
zooper
Innenfor ett og samme budsjett gir Bavaria mer båt for pengene enn det aller meste, uansett årgang og modell.
Skal du krysse Atlanteren vil du kanskje ønske en båt som er bygget for havkrysninger. Uten å gå for mye i detalj så snakker vi om design: på ror, kjøl, skrog, rigg og innredning - som er bedre egnet til de værste forhold. Bavaria er her kapabel, men mindre egnet.
Det er nok av Bavariaer som seiler jorda rundt i alle størrelser og varianter, og de er faktisk overrepresentert blant de som krysser Atlanterhavet i ICC-rallyet. (2-300 båter hvert år).
Prisen på båter myntet for havseilas koster som nye flere ganger mer enn Bavaria, og de ofrer gjerne på kvaliteter kystseilerne setter mest pris på - romslige båter med åpen planløsning både under og over dekk, hurtige seilegenskaper, manøvrerbarhet i trange havner, m.m. Det er ikke heltre som er den viktigste differensiatoren i disse byggene, men totaliteten - samt det begrensede volumet som også påvirker pris.
Til budsjettet du har ville jeg droppet rulleseil og heller gått for Lazybag - fordi du betaler fort 100.000 mer for det.
En Jeanneau Rush 111 fra midten av åttitallet (36 fot identisk med 38 for med unntak av sigar scoop - det forlengede akterspeilet) får du for 100-150.000 under budsjettet, med rom for oppgradering og fornying - men du må være under 185 cm for å ha full ståhøyde. Den lå forut for sin tid.
Du bør være var på å kjøpe båter produsert under og rett etter oljekrisen, dette da flere produsenter (selv kvalitetsprodusenter) benyttet mindre olje i harpiksen. 40 år senere opplever flere delamiering mot glassfiber, noe som i motsetning til plastpest faktisk er alvorlig, og en krevende jobb å utbedre.
Som nevnt er vedlikehold mye viktigere enn alder, og en 30 år gammel båt kan overgå en som er ti år gammel. Etter 10-12 år kan det være behov for nye seil, utskiftning av stående rigg, kjølbolter, rorlager, skroggjennomføringer, m.m.
Motor og drivlinje bør være i topp stand, for dette er dyrt. En ti år gammel motor med få timer kan være i dårligere enn en 30 år gammel motor med flere tusen timer. Ser motorrom herja ut, og det er maling på slanger (overmalt og ikke overhalt), ja så bør du kjenne deg usikker. Er den tungstartet, det ryker av eksosen, det vibrerer unormalt mye, den går ikke lett i gir, det er vann i mottorrom eller kjølsvin, mye irring på det elektriske, fuktskader på interiør, det er lite med kvitteringer, det lukter mugg eller septik, det er mye irring på skroggjennomføringer, er ikke alle offerannoder på plass, det elektriske ser ut som spaghetti... da bør du få båten billig og tegne gode forsikringer.
Hevdes det at motoren er overhalt, be selger kunne fremlegge bilder og kvitteringer på deler, samt kunne svare på om overhalingen gjaldt både topp og bunn samt hva som var gjort. Ble ikke motoren løftet ut er den ikke overhalt.
Selger bør kunne beskrive et omfattende vedlikeholdsregime. Spør gjerne hva som ble byttet sist - jo mer jo bedre.
Selv om en 30 år gammel båt kan være like god som en 10 år gammel båt, så er det noe rart med det - folk tenderer til å ta bedre vare på relativt sett dyrere ting. En 40 år gammel "kvalitetsbåt" av samme budsjett og størrelse som en ti år gammel båt bør man gjøre regning med er relativt sett bedre holdt. To båter av samme størrelse og alder, men helt forskjellige prisklasser (forskjellige produsenter), ja så bør man gjøre regning med at den som er vesentlig dyrere også er bedre holdt... oftere enn ikke.
En 30 år gammel båt kan ha nyere utstyr enn en på ti år, da den på 10 ikke har sett sin utrangering på utstyr, men begynner å nærme seg.
Nå har jo båtprodusenter lært noe de siste 40 årene, spesielt etter at de har fått bedre programvare for design. Dette gjenspeiles i løsningene.
Selv er jeg et luksusdyr som krever feriekomfort og finner ikke løsningene jeg vil ha i en båt som er nevneverdig eldre enn 20 år.
Min neste båt blir trolig en 10-20 år gammel Bavaria på på pluss/minus 40 fot til pkussøminus 800.000,-. Etter å ha gått over alt, og gjort noen oppgraderinger, hadde jeg hatt null kvaler om å ha seilt jorda rundt med den.
Ikke la Bavaria-hatere påvirke deg.
I alle tilfeller, ta med kyndig båtmann.