Jump to content

Edit History

SveinO

SveinO

Grunnet noe dårlig impulskontroll, så har jeg endt opp med en 1986 Rana 530 DC HT Lux (fint skal det være).

Sammen med båten fulgte det en 1986 Johnson 40 VRO.

Det er mye som tyder på at båt og motor har fulgt hverandre siden 1986, men jeg vet ikke sikkert.

Båtens alder og tilstander er slett ikke avskrekkende, men motoren er jeg mer usikker på.

Er det verd å bruke tid og energi på en så gammel motor med fullstendig ukjent tilstand?
Det (nesten) eneste som taler for å beholde Johnsonmotoren, er et snev av nostalgi da det som nevnt kan tyde på at båt og motor var kjøpt sammen i 1986/87.

Eller skal man vurdere en noe nyere, og ikke minst lettere motor?
Denne Johnsonmotoren er ufattelig tung.

Hvilken motor er i tilfelle å anbefale?

I følge merkeskiltet på båten, så er den godkjent for 30kW (ca 40 HK?).

Jeg har skjønt at man på grunn av skrogformen på disse båtene, så bør man ikke ha for stor motor.

Tips og råd mottas med takk!

SveinO

SveinO

Grunnet noe dårlig impulskontroll, så har jeg endt opp med en 1986 Rana 17 DC HT Lux (fint skal det være).

Sammen med båten fulgte det en 1986 Johnson 40 VRO.

Det er mye som tyder på at båt og motor har fulgt hverandre siden 1986, men jeg vet ikke sikkert.

Båtens alder og tilstander er slett ikke avskrekkende, men motoren er jeg mer usikker på.

Er det verd å bruke tid og energi på en så gammel motor med fullstendig ukjent tilstand?
Det (nesten) eneste som taler for å beholde Johnsonmotoren, er et snev av nostalgi da det som nevnt kan tyde på at båt og motor var kjøpt sammen i 1986/87.

Eller skal man vurdere en noe nyere, og ikke minst lettere motor?
Denne Johnsonmotoren er ufattelig tung.

Hvilken motor er i tilfelle å anbefale?

I følge merkeskiltet på båten, så er den godkjent for 30kW (ca 40 HK?).

Jeg har skjønt at man på grunn av skrogformen på disse båtene, så bør man ikke ha for stor motor.

Tips og råd mottas med takk!

• Create New...