casie Startet 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2020 som emnetittel sier.Jeg spør fordi jeg har nettopp kjøpt meg en princess v53,der de som kjører den har vært uheldig og kjøre over en halvveis nedsunket Palle,slik at den ene propellen er skjev. De går nå på en maskin i 13 knop/1800omr...jeg syns dette er mye,men hva vet jeg.Båten har 2xvp D12 800 med 2300 mor som maks Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Er vel ikke fare for motoren de kjører med. Har de gjort noe med girkasse / propell Aksel på den de ikke bruker? Denne vil rotere og sannsynligvis ikke få den smøringen den trenger til lager osv. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
casie Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Er en krane rett ved proppellaksling med skilt på om at den skal stenges ved kjøring på kun en motor.. den har de stengt,men jeg ble egentlig litt engstelig for at de overbelaster ene maskinen, da en tomotorsinnstallasjon vel er beregnet for og gå med nettopp to motorer.. med en motor jobber den vel fryktelig tungt? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Ha motoren som som ikke skal gå i gang på grunn av oljetrykk og smøring. Vet ikke hvilke girkasser du har men det står i instruksjonen for den hva du skal gjøre. Du vil ikke klare å stoppe roteringen av akslingen uten videre og for å sikre oljesmøring i girkassa må du følge instruksjonen for dette. Hold farten i 8 ish knop. Det gir minst belastning på den som ikke skal gå. Den som er imorgen blir ikke overbelastet av jobben. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ida Marie III Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Overbelastet dieselmotor begynner å røyke... Så lenge de er i deplesament fart er det neppe noen overbelastning.... Og en 53 foter har jo rimelig høy deplessament fart... Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Overbelastet dieselmotor begynner å røyke... Så lenge de er i deplesament fart er det neppe noen overbelastning.... Og en 53 foter har jo rimelig høy deplessament fart... 9 knop ca. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ida Marie III Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Solbris II skrev 21 minutter siden: 9 knop ca. På 53 fot...ville trodd den var en del høyere... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Påvirkes ikke skrogfarten av bredde/lengde forholdet samt skrogform? Har alltid trodd det, men kan jo ta feil ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Jo der er en formel for det... Vannlinjelengde * ett forhåndstall Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 fra en annen tråd: Sitat Roten av vannlinjen i meter ganger 2.5. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Maksimal teoretisk skrogfart på deplasementskrog Skrogfart i knop kan forenkles til følgende formel: Skrogfart (i knop) = 1.34 * LWL (i fot) ^ 0.5 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Så svaret blir da ca 10 knop på 16 meter vannlinje. Det gir ca 9 knop på en P53. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Havlengt Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 (redigert) - Og då er vel trådstartar sin bekymring ganske reell? Utan å kjenna båt og motor vil eg tru at motoren går ganske tungt ved 13 knops fart for ein motor.. Redigert 25.Juli.2020 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Havlengt skrev 18 minutter siden: - Og då er vel trådstartar sin bekymring ganske reell? Utan å kjenna båt og motor vil eg tru at motoren går ganske tungt ved 13 knops fart for ein motor.. Og min anbefaling blir 8 knop. Har transportert min Storebro RC 500. Det må en saftig stropp til for å stoppe rotasjon på den akslingen som ikke skal gå og om den går rundt må girkassen få smøring. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 På seilbåter er det vanlig å sette motoren i revers når den ikke er i bruk. Vet ikke om dette går an å gjøre her. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 enslagsgjest skrev 46 minutter siden: På seilbåter er det vanlig å sette motoren i revers når den ikke er i bruk. Vet ikke om dette går an å gjøre her. Hva er poenget med det? De forskjellige redningsselskapene har etter hvert funnet ut at det er en risikosport å taue båter, har jeg blitt fortalt. De har er verktøy for å låse akslingene. For mange girkasser har brent som følge av tauing. Diverse amerikanske kasse som Velvet Drive etc. tåler ikke tauing i og med at smøresystemet i kassa blir foretatt av kassens inngående aksling til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 vel,nå gikk de ca 200 nm i 13 knop.det har vært et enormt dieselforbruk per nm,så det tyder på at det er mye krutt som er tatt ut av motoren...hvordan sjekker jeg om kassen er brent,hvilke signaler må jeg se etter om noe er galt? kan jo ta et oljeskift på den...vil jeg se det på oljen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Lukt på den gamle oljen. Lukter det brent, må kassa plukkes opp. Jeg vet ikke hvilket fabrikat kasse du har. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Hulda skrev 1 time siden: Hva er poenget med det? På båter med foldepropell så er det for at propellen faktisk skal folde seg inn, med mindre jeg tar veldig feil :) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 casie skrev 37 minutter siden: vel,nå gikk de ca 200 nm i 13 knop.det har vært et enormt dieselforbruk per nm,så det tyder på at det er mye krutt som er tatt ut av motoren...hvordan sjekker jeg om kassen er brent,hvilke signaler må jeg se etter om noe er galt? kan jo ta et oljeskift på den...vil jeg se det på oljen? Hvilken kasse har du? Giroljen skal ikke være misfarget eller lukte svidd som @Hulda beskriver. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Hulda skrev for 1 time siden: Hva er poenget med det? Her er en tråd du har svart i før Hulda. :-) Kan hende jeg er helt på jordet her. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Seilerslask skrev 29 minutter siden: På båter med foldepropell så er det for at propellen faktisk skal folde seg inn, med mindre jeg tar veldig feil :) Hjelper ikke på Hulda, eller noen annen med hydraulisk gir. Heller ikke den båten det er snakk om i dette tilfellet. Og så bør man absolutt lese instruksjonsboken til den installasjonen man har. Noen anbefaler ikke å operere giret når motoren ikke går. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.