SveinO Startet 24.Juli.2020 Del på Facebook Startet 24.Juli.2020 (redigert) Grunnet noe dårlig impulskontroll, så har jeg endt opp med en 1986 Rana 530 DC HT Lux (fint skal det være). Sammen med båten fulgte det en 1986 Johnson 40 VRO. Det er mye som tyder på at båt og motor har fulgt hverandre siden 1986, men jeg vet ikke sikkert. Båtens alder og tilstander er slett ikke avskrekkende, men motoren er jeg mer usikker på. Er det verd å bruke tid og energi på en så gammel motor med fullstendig ukjent tilstand? Det (nesten) eneste som taler for å beholde Johnsonmotoren, er et snev av nostalgi da det som nevnt kan tyde på at båt og motor var kjøpt sammen i 1986/87. Eller skal man vurdere en noe nyere, og ikke minst lettere motor? Denne Johnsonmotoren er ufattelig tung. Hvilken motor er i tilfelle å anbefale? I følge merkeskiltet på båten, så er den godkjent for 30kW (ca 40 HK?). Jeg har skjønt at man på grunn av skrogformen på disse båtene, så bør man ikke ha for stor motor. Tips og råd mottas med takk! Redigert 24.Juli.2020 av SveinO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 SveinO skrev for 2 timer siden: Eller skal man vurdere en noe nyere, og ikke minst lettere motor? Denne Johnsonmotoren er ufattelig tung. Hvilken motor er i tilfelle å anbefale? I følge merkeskiltet på båten, så er den godkjent for 30kW (ca 40 HK?). Jeg har skjønt at man på grunn av skrogformen på disse båtene, så bør man ikke ha for stor motor. Du skal vel ikke løfte av og på motoren etter bruk? :) Om jeg ikke husker feil så veier den en plass mellom 80-90 kg , avhengig av versjon. Samtlige av dagens 40-hestere er tyngre. Lettest er vel Honda, deretter Yamaha om jeg ikke husker feil. De fleste jeg kjenner med 530 har nå 50hk 4T. Det er uproblematisk om båten er i grei stand. Skroget takler vekta greit. Men det er jo ikke noe utpreget fartsskrog. Men alltid greit med krefter nok slik at man kan finne seg en grei marsjfart selv med litt last i båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bårdp Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Om motoren går er det vel ikke noe poeng i å kjøpe ny. 40 Hk er motor nok på den båten. Har hatt både 40 og 50 hk på 530 og det er ikke noe å vinne på å montere en svintung 50 hk. Sitér dette innlegget Link to post
SveinO Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 ivar skrev for 22 timer siden: Du skal vel ikke løfte av og på motoren etter bruk? :) Om jeg ikke husker feil så veier den en plass mellom 80-90 kg , avhengig av versjon. Samtlige av dagens 40-hestere er tyngre. Lettest er vel Honda, deretter Yamaha om jeg ikke husker feil. De fleste jeg kjenner med 530 har nå 50hk 4T. Det er uproblematisk om båten er i grei stand. Skroget takler vekta greit. Men det er jo ikke noe utpreget fartsskrog. Men alltid greit med krefter nok slik at man kan finne seg en grei marsjfart selv med litt last i båten Nei, jeg har ingen intensjon om å løfte motoren av og på i utrengsmål. 🙂 Tenkte kanskje at litt nyere motorer var noe lettere, så båten ikke ligger så kavt i vannet når den ligger stille. Får sjekke ut motoren ila høsten og vinteren. Har ingen ambisjoner om å komme på sjøen med den i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
SveinO Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Bårdp skrev for 21 timer siden: Om motoren går er det vel ikke noe poeng i å kjøpe ny. 40 Hk er motor nok på den båten. Har hatt både 40 og 50 hk på 530 og det er ikke noe å vinne på å montere en svintung 50 hk. Tilstanden på motoren er helt ukjent, både for forrige eier og meg. Har ikke vært startet på flere år. Dette er uansett et prosjekt, så jeg får se hva høsten og vinteren bringer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 (redigert) Hadde samme med hardtop og en tohatsu 25 som ble oppgradert til 30 (32) hk. Båten gjorde 18 knop max. Med flere ombord hadde den etter min mening tålt mer, sikkert 50hk etter min mening. Max 40 på typeskilt. Motoren var lett, tror 55kg. Fløt med hekken høyere en baugen og vann samlet seg foran før det rant bak til lensepumpen. Hadde eg beholdt båten ville eg kjøpt 50hk og kjørt med varsomhet. Redigert 25.Juli.2020 av Sjøfnugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 SveinO skrev for 1 time siden: Tilstanden på motoren er helt ukjent, både for forrige eier og meg. Har ikke vært startet på flere år. Dette er uansett et prosjekt, så jeg får se hva høsten og vinteren bringer. ser ikke noen grunn til at du ikke skal kunne få denne til med litt