Jump to content

Eldre bavaria vs eldre "klassiker"

torbjorn.jarl

Recommended Posts

Hei! 

Takk for godt forum og mykje god lesing! 

Har begynt å sondere båtmarkedet med tanke på å oppgradere til større seglbåt, på litt lengre sikt. Ser for meg maks 500 000, og 35-38 fot. Ser det er delte meiningar om bavaria, og at nokre hevdar at eldre bavaria er betre enn nyare. Gitt at segl, rigg, elektronikk, skrog og motor er i ok stand: Er det meir risikabelt å kjøpe ein 20 år gamal bavaria vs ein 35 år gamal klassiker? 

Denne har t. d lagt ute lenge: 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=156103454. Er desse teakdekka krevjande å fjerne, for ein gjennomsnittlig nevenyttig og mindre arbeidssky person? 

På førehand takk! 

Jeg har en 17 år gammel bavaria, og når jeg ser på bygge metodene, så er det veldig likt det jeg ser på nyere bavaria båter.  Nå vet jeg ikke hva du mener med nyere, for Bavaria verftet har produsert seilbåter i omtrent 40 år, og veldig mange av byggemetodene ser man igjen omtrent hele veien. Jeg vil påstå at verftet har drevet med kontinuerlig teknisk forbedring hele veien, og at en ganske ny bavaria seilbåt sannsynligvis er bygget litt bedre enn en 20 år gammel bavaria, selv om forskjellene er små. Det begrunner jeg med at når jeg ser en teknisk lik byggemetode, og vet at verftet har fått tilbakemeldinger fra kundene i alle disse årene, så må båtene ha blitt forbedret fra generasjon til generasjon.  Noe annet ville det vært om verftet totalt endret byggemetodene for å produsere rimeligere.  Det har ikke bavaria verftet gjort, men jeg har sett andre verft gjøre nettopp det de siste 15 årene. Så når det gjelder bavaria så ville jeg ikke vært så bekymret for annet enn den tekniske tilstanden på det eksemplaret du vurderer å kjøpe. Gamle båter kan ha vært igjennom mye, og behovet for en takstmann bør være naturlig. 

Når det gjelder enda eldre båter som du nevner opp mot 35 år, så er det første jeg tenker at det finnes mange flotte båter, men at man gjerne mangler dusj inne og endel av det tekniske utstyret som en nyere båt har. Teak dekk er også ofte ett problem på eldre båter.  Det jeg sier er med andre ord at skrog og innredning ikke er ett problem på en 20 år gammel båt, men på en 35 år gammel båt så kan det være ett problem om man har feks. gammel skrudd teak i ett balsa dekk.   En velholdt og løpende oppgradert 35 år gammel båt kan med andre ord være bedre enn en 20 år gammel bavaria, men normalt sett så er den ikke det fordi alt det tekniske er 15 år eldre. 

En plastbåt lever så lenge eieren putter penger og energi i den. Med en gang  eieren mister interessen, så begynner forfallet. 

Gitt at båten er godt vedlikeholdt/oppgradert så er ikkje eldre bavaria, 1999 i dette tilfellet, noko problembarn meir enn andre? Ser av andre trådar at enkelte også hevdar at godt holdt bavaria frå 90-talet/tidleg 2000 er bedre enn 10-15 år gamle bavaria. Er det hold i det, og gjelder det bavaria meir enn liknande produsentar?

Det er ikke negativt for byggekvaliteten at en bil er samlebånds produsert, og da regner jeg det heller ikke som negativt for båt.  Man kan bygge både bra og dårlig på ett samlebånd, slik man også kan når man håndlager ting.  Den bavaria båten som svært få av oss hadde råd til for 35 år siden, fikk mange flere råd til da de begynte med samlebånd og større antall båter produsert pr. ansatt for ca. 20 år siden.   Mener å ha hørt at 11 eller 12 % av kostnadene ved å bygge en bavaria seilbåt den gang med ny fabrikk var lønnsutgifter.  Lønnsutgifter hos underleverandører kommer naturligvis i tillegg.  De fleste verftene som produserer båter ønsker å produsere mer effektivt, o

Samlebånd og effektivisering har kommet for å bli, og man kan produsere både bra og dårlig på ett samlebånd. 

Bavaria hadde vel en uheldig periode for en del år tilbake. En bekjent kjøpte en ny Bavaria Ocean på 90-tallet, den gangen denne var helt ny på markedet. Jeg syntes båten var innmari fin. Både ut- og innvendig. Akkurat den modellen så vel mer ut som en Orust-båt. Men innredningen, når man med snekketøyne gikk den etter i sømmene, var nok noe mer Ikea enn Najad. En del på brygga der jeg ligger har Bavaria, 37- til 42 fot. De virker meget fornøyd med eierskapet. Så lenge man ikke går på grunn. Da er de like sensible som Benetau og alle de andre i denne sjangeren.

enslagsgjest skrev On 23.7.2020 at 10.46:

Med bygd på samlebånd mener jeg også en annen ting. Spare penger. Finer istedenfor heltre. Tynnere skrog. Mindre standardutstyr. Dårligere finish. 

