Jump to content

Oljebytte ift kjøretimer

NoobMatrosen

Recommended Posts

Har båt med 20hk Mercury 4 takt, motor er effektivt kjørt rundt 30 timer tror jeg siden kjøp, hvorav de 20 første var innkjøring innkjøpsåret (2014 eller 2015?). Mulig innkjøringa blei gjort 15 + 5 timer, dvs 5 timer året etter kjøp. Med andre ord lite brukt rett og slett. Motor fikk service etter 20 timer innkjøring hos Suzuki verksted som driver med påhengsmotorer. Som nevnt husker jeg ikke om dette var samme høst som innkjøpsåret. Etter denne servicen er det ikke blitt byttet olje og filter, da jeg tenkte det var greit mtp lite antall kjørte timer på ny olje. Undervannshuset har fått ny olje for et par år siden minne jeg å huske.  Har nå skaffet både olje og filter, men lurer egentlig på om jeg ska drøye litt. Båten havner på sjøen nå til helga, da tida ikke strakk til tidligere ift ny bunnsmøring på båt etter 6 års bruk (alu). Så det blir et par mnd bruk før vinteren slår til, med mindre den globale oppvarmingen gjør at man kan fiske på julaften.

Lurer da på om det er sånn at oljen bør skiftes nå uansett mtp alderen på oljen, eller om dette kanskje kan gjøres etter opptak av båt i f.eks oktober. Undervannshus-oljen teller også ganske få timer siden skift, og motor har alltid vært opptilta ved havneleie. Men dette kan jeg kanskje sjekke ved å tappe litt olje der og sjekke fargen... En annen ting er at jeg har skaffet fogging oil for vinterkonservering. Er det dumt å skifte olje og filter i høst etter opptak, får så å kjøre på med fogging oil etterpå? Mistanken da er om fogging-oljen vil spolere motoroljen, så man ender opp med et halvt skjegg i postkassa og må skifte igjen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...