jtfidje Startet 23.Juli.2020 Del på Facebook Startet 23.Juli.2020 Hei dere. I dag var jeg i båten og demonterte pumpen til toalettet da hendelen / håndtaket hadde løsnet fra stempelet ( mutteren som holdt det fast var skrudd løs ). I den forbindelsen kjente jeg veldig på at det var på tide å gjøre noe med hele toalettet. Pakningene er ikke i beste stand, og vi har lenge opplevd at det spruter tilbake fra toalettet når vi pumper ( jokerventil dette kanskje? ). Problemet mitt her nå er jo; hva burde jeg egentlig gjøre - nytt toalett, pakningssett, ny pumpe, elektrisk / manuell, ... . Det jeg har lest fra dette forumet om RM69 har ikke vært så positivt, og det er kanskje det som gjør at jeg heller litt mot å egentlig bare bytte ut hele greia, men hva anbefales å gjøre? Vet dere om f.eks en Jabsco Twist`n lock håndpumpe vil passe? Men så er jo prisen på en slik pumpe nesten like mye som et helt nytt manuelt toalett fra TMC. Hva er eventuelt også erfaringene deres med elektriske toalett og de forskjellige merkene. Ser det er veldig forskjell i pris.. Dette ble kanskje litt rotete - beklager det. Håper likevel dere kanskje har noen tanker og erfaringer å dele her :) Legger ved en link til et par bilder av toalettet jeg tok i dag just in case det tilfører noe info :) https://photos.app.goo.gl/Sk4DLTdZvQT5NLky5 Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Har samme toalett som antagelig har stått i båten siden den var ny i 1987. Demonterte og "myknet opp" pakningen med olje/grease for ca 10 år siden, og det fungerer fortsatt helt greit. Hadde en kort periode et TMC toalett på bad no 2 - men det gikk rett på fyllingen - elendig kvalitet, mye støy og bare trøbbel. ( Kjøpte nytt Jabsco Twist and lock da det ikke var mulig å finne et nytt RM69 ) Får du tak i pakninger til pumpen anbefaler jeg sterkt å prøve det - eller prøve som jeg gjorde å "myke opp" pakningene med olje/grease. Kanskje det er nok. Tilbakeslag til toalettet er helt sikkert joker-ventilen. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
jtfidje Svart 23.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 (redigert) Hmm får jo alltid litt mer mot av å høre andre med gode erfaringer. Jeg tror dette toalettet også har stått i båten siden den var ny ~86. Kan jo se om jeg får tak i pakningssett og kanskje gi det en sjanse til. Hvordan har Jabsco toalettet fungert? Redigert 23.Juli.2020 av jtfidje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Hei Me har to RM 69 i båten. Eg høyrer gjerne om du får tak i nytt pakningssett. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Jabscoèn fungerer utmerket, og er stille (manuelt toalett) Vedr pakninger til RM69 var der et firma i Haugesundsområdet som angivelig kunne levere (Også toalett) Bestillte et toalett og ett pakningsett - men etter 4 mnd hadde ingenting skjedd.... angivelig grunnet sykdom..... Tror selskapet nå er nedlagt. Droppet bestillingene og kjøpte nytt Jabsco. Kan pakningsett til Jabsco passe på et RM69 ?? Noen som vet ?? Ser det annonseres til salgs fra utlandet, men usikker på både pris og om de faktisk passer . Vurderer en mail til Hayden & Mayde (?) som vel produserte disse .... Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Gullfisk Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Satte inn et RM69 sealock pumpetoalett i gamlebåten, og det fungerte utmerket i 14år, og fungerer fortsatt. Hadde samme problem som deg i starten, at mutteren skrudde seg av. Loctite løste det. Sitér dette innlegget Link to post
jtfidje Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Gullfisk skrev for 11 timer siden: Satte inn et RM69 sealock pumpetoalett i gamlebåten, og det fungerte utmerket i 14år, og fungerer fortsatt. Hadde samme problem som deg i starten, at mutteren skrudde seg av. Loctite løste det. Årh at ikke jeg tenkte på det! Loctite.... Takk for tips - skal definitivt ta å gjøre det neste gang jeg har pumpen ute. Men du også har gode erfaringer - kanskje verdt å bare prøve å finne pakningssett 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
jtfidje Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Ser ikke dette ut som riktig da? https://www.seasea.no/packningssats-standard-brydon Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Har ikke hatt maken til din, da sealock har en litt annen pumpe og hendel, men sikkert mye det samme. Kjøpte det nytt da og byttet da jeg overtok båten. Kostet vel 1300,- på seasea den gang. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Jeg ville reparert framfor å kjøpe nytt toalett. God økonomi, ofte mindre jobb, bra for miljøet, og mindre styr å kvitte seg med et toalett enn en pumpe eller pakning. Jeg rasjonerer alt ombord (strøm, septik, vann). Skulle jeg gått for elektrisk måtte det ført til mindre septik og at jeg hadde større kapasitet på batteribanken i uthavn enn septik. Det største knapphetsgode virker for meg alltid å være strøm. Sitér dette innlegget Link to post
jtfidje Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 zooper skrev for 1 time siden: Jeg ville reparert framfor å kjøpe nytt toalett. God økonomi, ofte mindre jobb, bra for miljøet, og mindre styr å kvitte seg med et toalett enn en pumpe eller pakning. Jeg rasjonerer alt ombord (strøm, septik, vann). Skulle jeg gått for elektrisk måtte det ført til mindre septik og at jeg hadde større kapasitet på batteribanken i uthavn enn septik. Det største knapphetsgode virker for meg alltid å være strøm. Du kommer med veldig gode poeng, alle sammen. Til dere alle; takk for tilbakemeldinger og tanker 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.