Skip55 Startet 23.Juli.2020 Del på Facebook Startet 23.Juli.2020 Noen som har erfaring med disse båtene? Jeg har sett på båter i noen tid nå, og det begynner å komme nærmere, så alltid bra å samle litt erfaring. Min største bekymring for Uttern er at Kjøkken modulen som Uttern tilbyr tar bort litt sitteplass og usikker på hvor mye disse innebygde kjøkkenene faktisk brukes. Det er mange alternativer fra gassgriller til USB stekepanner og USB varmtvannsberedere i dag. Vi har 2 veldig små barn som vokser og tar mer og mer plass, og vi vil sannsynligvis "prøve" overnattinger på båten også. I tillegg vil familiemedlemmer vanligvis alltid være om bord, så 4 voksne og 2 små barn vil være gjennomsnittet. Jeg er ny på båtkjøp og har bestemt meg for en brukt båt, men ikke eldre enn 2018 og med garantier fremdeles tilgjengelig. Jeg merker også at det ser ut til at Uttern tilbyr litt mer for pengene sammenlignet med Finnmaster og Uttern er et av de mest populære merkene på finn.no også. Råd er verdsatt Sitér dette innlegget Link to post
TomT7 Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Vi kjøpte en ny Finnmaster T7 for en mnd siden og er veldig fornøyd. Har ingen erfaring med Uttern. Har sovet over og kabinen fungerer godt. Valgte 225 motor som virker tilstrekkelig-har vært på tur med 6 «voksne» og ingen problemer med å cruise i 28-32 Kn. Nydelig motorlyd når du gir på litt. Båten er nokså tung og skjærer sjøen godt selv med litt høy sjø. Det eneste jeg savner er koppholder på førersiden...Baugpropell ble bestilt ekstra og det var et godt valg, samme med Webasto varmeanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Skip55 Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Takk for svaret og godt at du nevnte dette med baugpropell. Jeg / Vi er nye med en båt på denne størelse og en Baugpropell gjør tingen sikkert mye lettere. Min kona skal jo øgså våre kaptein. Hvordan føller du denne lugaren under cockpiten kan brukes i den T7? De er vel bare småbarn som passer in i der og sikkert ikke en voksen eller? Sitér dette innlegget Link to post
Ronny Hagen Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 T7 er kjempe båt det. Mange smarte løsninger. Jeg ønsket meg egent toalett rom. Litt kjedelig når du må på do på natta. Savnet også litt enklere Løsning når du skal forflytte fra styrbord til Barbord bak. Når du skal ha på kalasje. Du må hoppe over. Ingen sted og sette beinet. Skulle vært noe og tråkket på Sitér dette innlegget Link to post
Dilemma Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Er eier av D70 på andre året nå. Veldig solid og trygg båt i sjø. Har 250 verado og ett forbruk på 1.6 til 1.9l pr nm. 30 til 40l.pr time. Lugaren fungerer bra,men det må påregnes å bytte madrass eller få på plass en overmadrass. De som er der er som betong... Toalettrommet fungerer men toalettskålen er liten og plassen trang. Bør testes 😂 Byssa er topp. Kunne vært høyere så ville arbeidsstillinger blitt bedre for meg på 1.80. Har klart å lage mye bra mat på den men fjordlandprodukter er blitt en slager. Har også en liten gassgril som jeg bruker bak på badeplattformen. Wallasen fungerer også som varmevifte. Men en ordentlig varmer med dyser nede i lugar og eventuelt ved vinduer er savnet av meg som bruker båten hele året. Bra ståhøyde under kalesjen. Som forøvrig lekker litt her og der.. Sittegruppen fungerer utmerket så lenge en sitter i ro. Skal en påregne seg god boltreplass så må en opp 10fot til. Med bord nedslått så kan en til to sove der også. Men mine klager på at det blir fort varmt og at solen står opp kl 5 ... Baugpropell mangler på min båt og det går bra så lenge en tar sine forhåndsregler. Det er greit vindfang i båten så baugpropell er å anbefale. For en båt som er 7meter så er den topp. Men en kan ikke forvente alt i den størrelsen. Lykke til med båtkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Til trådstarter. Bare nysgjerrig på hva slags stekepanner og varmtvannsbereder som finnes på USB. Med en spenning på 5volt, og en halv ampere så kan det vel ikke bli så mye futt i stekepanna? Sitér dette innlegget Link to post
