Jump to content

Skal ta båtførerbeviset, noen som har anbefalinger om hvor det bør tas?


nomen

Recommended Posts

Kan man ikke ta det over nett nå i disse Covid19-tider?

Anser båtførerprøven som en ren formalitet som bare skal gjennomføres. Den er alt for enkel til å faktisk kvalifisere noen til å føre båt, derfor er det vel bare å ta på den enkleste og mest praktiske måten man kan gjøre.

 

Om poden skal få lov til å føre båt alene bør foreldrene ta ansvar for å sjekke at både det teoretiske og praktiske er i orden og gi den endelige godkjenningen til å ta ut båt alene. Da vet man at han/hun er ordentlig skikket :)

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

Det skal tas "bare for å ha det", han er allerede meget kompetent og vi jobber stadig med nytt stoff (lærerikt for både meg og han)

 

Strengt tatt har han ikke behov for beviset engang, han kjører jo jolle under 8 meter og mindre enn 25 hk.

 

Det blir nok en nettløsning tenker jeg.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg selv ville ikke bruke tid og penger for noe utdanning som ikke er komplett.
Når en først lærer kan eleven like greit tar alt sammen, inkl. teknisk,
sjøsikkerhet, navigasjon, praktisk utdanning, 
som går et hakk over bære å lære hvor baugen og hekk er montert og
å rope MayDay etter RS "når det blir overskyet".
...det siste er litt overdreven, men du skjønner meningen, fordi mye mer er bedre. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
enslagsgjest skrev for 6 timer siden:

Hvis en vil ha det fort å gale er det bare å ta et tilfeldig kurs, men hvis en faktisk skal lære noe ville jeg valgt Redningsselskapet sitt opplegg med camp. 

Jeg ville satset på Poseidon, et helt rått kurs med utsjekk i Stavanger, OG en tur med båten hans rundt i skjærgården, rundt Stavanger.

Vi var så ivrige at vi var nesten på D5L Herlig opplevelse.:flag_bp:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Det stemmer at @Solbris II tilbyr praksis sammen med båtførerprøven. Praksis som langt overgår det andre tilbyr. 
Jeg er komplett motstander av dagens system! Og det uavhengig av hva jeg driver med. Jeg lever ikke av å drive båtskole så jeg sier ikke dette av økonomiske hensyn. 
Det er min sanne mening at det er utrolig mye helt hårreisende undervisningstilbud som ikke har noen som helst opplærende og holdningsskapende effekt!

Det burde være et krav med praksis i tillegg til opplæring i klasserom med lærer!

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Jeg kjenner dessverre ikke til skolene, men synes bare at det er mere trivelig og lærerik.
Avhengig egen motivasjon kan flinke lærere gå dypt inn i et tema, ser hvor svakheten er hos den enkle,
så sniker seg heller ingen forbi når det blir både diskutert og spurt.
Gruppedynamikken utgjør enormt mye.

D5L er helt sikkert et mål som formidler det meste, som i grunn er både nødvendig
og ikke minst nyttig i et kystforhold som Norge har, men også overall i utlandene hvor enn han havner.
Klarer han seg gjennom den da trenger man bare å geleide gutten videre, slik at han
også bruker det som ble lært.
Og ikke minst er det et spørsmål om stolt, og enda et stykke mer fornuft når han vet. :smiley:

Et nyttig måte å bruke pengene på, spør du meg, og et stykke fornuft siden det kan brukes livet ut.

:fishing:
Jørg
 
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 1 minutt siden:

Jeg kjenner dessverre ikke til skolene, men synes bare at det er mere trivelig og lærerik.
Avhengig egen motivasjon kan flinke lærere gå dypt inn i et tema, ser hvor svakheten er hos den enkle,
så sniker seg heller ingen forbi når det blir både diskutert og spurt.
Gruppedynamikken utgjør enormt mye.

D5L er helt sikkert et mål som formidler det meste, som i grunn er både nødvendig
og ikke minst nyttig i et kystforhold som Norge har, men også overall i utlandene hvor enn han havner.
Klarer han seg gjennom den da trenger man bare å geleide gutten videre, slik at han
også bruker det som ble lært.
Og ikke minst er det et spørsmål om stolt, og enda et stykke mer fornuft når han vet. :smiley:

Et nyttig måte å bruke pengene på, spør du meg, og et stykke fornuft siden det kan brukes livet ut.

