Polar20-eier Startet 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2020 Har en Polar 20 med 18hk Volvo Penta. Motoren fungerer godt. Men, nå har båten stått ubrukt ca. 3 uker og da jeg startet den opp, var kjølevannet blitt brunt. Det ble etterhvert helt fint. Er dette noe som bør sjekkes nærmere eller er det helt normalt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Høres helt normalt ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Rust i røret. Bakerier. Sånn er det. Sitér dette innlegget Link to post
Polar20-eier Svart 23.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Antar at det dreier seg om en sjøvannskjølt motor, MD 11mest sannsynlig. Da er det rust fra motorens kjølevannskanaler og normalt for en sjøvannskjølt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Polar20-eier Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Sjøvannskjølt ja. Hva/hvordan bør ting gjøres for å renske opp i dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Fylle kjølevannskanaler med Systemrens (fås bl.a. hos Maritim). Det beste er å kjøre motor en stund så det kan sirkulere i motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Det beste er nok å ikke gjøre noe. Rust beskytter mot videre rust, om du fjerner den vil det fortere ruste igjen. Så hvis du ikke har kjøleproblemer så ville jeg ikke ha gjort noe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Enig med sistnevnte. Begynner du med baser eller syrer, fjerner du jernets egenbeskyttelse. Er det anoder i denne motoren, sørg for at de funker. Det er den beste preventive innsatsen du kan gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.