Grand Banks jr Startet 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2020 (redigert) Nå har kona (!) lyst på større båt. Jeg er ikke uvillig heller. Men jeg er litt i beit på alternativer. Per nå er det drømming, men drømmer kan jo gå i oppfyllelse... Ønsker: - Under 1 mill. - 2 atskilte kabiner å sove i. Kona og jeg ønsker egen kabin så vi kan ha sex når det passer oss, og ungdommen og barna ikke får det med seg. Spesielt viktig nå som barna begynner å bli eldre og er våken lenger. Et absolutt krav. Derfor antar vi at de fleste aktuelle båter har akterkabin, men 2 kabiner i front kan også fungere så lenge det er dør. - 3 atskilte sengeplasser til barna. 2 av disse bør være i voksen-lengde mtp at barna vokser og blir store ungdommer. Stikkabiner er gode løsninger. - Sosial sittegruppe. - Marsjfart på 14+ knop Selv om vi liker å gå I 7-8 så er det ok å kunne gå fortere i blant. - Driftsikker motor. Vil vel helst ha VP41 (ikke A) og nyere. - Bredde : ikke bredere enn 3,7 meter tror jeg. 3,5 eller smalere er nok ideelt. Nåværende båt er 3,15 bred, men jeg kan bytte opp til bredere byggeplass. - Ankervinsj akter Ligger nesten alltid med nese inn. - Baugpropell - Enten mulighet til å åpne kalesje over førerplass, eller ha sosial flybridge. Ser fordeler med begge deler. - Helst kjøl eller flyndre. Men er åpen for drev selv om det er ukjent territorie for oss. - Guttungen spesielt ønsker port ut til badeplattform, men er ikke et must. Viktigere med to atskilte kabiner ? Pris: Vi drømmer og sjekker og leter. 350.000 er mer realistisk akkurat nå enn 1 mill. Men så kan jo ting endre seg raskt. Kan plutselig bli aktuelt med 1 mill også. Båter jeg har tenkt på: - Scand 29 med 2 stikkøyer (hvor bred er dobbeltsengen bak?( - Scand 32 med 2 stikkøyer - Concorde 9000 med to stikkøyer - Master 820 Drømmebåten er vel nå en Flem 34 med en litt annerledes innredning enn standard. Med 2 stikkøyer i stedet for en dobbelt. Eller en Marex 39, men den er bittelitt utenfor budsjettet vårt... ? Men jeg vedder på at det finnes flere aktuelle båter. Så hva finnes? ??☺ Redigert 23.Juli.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Barracuda 1000 dekker mange av dine krav. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179498175 Viksund har også mange spennende modeller f.eks. 925 og 1000 Jeg er en slags gjest Link to post
Gullfisk Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Skilsø 33 sport, Nidelv 320 Cruiser. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Nå har kona (!) lyst på større båt. Jeg er ikke uvillig heller. Men jeg er litt i beit på alternativer. Per nå er det drømming, men drømmer kan jo gå i oppfyllelse... Ønsker: - Under 1 mill. - 2 atskilte kabiner å sove i. Kona og jeg ønsker egen kabin så vi kan ha sex når det passer oss, og ungdommen og barna ikke får det med seg. Spesielt viktig nå som barna begynner å bli eldre og er våken lenger. Et absolutt krav. Derfor antar vi at de fleste aktuelle båter har akterkabin, men 2 kabiner i front kan også fungere så lenge det er dør. - 3 atskilte sengeplasser til barna. 2 av disse bør være i voksen-lengde mtp at barna vokser og blir store ungdommer. Stikkabiner er gode løsninger. - Sosial sittegruppe. - Marsjfart på 14+ knop Selv om vi liker å gå I 7-8 så er det ok å kunne gå fortere i blant. - Driftsikker motor. Vil vel helst ha VP41 (ikke A) og nyere. - Bredde : ikke bredere enn 3,7 meter tror jeg. 3,5 eller smalere er nok ideelt. Nåværende båt er 3,15 bred, men jeg kan bytte opp til bredere byggeplass. - Ankervinsj akter Ligger nesten alltid med nese inn. - Baugpropell - Enten mulighet til å åpne kalesje over førerplass, eller ha sosial flybridge. Ser fordeler med begge deler. - Helst kjøl eller flyndre. Men er åpen for drev selv om det er ukjent territorie for oss. - Guttungen spesielt ønsker port ut til badeplattform, men er ikke et must. Viktigere med to atskilte kabiner ? Pris: Vi drømmer og sjekker og leter. 350.000 er mer realistisk akkurat nå enn 1 mill. Men så kan jo ting endre seg raskt. Kan plutselig bli aktuelt med 1 mill også. Båter jeg har tenkt på: - Scand 29 med 2 stikkøyer (hvor bred er dobbeltsengen bak?( - Scand 32 med 2 stikkøyer - Concorde 9000 med to stikkøyer - Master 820 Drømmebåten er vel nå en Flem 34 med en litt annerledes innredning enn standard. Med 2 stikkøyer i stedet for en dobbelt. Eller en Marex 39, men den er bittelitt utenfor budsjettet vårt... ? Men jeg vedder på at det finnes flere aktuelle båter. Så hva finnes? ??☺ Skal det bli hurving, så må det være en fordel å ha akterkabin for voksne og front for barn?? Lykke til på jakten ? Mye båter å kikke igjennom ?? Link to post