:fishing:
Jørg
 
 

Dette er tidenes desidert beste innlegg her på forumet på lang tid!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Praksis er viktig, som da det skulle være seksualvisning på skolen.

Det var en papegøye, som skulle dele inn klassen.

Uten praksis til høyre, med litt kunnskap, til venstre.

Lille Per spurte, hvor skal jeg , som har litt pjaksis?

Så kom sognepresten, og du din horebukk, stiller bak meg.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Vanskelig å være uenig i det som skrives, men det altså snakk om litt jollekjøring inne i fjordene på stille og rolige sommerdager.

 

Ikke misforstå, man skal ha respekt for havet, og kunnskap er viktig.

 

Nå har han allerede kjørt jolle i 3-4 år(ikke alene), så noe erfaring har han.

 

Det han behøver av kunnskap for å ta noen turer med jolla for å kjøpe is (og kikke litt på jentene) det skal jeg klare å lære han selv.

 

Etter å ha tenkt litt, tror jeg kanskje vi dropper hele båtførerbeviset nå, det er jo ikke ett krav om å ha det. 

 

Jeg klarer jo å ferdes relatvit trygt uten båtførerbevis og D5L, da skal nok han klare det også😉.

 

Ellers takk for tips.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

@nomen, jeg er kanskje på litt samme sted som deg bare at du er før meg i løypa. Her er det ikke konfirmasjon før om 2 år. Men her har både jeg og min sønn lyst til at han skal gjennomgå båtførerbevis-kurset. Både for at han skal få innblikk i nåværende regler og navigering. Samt at det er oppfriskning for meg. 

 

Jeg tilhører dem som ikke har krav om bevis pga alder, men gjennomførte selv kurset da det var nesten helt nytt. Dette var selvfølgelig et kurs med fysisk oppmøte for det var før jeg hadde hørt om "internett" og hadde aldri brukt en datamaskin. (Tiki100 var moderne, men jeg fikk ikke lov til å røre for jeg var for ung...) Innhold har nok endret seg siden den gang. Jeg har selv "vokst opp i båt" med lange ferier og overnatting i båt nesten alle helger i sommerhalvåret. Jeg hadde ført den store båten mye (Under min fars oppsyn). Samt min egen 11-foter med 9,9/15 hk. I Grimstad skjærgård.  Min far lærte meg også mye. Men det var mye jeg ikke kunne og som jeg forstod i løpet av kurset. Så det var absolutt nyttig. Man kan si det slik at jeg hadde praksisen, men ikke teorien. 

 

Min sønn og jeg vurderer litt hva vi skal gjøre, for han er ikke 14 ennå. Men det er godt mulig han får kurset som en 14-års presang så han har gjennomført det før neste sommer. Så får han heller vente 2 år på å få utstedt beviset. Han er veldig ivrig på å lære, og han er nok en av dem som neste år får kjøre ulovlig med båt som kan gå fortere enn 10 knop. For han har bevist seg til å kunne stole på, er aktsom, tar hensyn og viser god vurdering.

 

Så får folk her på forumet snakke ned kurset så mye de vil, og si at D5L er eneste som duger. De som hevder det bør gå inn i seg om hvor motivert en 14- og 15-åring er, og hvor mye penger foreldrene er villige til å putte i opplæring. 

 

Jeg trives nå i båt og fører min båt trygt uten D5L, og har tenkt til det fremover også. Men jeg er glad jeg en gang til Båtførerbeviset for da lærte jeg mye mer om navigering og nattseilas blant annet. 

 

Hvordan kursinnholdet er nå i forhold til i forrige årtusen vet jeg ingenting om, men jeg forventer at man lærer basis navigasjon ,  å lese sjøkart og de viktigste reglene på sjøen. 

 

Og ja, jeg kunne tenke med D5L etterhvert, men hverken småbarnsperioden eller situasjonen i familien og på jobb tillater det nå. Slik jeg bruker båt nå vil heller ikke D5L tilføre noe slik jeg ser det. Det vil kun skje når vi går lenger enn de områdene jeg har vokst opp i og kjenner så godt som jeg gjør.

