Drewhaugis Startet 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2020 Hei! Selve pumpestagen gar løsnet og vi får ikke pumpet ut av toalettet i båten. Ser utsom at pumpestagen er skrudd opp ettersom det er gjenger i enden. Har prøvd å skru opp disse 4 skruene i bunnen for å komme til og skru opp pakningen og feste pumpestagen igjen. (antar at det er løsningen, andre forslag for å komme til?) Når jeg løsner disse renner det vann opp fra denne plassen, klart vann eller saltvann. Kan denne trygt tas opp selv om, antar det er annerledes i båt enn i hus og at det ikke kommer fri flyt med vann eller finnes det en stopoekran eller må vi tømme vannet som er fylt på i båten. Båten er en scand classic 82. Takker for innspill hvis noen har erfaring på dette område, tenker da teknisk og ikke om du har sittet på en slik? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Det finnes en stoppekran på inntaket til toalettet. Steng denne først. Står på en skroggjennomføring et sted, bare å følge slangen så finner du den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Du bør også stenge innløpet for det vann du spyler med. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Kjellg Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Gjør som de andre sier å stenge kran først. Selv så har jeg det åpent hvert år for å smøre gummidelene inne i pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Spørsmålet avslører at du har lite erfaring med båt - velkommen skal du være. Før du drar til stoppekraner, sjekk tilstand på disse - de som er under vannlinjen, samt slangeklemmer (skal være doble forøvrig). Det er ikke uvanlig at stoppekraner og skroggjennomføringer er irret i stykker (ikke nødvendigvis lett å se om man ikke vet hva man skal se etter) - en av de vanligste årsaker til at båter synker er at disse ryker. Er du usikker på hva du skal se etter, ha en hammer og koneformede treplugger for hånden før du drar til stoppekrana. Du får kjøpt dette på båtustyrsforretningen, og det bør uansett være en del av nødutrustningen ombord. Hos meg ligger alltid hammer og plugger permanent klart ved gjennomføringene under dørken. "Stay Afloat" tetningsmasse er kanskje enda bedre - se video på YouTube (tilsvarer voksringen man tetter toalettavløp med, som forøvrig også kan benyttes, men er mindre hendig). Jeg har hørt at kaldt smør også kan benyttes. Jeg sier ikke dette for å skremme. Men kjenner du ikke til tilstanden på gjennomføringer, slanger, slangeklemmer og kraner - noe du neppe gjør ut i fra spørsmålet ditt - ja så bør du heller ikke dra til før du er beredt til å stoppe en eventuell lekkasje. Ellers er dette grei skuring Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.