Solseng Startet 25.Juli.2020 Del på Facebook Startet 25.Juli.2020 (redigert) Blir spennende å følge denne saken videre. Mye tyder vel på at en slik lov blir vedtatt, men slik jeg ser det, er det fortsatt åpning for andre "fartsgrenser" - noe som fort vil angå ganske mange båteiere. Uansett interessant å lese gjennom innspillet/innstilling som er overlevert. Her er både statistikk og andre forhold belyst. https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/nfd/dokumenter/vedlegg/utredning-av-krav-til-hoyhastighetskompetanse-for-forer-av-fritidsbat.pdf Redigert 25.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Interessant. Det kommer frem at de fleste (alle?) ulykkene med død som utfall skyldes kombinasjonen rus, mørke og i denne sammenheng medium fart (20-30 knop). Så ingen av disse vil omfattes av nytt høyhastighetsbevis. (Og strengt tatt brøt de døde både alkoholgrense og det å ferdes aktsomt og sikkert.) Samt at man regner med at vannskutere (som står for 6% av ulykkene, men kun 1% av båtparken) vil bli elektronisk nedjustert til maks 49 knop hvis man bestemmer seg for en 50 knops grense. Ergo uten krav for høyhastighetsbevis. Samtidig har Danmark obligatorisk bevis for alle som fører planende båt under 15 meter. Blir dette nok et byråkratisk sammensurium av politisk korrekthet og uforståelige konklusjoner - eller blir det et redskap som faktisk får ned ulykkesfrekvensen og gjør sjøen tryggere? Jeg er sannelig ikke sikker. Håper det blir en god utredning som ikke styres av politisk korrekthet men faglig. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
.Olsen Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Har fått inntrykk av at flere forhandlere og produsenter av høyhastighetsbåter imøtekommer dette. Vil tro de har god innsikt i dette. Og jeg syns at argumentet om at de som døde i 20-30 knop ikke kommer innunder høyhastighetssertifikatet er tynt. Vi vet jo ikke om de førte 50+ båter, vi vet heller ikke om økt kompetanse ifht kjøring av høyhastighetsbåt ville endret noe, men normalt regner en vel med at økt kompetanse gir økt aktsomhet.. så hvem vet? Og generelt så kjøres jo ikke 50+ båter i 50+... sælig ikke om natta, og særlig ikke om en har drukket ;-) Men klart det er jo ett poeng, er ikke utenkelig at alle var i båter som ikke gikk særlig fortere... eller uansett under 50. Men det ender da nesten som ett argument for å sette kravet til båter som også går saktere enn 50. --- Uavhengig av dødsfall og ulykker så virker det som det er enighet at en trenger spesialkompetanse for å føre båter som går 50+. All opplæring trenger ikke å være basert på å redusere dødsfall, det kan være lurt å kreve at en trenger opplæring for å kunne føre en 50+ båt, det virker ikke urimelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.