Vis hele sitatet  

-Spare penger er bra, det gjør at man kan produsere noe som folk har råd til.

-Finer istedenfor heltre er bra. Styrken i mahogni kryssfiner lakkert med 6 lag tokomponent lakk etter at platene er ferdig skåret og borret hull i er langt bedre enn håndlakkert heltre.  Det er slik min 17 år gamle Bavaria er bygget. Bavaria bygges av en kombinasjon av kryssfiner og heltre. Heltre benyttes kun som pynte detaljer, og det handler nok ikke bare om pris, men også om holdbarhet og styrke.  Detaljer som at alle kapp og hull lages før platene lakkeres kan vi takke samlebånds produksjonen for. 

-Bavaria løfter skrogene ut av forma før båten innredes, dermed kan man ikke lage ett tynt  skrog som ikke tåler å løftes ut før båten er innredet. Skrog med en solid bunnramme blir løftet ut av forma og går videre på samlebåndet. Argument som tynnere skrog holder ikke, jeg har tatt kjerneprøver av mitt skrog og dekk flere plasser, og de har jeg tatt vare på. Tykkelsen er meget god. 

-Mindre standardutstyr stemmer muligens, men det betyr også større valgmuligheter, for man kan gjerne legge til mye ekstrautstyr, og det utgjør en stor del av prisen, gjerne 20-40%. 

-Dårligere finish på samlebånd, tja, der kan man kanskje være uenige i hva som er fint.  

Hvis det var meg som skulle handle, og som trådstarter har et budsjett på 500000,- kr, så er det to ting jeg ville spurt meg selv. 

Hvilken båt ville jeg leve med i dag? 

Tenker da på hvilken båt fungerer best til tenkt bruk. Sengeplasser, bysse, bad, dusj, styreplass, plass, seileegenskaper, og annet. 

Andre spørsmål er hvilken båt vil jeg leve med i 10-15 år? Eller hvor lenge du tenker å eie den. 

Hva slags vedlikehold kostnader kan forventes. Tenker da på motor, rigg, seil, elektronikk og annet. 

Spennende å kikke på båt, kikk rundt, prøv, kjøp det du mener funker best for deg. 

Lykke til.

Innenfor ett og samme budsjett gir Bavaria mer båt for pengene enn det aller meste, uansett årgang og modell.

Skal du krysse Atlanteren vil du kanskje ønske en båt som er bygget for havkrysninger. Uten å gå for mye i detalj så snakker vi om design: på ror, kjøl, skrog, rigg og innredning - som er bedre egnet til de værste forhold. Bavaria er her kapabel, men mindre egnet.

Det er nok av Bavariaer som seiler jorda rundt i alle størrelser og varianter, og de er faktisk overrepresentert blant de som krysser Atlanterhavet i ICC-rallyet. (2-300 båter hvert år).

Prisen på båter myntet for havseilas koster som nye flere ganger mer enn Bavaria, og de ofrer gjerne på kvaliteter kystseilerne setter mest pris på - romslige båter med åpen planløsning både under og over dekk, hurtige seilegenskaper, manøvrerbarhet i trange havner, m.m. Det er ikke heltre som er den viktigste differensiatoren i disse byggene, men totaliteten - samt det begrensede volumet som også påvirker pris.

Til budsjettet du har ville jeg droppet rulleseil og heller gått for Lazybag - fordi du betaler fort 100.000 mer for det.

En Jeanneau Rush 111 fra midten av åttitallet (36 fot identisk med 38 for med unntak av sigar scoop - det forlengede akterspeilet) får du for 100-150.000 under budsjettet, med rom for oppgradering og fornying - men du må være under 185 cm for å ha full ståhøyde. Den lå forut for sin tid.

Du bør være var på å kjøpe båter produsert under og rett etter oljekrisen, dette da flere produsenter (selv kvalitetsprodusenter) benyttet mindre olje i harpiksen. 40 år senere opplever flere delamiering mot glassfiber, noe som i motsetning til plastpest faktisk er alvorlig, og en krevende jobb å utbedre.

Som nevnt er vedlikehold mye viktigere enn alder, og en 30 år gammel båt kan overgå en som er ti år gammel. Etter 10-12 år kan det være behov for nye seil, utskiftning av stående rigg, kjølbolter, rorlager, skroggjennomføringer, m.m.

Motor og drivlinje bør være i topp stand, for dette er dyrt. En ti år gammel motor med få timer kan være i dårligere enn en 30 år gammel motor med flere tusen timer. Ser motorrom herja ut, og det er maling på slanger (overmalt og ikke overhalt), ja så bør du kjenne deg usikker. Er den tungstartet, det ryker av eksosen, det vibrerer unormalt mye, den går ikke lett i gir, det er vann i mottorrom eller kjølsvin, mye irring på det elektriske, fuktskader på interiør, det er lite med kvitteringer, det lukter mugg eller septik, det er mye irring på skroggjennomføringer, er ikke alle offerannoder på plass, det elektriske ser ut som spaghetti... da bør du få båten billig og tegne gode forsikringer.

