Jump to content

Hvor hardt kan man kjøre en tomotorsbåt på en motor?

casie

Recommended Posts

Er en krane rett ved proppellaksling med skilt på om at den skal stenges ved kjøring på kun en motor.. den har de stengt,men jeg ble egentlig litt engstelig for at de overbelaster ene maskinen, da en tomotorsinnstallasjon vel er beregnet for og gå med nettopp to motorer.. med en motor jobber den vel fryktelig tungt?

Ha motoren som som ikke skal gå i gang på grunn av oljetrykk og smøring.  Vet ikke hvilke girkasser du har men det står i instruksjonen for den hva du skal gjøre.

Du vil ikke klare å stoppe roteringen av akslingen uten videre og for å sikre oljesmøring i girkassa må du følge instruksjonen for dette.

Hold farten i 8 ish knop. Det gir minst belastning på den som ikke skal gå.

Den som er imorgen blir ikke overbelastet av jobben.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Overbelastet dieselmotor begynner å røyke...

Så lenge de er i deplesament fart er det neppe noen overbelastning....

Og en 53 foter har jo rimelig høy deplessament fart...

9 knop ca. 

Mvh

Chilli Solbris

Havlengt skrev 18 minutter siden:

- Og då er vel trådstartar sin bekymring ganske reell?

Utan å kjenna båt og motor vil eg tru at motoren går ganske tungt ved 13 knops fart for ein motor..

Og min anbefaling blir 8 knop. Har transportert min Storebro RC 500. Det må en saftig stropp til for å stoppe rotasjon på den akslingen som ikke skal gå og om den går rundt må girkassen få smøring. 

Mvh

Chilli Solbris

enslagsgjest skrev 46 minutter siden:

På seilbåter er det vanlig å sette motoren i revers når den ikke er i bruk. Vet ikke om dette går an å gjøre her. 

Hva er poenget med det?

De forskjellige redningsselskapene har etter hvert funnet ut at det er en risikosport å taue båter, har jeg blitt fortalt. De har er verktøy for å låse akslingene. For mange girkasser har brent som følge av tauing. Diverse amerikanske kasse som Velvet Drive etc. tåler ikke tauing i og med at smøresystemet i kassa blir foretatt av kassens inngående aksling til motoren. 

casie skrev 37 minutter siden:

vel,nå gikk de ca 200 nm i 13 knop.det har vært et enormt dieselforbruk per nm,så det tyder på at det er mye krutt som er tatt ut av motoren...hvordan sjekker jeg om kassen er brent,hvilke signaler må jeg se etter om noe er galt?

kan jo ta et oljeskift på den...vil jeg se det på oljen?

Hvilken kasse har du? Giroljen skal ikke være misfarget eller lukte svidd som @Hulda beskriver. 

Mvh

Chilli Solbris

Seilerslask skrev 29 minutter siden:

På båter med foldepropell så er det for at propellen faktisk skal folde seg inn, med mindre jeg tar veldig feil :)

Hjelper ikke på Hulda, eller noen annen med hydraulisk gir. Heller ikke den båten det er snakk om i dette tilfellet. Og så bør man absolutt lese instruksjonsboken til den installasjonen man har. Noen anbefaler ikke å operere giret når motoren ikke går.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...