Jump to content

Bryter for ankervinsj virker ikke

Makaløs

Recommended Posts

Jeg har dette panelet med 2 brytere, den ene bryteren virker som den skal, men den andre sluttet plutselig å fungere. Det betyr at jeg kan låse eller slippe fri anker, men ikke trekke inn. Med andre ord er det grønn bryter som ikke virker. Jeg finner ikke noen sikring til denne bryteren, noe det kanskje burde være. Noen tips om hvordan jeg kan feilsøke?

859AB1A2-5016-462C-B7B8-56F8102F3B27.jpeg

Sjekk bryteren ved å måle med ohm meter(multimeter). Da ser du raskt om bryteren virker. Er bryteren i orden er neste sted å feilsøke releet til vinsjen. Har du ikke mulitimeter(så bør du kjøpe det om du vil fikse ting selv) så kan du ta de to ledningen til bryteren og "kortslutte" de(koble de sammen). Om vinsjen da går er det bryteren som ikke virker. 

På multimeter kan du velge dette valget:

1699365173_Screenshot_20200725-215252_SamsungInternet.jpg.3ec75f0cebb63573faefa7a8a017bdae.jpg

Da vil det pipe om pinnene berører hverandre, og lyden varsler da "kortslutning". Dvs svært lav motstand (ohm).

Når du da måler over bryteren skal den pipe når du har skrudd på, og ikke når den er koplet fra. Antall ohm står også i displayet.  

PS: Noen brytere vil vise kortslutning også når den skulle vært koplet ut. Det kan skyldes slitt bryter med krypstrøm, eller annen elektronikk som er koplet til. 

Ps: Du kan også velge andre ohm-valg, og da så nær det du skal måle. I dette tilfelle ønsker du å måle så nær 0 som mulig.

Illustrasjonen er gjort med det billigste multimeteret til Biltema til kr 99. Det fungerer fint til slikt. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...