Skip55 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 13 hours ago, Sørlandet2 said: Til trådstarter. Bare nysgjerrig på hva slags stekepanner og varmtvannsbereder som finnes på USB. Med en spenning på 5volt, og en halv ampere så kan det vel ikke bli så mye futt i stekepanna? Ja, dette er sant. Brukte sannsynligvis feil ord og har snakket uten å ha leksene mine :) Men poenget er at det er alternativer som finnes, men ikke via USB :) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Skip55 skrev 21 minutter siden: Ja, dette er sant. Brukte sannsynligvis feil ord og har snakket uten å ha leksene mine :) Men poenget er at det er alternativer som finnes, men ikke via USB :) Å bruke båtens batteri kan nok funke. Men det er ganske begrenset batteri-kaoasitet på en slik båt, så å basere seg på båtens 12 volts batteri for slike forbrukere, som bruker mye strøm, tror jeg er en dårlig løsning på sikt. Alt i en båt er et kompromi. Begrenset plass. Jeg har D77 med bysse. Setter stor pris på den. Kjekt med kokemuligheter(som også fungerer som varmer med varmelokket), samt vask og litt skapplass. Det er også plass til 4 voksne og to barn rundt bordet. Men som du sier bysse tar plass, hva som er rett for deg avhenger av din bruk. Lykke til med valg av båt. Sitér dette innlegget Link to post
Skip55 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 1 hour ago, Sørlandet2 said: Å bruke båtens batteri kan nok funke. Men det er ganske begrenset batteri-kaoasitet på en slik båt, så å basere seg på båtens 12 volts batteri for slike forbrukere, som bruker mye strøm, tror jeg er en dårlig løsning på sikt. Alt i en båt er et kompromi. Begrenset plass. Jeg har D77 med bysse. Setter stor pris på den. Kjekt med kokemuligheter(som også fungerer som varmer med varmelokket), samt vask og litt skapplass. Det er også plass til 4 voksne og to barn rundt bordet. Men som du sier bysse tar plass, hva som er rett for deg avhenger av din bruk. Lykke til med valg av båt. Veldig bra innspill, takk for dette. Sitér dette innlegget Link to post
TomT7 Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Hei igjen, Det lille stikkrommet under cockpiten er vel bare eget til å stue bort saker og ting. Men barnebarnet vårt på 4 år har lyst å sove der....Store lagerrom er jo mangelvare i alle båter på 7 m.. Sitér dette innlegget Link to post
Sør79 Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 (redigert) Vi har hatt T7 i ett år nå, og er veldig fornøyd med denne. Vi er en familie på 4, hvor minstemann på 6 har sovet i stikkabinen. Ser imidlertid nå at det nærmer seg en grense for hvor lenge han kan ligge der. Vi er derfor i tenkeboksen på å oppgradere til en T8. Finnmaster generelt er vi veldig fornøyd med, men ser fordel av større stikkabin og kokemuligheter. Dersom du vurderer T7 vil jeg anbefale ankervinsj og baupropell for å gjøre livet enkelt på sjøen. Vi har begge deler og ville ikke vært foruten. Kokemuligheter har vi ikke i T7en, men har brukt gass når vi er på land. Ønske om et lite pantry er og en grunn til at vi vurderer å oppgradere. T7 er uansett en fantastisk bra båt, samt at jeg synes den ser bra ut! Redigert 25.Juli.2020 av Sør79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skip55 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Takk, bra innspill. Min eldste skal nå blir 4 år, minste har nettop fyllt 1 år, ser ut som de er plass til minst en av mine 2 barn der nede i stikkabinen for en stund til med en T7 og er helt enige at en Finnmaster ser veldig flott ut, både T7 og T8. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.