Brigg Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Viknes 1030 K3. Bare gå all in med en gang. Men @Grand Banks jr, hvordan ble det med båtferien? Kom dere ut på tur? Jeg må innrømme at jeg hadde vondt i magen på dine vegne med alle motorproblemene du opplevde i starten på ferien. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 @Brigg, Viknes har vært en favoritt i mange år. Siden jeg så den første. Alltid likt "fiskebåtvinduene". Tørre vinduer ved regnvær er et pluss. Er vel 1080 som har fly? Den har vært ganske høyt på ønskelisten lenge. Sammen med Marex sin nyeste serie med AC og et fantastisk design . Foreløpig uaktuell pga prisen, men veeeldig flotte båter! Foreløpig har jeg ny rekord i antall overnattinger i egen båthavn. Nå har jeg hatt 26 eller 27 netter i egen båthavn... ? Og skrudd en del dager. Da har kona tatt ungene på ekspedisjoner på land. Nå har jeg gitt opp til ferien er over. Da blir det en ukes pause i alle fall, så blir det kanskje å demontere motor for å finne årsak. Antar enten toppakning eller sprekk topp eller noe slikt. Mest lyst til å hive ut motor og hive i en overhalt VP41 (ikke A). Men mulig jeg koster på noen arbeidstimer her først. Finner jeg en åpenbar årsak som er innenfor rimelig kostnad så fikser jeg denne motoren. Men kalesjen er tett. Dieselvarmeren fungerer godt. Vi har båtplass på et nydelig sted. Og det er noen å prate med i ny og ne. Denne sommeren blir nok ikke glemt på noen år ???? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 @TrikkerN Lønning, det er derfor vi har akterkabin nå. ? Og den er vi veldig fornøyd med. Samtidig vil gjerne de yngre her ha mer sosial uteplass og port ut til badeplattform. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 @enslagsgjest, ja Barracuda 1000 er absolutt interessant. Jeg har et plassproblem da vi trenger 3 atskilte senger til barna. Denne har 2, men riktignok doble senger. Da blir det urolig for å si det slik. ?? De kan leke og spille fint sammen, men de er også søsken som kan fly i totta på hverandre... Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Andora Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Inter 9300 bør nevnes flere av disse har yanmar motorer å det er jo ikke noe minus.... Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Jepp, jeg er veldig åpen for noe annet enn VP. Men hvis det skal være VP så skal det være 41 etter A, eller nyere. Inter 9300 skal sjekkes ut ? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Andora Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Inter 9300 er jo master 820 som de har forandret litt på,itgang bak å bredere stikkøye osv,har selv en master 820 vi ligger 2 voksne i stikkøya ,det går greit men 110 cm bredde er ikke mere enn det må,men sov godt de 3,5 ukene vi var avsted i sommer.interen har 30 cm bredere køye. Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Ah... Riktig. Vi har 140 cm seng i båten i dag og den fungerer godt. Vi har sovet i 120 cm seng før, og det er for trangt for oss. Sover i 150 cm hjemme. Hvor bred er sengen i akterkabinen på en Scand 29 og Scand 32? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 (redigert) Grand Banks jr skrev 1 time siden: @TrikkerN Lønning, det er derfor vi har akterkabin nå. ? Og den er vi veldig fornøyd med. Samtidig vil gjerne de yngre her ha mer sosial uteplass og port ut til badeplattform. Det blir alltid kompromisser ved valg av båt, både økonimisk og utforming av båt Neste båt for vår del blir nok Marex 330, men den strekker ikke helt til dine ønsker. Men det blir nok noen år til før det blir aktuelt for oss, jobber med å konvertere konemor til Admiral(båtkone ) Da blir det nok mer aktuelt å bruker 1mill+ på båt. Redigert 24.Juli.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Link to post
Turbåt Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Vi er fire og har en Scand Baltic 29. Båten er fantastisk, ikke mer å si om det, men den begynner å bli trang nå som barna vokser til. Stikkøyen (vi har én slik) klarer 1,80m men blir trang over det. Den innerste (mot skroget) sengekøya bak klarer meg på 1,92m, men blir trang om du er høyere. Ellers hadde det vært mer ideelt for skipperen og ligge mot utgangen, men den muligheten har jeg måttet gi slipp på. Så lang historie kort, om du vurderer Scand, gå for Atlantic versjonen. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