tid og kjærlighet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tica Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Har samme båt. Satt en Mercury 30hk ca 85kg 4T da vi overtok båten. Fikk ca 19-20 knop alene i båten. Med 3 personer og last var det vanskelig å få den i plan. Byttet motor til 60hk yamaha 2T, Ca 110kg. Ble en helt annen båt. Når en trimmer opp baugen i ca 25kn, er det bare å gi på, da går den opp til 30kn. De føles som båten går lett. Skal prove litt forskjellige propeller etter hver. Den hadde fint klart en 70hk. Men ville funnet en som var lett. Den er jo ikke godkjent for dette oppsettet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Om målet er å kjøre fort med båt vil jeg påstå at en her har valgt hel feil båt. Til det formålet er det andre båter som er langt bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Tica Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 @Bårdp jeg ville nok valgt en fjordling til det. Om du vil ha fart. Men nå er det vel 530 vi snakker om. 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Tica skrev 1 time siden: Men nå er det vel 530 vi snakker om. 😉 Ja og den er ikke egnet for 70 HK. Er vel en grunn til at den er godkjent for 40 Hk. Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Hei. Jeg har selv samme båt på den båten har jeg 50hk suzuki 4t av nyere årgang. Den er noe tyngre enn eldre totaktere. Mao vil vannlinje måtte endres noe, den ligger hakket tyngre i vannet i havn, men for meg har det ikke være noe problem. Jeg klarer akkurat å få hele motor inkl motorfeste over vannet når den ligger i havn. Sinkanode om ligger nederst på motorfeste ligger akkurat over vannkanten. Nyere 4t fungerer fint på en slik båt. Veldig stillegående på lave turtall, går greit i sjøen. Båt kan brukes både til familie, fisketur og vannski med mer. Maks fart i optimale forhold i medvind er noe slikt som 29 knop (min båt). Mer sannsynlig maks 27knop. Mao ikke noe fartsskrog som flere påpeker, men grei nok til sitt bruk. Jeg har selv hatt ca samme spørsmålet som deg som bunnet ut i denne tråden: Sitér dette innlegget Link to post
Tica Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 @rebop Du gjorde veldig bra etterforskning. Og svaret på hvilken motor størrelse han kan gå for ligger nok der. @SveinO Står ikke vekten på et skilt på din motor, noen motorer har vekten slått inn. Jeg tror ikke du skal være så redd for vekt på motor. Det er flere som kjører med 4T på 50Hk, Uten at jeg vet sikkert, regner jeg med de veier sikkert like mye eller mer enn din gamle 40 2T. Du kunne tatt kompresjonstest på din gamle motor. Da finner du ut litt om slitasje på ringer og sylinder. Om de er slitt, blir det kanskje lettere å avgjøre om du bør bytte. Det er også en annen ting. På gamle motorer irrer bolter lett fast. Og som du beskriver at motoren ikke har vært i bruk på lenge, burde impeller byttes. Det kan være utfordring om det er lenge siden, da bolter kan ha satt seg veldig fast. Jeg ville latt en profesjonell byttet impelleren. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 (redigert) Ifht den gamle motoren som du har så tenker jeg at enten klarer du å fikse den selv, eller så er det bare å selge den. Dersom du begynner å levere inn til profesjonelle med noe som er fra 1980/1990 tallet så blir det fort så dyrt at det ikke lønner seg. Regn med noe knot pga alder på motor, men med riktig innstilling og om motor ikke er i alt for dårlig stand så klarer folk med innsikt å få mye til, bare en tar seg tid til å finne ut hva / hvorfor. Nostalgi hadde jeg ikke brukt som et argument for å beholde motor. Det er ren økonomi / hva en har lyst til på en slik båt som du og jeg har slik jeg ser det. Hadde du hatt en strøken fjordling eller noe i den gata så er jeg mer poenget med å ha en motor fra 80-tallet. Men strengt tatt er vel ikke 80 tallet gammelt nok enda til at det virkelig er nostalgi. Men virker den så virker den. Da er det penger spart å la være å kjøpe annen motor (evt utsette problemet). Jeg byttet for å ha mer å gå på, kunne kjøre vannski, være sikker på at motor virket, lavt støynivå(skjønt bare på lave turtall, bråker like mye på full gass), ha nok krefter i reserve, samt jeg likte argumentet med lavt drivstoffforbruk. Dog lavt drivstofforbruk ja, men det har overhodet ikke lønt seg å selge gammel motor for min del, til det har jeg brukt den alt for lite, men fin er den. Redigert 23.September.2020 av rebop (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.