Hevdes det at motoren er overhalt, be selger kunne fremlegge bilder og kvitteringer på deler, samt kunne svare på om overhalingen gjaldt både topp og bunn samt hva som var gjort. Ble ikke motoren løftet ut er den ikke overhalt.

Selger bør kunne beskrive et omfattende vedlikeholdsregime. Spør gjerne hva som ble byttet sist - jo mer jo bedre.

Selv om en 30 år gammel båt kan være like god som en 10 år gammel båt, så er det noe rart med det - folk tenderer til å ta bedre vare på relativt sett dyrere ting. En 40 år gammel "kvalitetsbåt" av samme budsjett og størrelse som en ti år gammel båt bør man gjøre regning med er relativt sett bedre holdt. To båter av samme størrelse og alder, men helt forskjellige prisklasser (forskjellige produsenter), ja så bør man gjøre regning med at den som er vesentlig dyrere også er bedre holdt... oftere enn ikke.

En 30 år gammel båt kan ha nyere utstyr enn en på ti år, da den på 10 ikke har sett sin utrangering på utstyr, men begynner å nærme seg.

Nå har jo båtprodusenter lært noe de siste 40 årene, spesielt etter at de har fått bedre programvare for design. Dette gjenspeiles i løsningene.

Selv er jeg et luksusdyr som krever feriekomfort og finner ikke løsningene jeg vil ha i en båt som er nevneverdig eldre enn 20 år.

Min neste båt blir trolig en 10-20 år gammel Bavaria på på pluss/minus 40 fot til pkussøminus 800.000,-. Etter å ha gått over alt, og gjort noen oppgraderinger, hadde jeg hatt null kvaler om å ha seilt jorda rundt med den.

Ikke la Bavaria-hatere påvirke deg. 

I alle tilfeller, ta med kyndig båtmann.

Redigert av zooper (see edit history)

Det er eit krevande marked å orientere seg i, så hjarteleg takk for mange opplysande og fyldige svar! I mitt tilfelle, som for mange andre, blir det nok eit kompromiss. Det mest vesentlege i denne omgang er hensynet til kone og barn sine preferanser - som nok veier campingfasilitetane tyngst. Skal følge råd om å bli med ulike båtar som mannskap, det er heilt sikkert verdifullt på mange måtar. 

For fire år sidan kjøpte vi fin 13 år gammal Bavaria 36AC. Fekk båten til ein gunstig pris, grunna dårleg vedlikehald gjennom fleire år. Båten hadde berre hatt ein eigar, og han var på open om dette. Har etter ganske mange timars arbeid blitt godt kjent med båten. Er godt fornøgd med det strukturelle, skroget er godt, tekniske installasjoner er jamt bra, nytta rimeleg gode produkt t.d. i vinsjer og rigg m.m. Finish på trearbeid kunne vore noko betre, men er heilt innanfor. Med nye seil og foldepropell så er også seilegenskapane bra. Alt i alt vil eg absolutt anbefale båttypen. Er likevel viktig å vite om du vil ha ein rimeleg båt med oppussingsbehov, eller ein som er klar til bruk. Vi valde å pusse litt opp, og har fått ein ganske oppdatert båt til ein pris vi kan leve med. 

Noen ting er litt annerledes på Bavaria, for eksempel er innredningen litt mer «IKEA» enn en klassiker fra Orust. 

Båtene er også designet med litt andre prioriteringer, for eksempel mer plass rundt pantry. Det gir bedre og mer praktiske løsninger når man skal lage mat i havn, men mindre gunstig om man skal lage mat i stiv kuling i Sørishavet. 

Ellers så har en del båtfolk en eiendommelig innstilling de nok er alene om: At vitenskapelig fabrikkproduksjon med data og roboter skal gi dårligere resultater enn «two men in a shed» - løsninger. 

For å si det enkelt å greit: Bavaria er båtenes svar på VW. 

Ellers handler mye om båtens utstyr ellers, Bavaria har Selden-rigg og mye av det samme utstyret som de på toppen. 

Tilstand på seil, rigg og motor vil også være avgjørende for om båten er et godt kjøp og er uavhengig av båtprodusent. 

Ellers ville jeg vært skeptisk til teakdekk. Det er mye jobb, men som andre påpeker er bavarias pålimte løsning muligens ikke det verste å fikse. 

Redigert av Havelle (see edit history)

Men, ville tatt alle påstander fra en selger som påstår at en Bavaria 36 har en toppfart på 14 knop med en god dose skepsis. 

Da skal du finne god vind og en skikkelig bølge å surfe på. 

Ellers så egner CQR ankeret i baugen seg best til pynt i oppkjørselen. Bortsett fra det der dette ut som en fin båt. 

Redigert av Havelle (see edit history)

Tja, har logga 13 knop i vår Bavaria 36. Godt med vind og nedoverbakke. Men ville aldri oppgitt det som toppfart i ei båtannonse. På flatt vatn og god vind, er nok ei normal toppfart ca 5 knop lavare... Hadde også ca 10 gps-knop gjennom fonnesstraumen for motor for nokre veker sidan. Ville ikkje lagt ut det som toppfart for motor heller?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...