enslagsgjest Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Har du vurdert seilbåt? Skal være lett å finne en seilbåt som dekker alle kravene dine. Jeg er en slags gjest Link to post
Faxen Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Jeg trodde du ville ha en Grand Banks, jeg Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Brigg Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Foreløpig har jeg ny rekord i antall overnattinger i egen båthavn. Nå har jeg hatt 26 eller 27 netter i egen båthavn... ? Leit at det skulle bli sånn når dere hadde planlagt tidenes båtferie. Men bra at dere er med godt mot, og når kona tar initiativ til å lete etter ny båt er dere på riktig vei. Andre kunne ha funnet på å gi opp båtlivet etter en slik sommer. Stå på videre, dette blir bra. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 @enslagsgjest: Foreløpig er seilbåt ikke forenlig med vår bruk. Går mye inn i Nidelva (Arendal) og hverken dybde eller broer er på seilbåtenes side. ? Inne i elva er det varmeste badevannet, og vi har mange småturer dit i løpet av sommeren. Vi alle elsker å bade, men helst i 20+ C vann. Ellers kunne jeg tenke meg å lære å seile noe større enn VG-jolle, men det får komme senere. @Faxen, det er korrekt. Dvs jeg tror jeg vil trives meget godt i en trawler. Men Grand Banks har dessverre ofte dårlige planløsninger. Bare kjempestore kabiner, men scorer dårlig på det å ha flere senger... Sea Gupsy og andre er også flotte! Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Hva med en Nauticat uten master? Da kan du sette på mastene senere hvis du vil lære og seile, men uten master får du en fin trawler. Stor og fin akterkabin er det også. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157438214 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178346119 Jeg er en slags gjest Link to post
Worry II Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Ramin 30 er en fin båt, men den trumfer nok ikke Baltic, synes jeg. Mye mer å velge i også. Link to post
Morten1989 Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 (redigert) Worry II skrev 12 minutter siden: Ble sitert feil innlegg ?♂️ Redigert 24.Juli.2020 av Morten1989 (see edit history) Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 @Brigg, det er leit ja. Men samtidig ser vi fremover. Og samtidig så har vi det godt som familie. Dét betyr jo mye da. Ellers hadde ikke dette gått. Er jo 5 personer på 26 fot. Riktignok en av de største 26-foterne som finnes... I dag har en kamerat av ungene kommet på besøk og de har spilt Settlers i akterkabinen. Varmen står på (22,5C ), og nå skal de ut i regnværet og ta en ekspedisjon med jolle og motor. (De får kun gå rundt oss, og innover i elva. Jeg kan jo ikke kjøre og hente dem hvis trøbbel. ) Så livet går sin gang ombord. Vi har jo bilen her også, så det hender vi tar en tur. Senere i dag blir det nok en tur i svømmehallen med badstu. Må bruke mulighetene vi har når vi først har hytte på sjøen. ? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 1 time siden: @Brigg, det er leit ja. Men samtidig ser vi fremover. Og samtidig så har vi det godt som familie. Dét betyr jo mye da. Ellers hadde ikke dette gått. Er jo 5 personer på 26 fot. Riktignok en av de største 26-foterne som finnes... I dag har en kamerat av ungene kommet på besøk og de har spilt Settlers i akterkabinen. Varmen står på (22,5C ), og nå skal de ut i regnværet og ta en ekspedisjon med jolle og motor. (De får kun gå rundt oss, og innover i elva. Jeg kan jo ikke kjøre og hente dem hvis trøbbel. ) Så livet går sin gang ombord. Vi har jo bilen her også, så det hender vi tar en tur. Senere i dag blir det nok en tur i svømmehallen med badstu. Må bruke mulighetene vi har når vi først har hytte på sjøen. ? Hvordan er status på motoren? Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 @TrikkerN Lønning, eksos i kjølvannet. Mister kjølevæske. Turbo bør være eliminert som problem. Har prøvd to turboer, og er nå også 98% sikker på at pakningen er tett. Så da er det enten toppakning, eksosmanifold eller pakninger mellom blokk og manifold som lekker. Evt sprekk i toppen, men motor har ikke kokt i min eie. Dette ser jeg på om et par uker regner jeg med. Fungerer ikke å se på det mens vi bor i båten med 3 barn ? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Landkrabbaten Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Denne burde jo være midt i blinken: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=184322977 Veldig godt holdt. Solceller, victron, 2 bad, alt annet du har nevnt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn