fjærene går ikke lenger. Og kobberlissa til børstene tar i børsteholderene. Så kan man tro det eller la være. Det har noe med forståelse av termisk vekst å gjøre. Ikke alle ser det. Til og med en av fysikklektorene på Høgskolen i Vestfold tok jeg med shortsen på knærna. 'Aha', sa mannen 'det har jeg aldri tenkt på. Naturligvis er det slik'.
Jeg har hatt flere slike tilfeller opp gjennom årene. Alle med samme symptom. Sist i forrige uke. Men det kan naturligvis være noe annet. Personlig hadde jeg tatt det letteste først. Og det er sikkert å plukke toppen av motoren :-)
Tok ikke bilde av siste overhalingen i detalj. Ankeret så egentlig ganske fint ut. Men spor i commutatoren og rust på ankeret var det. Etter en runde i bormaskinen med vannslipepapir ble det som nytt:
Det blir heller ikke opplyst hvem som har foretatt overhalingen. Er det et renomert verksted, gjør de ikke slike tabber som knip i lagre, feil ringer osv.
Jeg fikk grunnoverhalt motoren til Hulda på Sarpsborg Motorverksted. Så fikk jeg vann i motore. Leverte den inn. Så fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke ville følge deres rutine for utskifting av deler, ville de ikke røre motoren. Så: Nye råde- og rammelagre, nye pushere, nye akseltetninger, hone sylindre og nye ringer. 20 000 kroner år 2000.
Da får det være nok fra meg, akkurat her.