 

Så jeg oppmuntrer deg til å gi kurset som en gave, og om det er via nett så la det bli en god stund for deg og poden sammen. Det har i alle fall jeg tenkt til 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Min tirade mot dagens båtførerprøve går nok til helt andre enn dere to @Grand Banks jr og @nomen.

Men jeg mener nok at det er på sin plass med kurset til 14-åringen. Det vil uansett øke bevissthet rundt sikkerhet. 
Jeg kjører egne navigasjonskurs for de som vil øke sin basiskunnskap innen nattseilas og bruk av radar og litt mer. Og vi begynner på papirkartet. 
Jeg har hatt folk med på de kursene som har ført båt i 30 år og som kan mye mer enn meg. Alle sammen har uten unntak fått et annet forhold til kart og kunnskap om teori og praksis. 
De kursene jeg kjører er for de som ikke har behov for D5L. Poenget med dette er at jeg har fått oppleve den aha-opplevelsen samtlige har fått etter å ha satt teorien ut i praksis. 
Så for min del, uansett formål med kjøring, det burde vært krav til praksis og teori!

Og å stole på at tenåringen bruker huet i enhver situasjon er skummelt! Da har man etter min mening glemt hvordan man selv var som tenåring. 
Jeg synes båtførerprøven burde hatt aldersgrense  13 år. Nettopp fordi de da er som ivrigst på å lære og fortsatt hører på litt innspill fra andre. Kanskje noe a la mopedbevis?

Uansett er det trist å se at det er på opplæring og sikkerhet det spares penger blant «båtfolket»!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

@Solbris II, jeg er enig i at det bør være praksis. Og jeg er overbevist om at jeg ville hatt stor nytte av et praktisk kurs selv mtp lengre seilaser og ikke minst ruteplanlegging. Har lært mye her inne bare ved å følge en del hentetråder. Derfor kan jeg godt tenke meg et D5L senere. 

 

Jeg er også enig i at man burde få lov til å ta båtførerbeviset før 16 år. Dvs i dag kan man ta det som 14 åring, men får av en eller annen grunn ikke beviset før 16. Selv mener jeg man burde gradert det slik at man ved innehaver av beviset og under 16 år bør kunne føre en båt som går opp til 20 knop men fremdeles maks 10 hk. Slik det er nå "tvinger man" de fleste båtfolk til å slippe podene ut i en båt og kjøre ulovlig. Per definisjon er det ulovlig for min 13 åring å føre en Pioner 8 mini med 5 hk fordi den kan gå fortere enn 10 knop. Og det gjelder frem til han fyller 16 år. Hvilket i min virkelighetsforståelse er totalt tullete. 

 

Jeg har per hittil aldri sett en ulykke som skyldes fart eller motorstyrke i denne aldersgruppen. (Og her jeg bor er det mange i den alderen som fører rib og joller med 10 og 15 hk og "bor" i båten på sommeren. Jeg har selv også gjort det og vi var mange med 10-11 fotere med 9,9 og 15 hk som rallet rundt i juni til september. I mye slags vær. )

 

Samtidig ser jeg godt voksne som starter med en daycruiser med 150 hk som ikke burde fått lov til å føre båten ut av havna. Var selv vitne til en her i båthavna som smadret en snekke i forbindelse med et forsøk på å legge til. Så ut som han førte båt slik en kjører bil. Bare at en båt svinger og ikke har brems. Dyre skader på begge båtene. Heldigvis ikke personskade. Og heldigvis er dette et unntak fra det jeg ellers ser. 

 

Jeg mener heller ikke at at man kan stole på at en ungdom alltid gjør rett. Eller bruker huet rett i alle situasjoner. Det gjør jeg ikke selv en gang. Men jeg har som sagt aldri sett noen alvorlige ulykker, og kan ikke engang huske noen mindre alvorlig ulykke. Ofte er det også disse som kjører hensynsfullt. Voksne i daycruisere og på vannskutere derimot, de er etter min observasjon overrepresentert både i ulykker og hensynsløs føring av båt. 

 

Jeg kommer til å la min eldste ta kurset i vinter og avlegge båtførerprøve, og neste år blir det nok en River 290 med 9,9. Det beror på at han i år fortsetter å vise samme positive "kjøremønster" og holdning til å føre båt som nå. Så blir det praktisk opplæring til våren om hvordan før båt som går raskere enn dagens Pioner 8 mini med 13 knop på maks. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...