Skrotnisse Startet 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2020 Jeg har tidligere aldri funnet noe forskjell på 4 hk forgasser og 5 hk forgasser. Men av mangel på noe å mekke på tenkte jeg å koke noen forgassere i ultralydvaskeren. Og da oppdaget jeg at det er forskjell på antall hull i hoveddysen, se bilde. Noen som vet om forskjellen ligger her ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 interessant, er det ikke "emulsion tube" det kalles, det røret der? Er vel bare en måte å finne ut på, teste begge på en 103cc 4-hester .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Er blitt litt giddalaus etter jeg passerte 60 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 har du ikke folk til slikt? eller er ikke den oppvoksende slekt like gira som deg på mekanisk moro? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 De er gira på å BRUKE båtene, men når det skal jobbes er de dessverre VELDIG travel Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Er det ikke forskjell på de andre dysene? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Ikke som jeg kan se. Jeg har alltid trodd at eneste forskjell var at 5 hk har større boring.... Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 En gang på 90-tallet fikk 4-hesteren samme blokk som 5-hesteren (103 ccm). Tidligere hadde 4-hesteren et volum på 83ccm. Utseendet på de to modellene var det samme. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Veldig interessant at du forsker på dette @Skrotnisse. Har selv en Yamaha 4 97-modell på 103ccm og en Mariner 4 (Helt samme motor) den også på 103ccm. Så hadde vært artig å dissekert en 5 hk for å se hva som faktisk er forskjellen. Yamahaen hadde jeg fra hverandre i atomer i mai ifm. at kjølesystemet hadde blitt forsteinet med salt. Da ble gasser ultralydvasket og nye stempleringer, honing av sylinder gjort i samme slengen. Hadde vært artig hvis en enkel modifisering av en dyse kan tyne litt ekstra krefter ut av dem. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Almvik Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Hvilke nummer har du på dysene i den 5hk? har du modell og serienummer på den motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 23.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Kan ikke finne noen nummer på dysene, kan prøve med sterkere briller kanskje. Men noen motor har jeg ikke, bare tre forgassere som dukket opp i skrothaugen.... Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Det stemmer nok som Skrotnisse sier! =) Jeg har en Yamaha 4AS en 1995 modell. Den har 54mm stempel, samme som 5 hestreren, de eldre (tror de heter 4AC) har 50mm stempel. Såg gjenom delefilmen nå og det ser ut som om eneste forskjellen er 2 dyser. Reed, er like, cylinder og stempel er like. Delenummer på forgasser er ikke like, men det er nok at den kommer ferdig med riktige dyser. Til Yamaha 5 hk Modell 5C Model type code 6E3 Nr 13 på bilde 6E3-14341-02 Nozzle Main 410Kr på Ravns garage Nr 22 på bilde 648-14342-26 JET, PILOT (# 52) 117,- På Ravns garage Hoveddysen, nr 14 på bilde er samme strl., Nr 80 Skrotnisse, kan du lyst å selge de dysene til meg så skal jeg prøve de eller trenger du de selv? Link til yamaha delekatalog hvis noen ønsker se Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Almvik skrev for 2 timer siden: Reed, er like, cylinder og stempel er like. Delenummer på forgasser er ikke like, men det er nok at den kommer ferdig med riktige dyser. Til Yamaha 5 hk Modell 5C Model type code 6E3 Nr 13 på bilde 6E3-14341-02 Nozzle Main 410Kr på Ravns garage Nr 22 på bilde 648-14342-26 JET, PILOT (# 52) 117,- På Ravns garage @Skrotnisse, får du sjekket den faktiske forskjellen på del 22 (Jet Pilot) på bildet også, du som sitter med begge forgasseren for hånden ? Er det slik at det kun der disse to delene som skiller 4hk fra 5 hk, så er det jo verdt å prøve seg på en liten oppgradering her Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Skrotnisse Svart 23.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Hm..... Del nr. 22 må være den dingsen som er festet til flotøren. Skal sjekke om jeg finner forskjell på disse neste gang det kommer drittvær til Bergensområde. I dette tilfelle tror jeg at jeg kan holde pusten mens jeg venter, det pleier ikke ta lang tid..... Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Nei, den er skrudd in på babord side. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Ser ikke ut for meg som at den dysen på siden er forskjellig. Nålen på flotør har jeg to størrelser av, men det er sikkert fordi de gamle motorene hadde løs flotør og rundt flotørkammer, mens de nyere har hengslet flotør og firkantet kammer. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Interessant. Jeg hadde forgasseren på 4hk på ultralydvask i våres. Ser ut som den dysen (22 på sprengskisse) er den samme på min også (Fant bilder fra seansen på telefonen). Så da er det vel kanskje bare dysen som står vertikalt opp på innsiden av flotørkammerey (del 13) som er forskjellig da? Dyse ses i bilde, midt på forgasser Den samme dysen, her skrudd ut og ligger til høyre for tuppen av skrujernet. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Skrotnisse Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Ærlig talt så tror jeg at forskjellen i fart med 4 eller 5 hk er marginal uansett..... Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Skrotnisse skrev Just now: Ærlig talt så tror jeg at forskjellen i fart med 4 eller 5 hk er marginal uansett Godt poeng! Det er mer kuriositeten, enn effekten som engasjerer her Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Hakkannen Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Skrotnisse skrev 7 minutter siden: Ærlig talt så tror jeg at forskjellen i fart med 4 eller 5 hk er marginal uansett Med 4hk Yamaha, ikke sjans på å komme opp i plan med jolla mi og 0,1 tonn daukjøtt + bensintank. 5hk Yamaha, planer greit, så lenger jeg bruker rokultforlenger. 4-hesteren var såvidt jeg husker fra 2003, mens 5-hesteren er en 2005-modell. Forskjellen i fart blir dermed mindre enn marginal, i alle fall for min del Men snakker vi om båter av typen 14-fots Askeladden og lignende spørs det om fartsforskjellen er så stor ja. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Hva er det for diameter på forgasseren på 5 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.