Jump to content

Marex VS Bavaria, hvordan forklare, forsvare eller argumentere for prisforskjellen?


Mr_TJ

Recommended Posts

Om man sammenlikner Bavaria S33 med Marex 310 Cruiser eller 320 Aft skiller det ca en mill kr. Båtene er ulikt utformet, men er det designet som gjør Marex så mye dyrere?

I båtverdenen er det ikke så stor forskjell på "delene". Det er stort sett samme leverandør på kjøleskap, toalett, brytere og så videre. Begge bruker VP.

Så finnes det noen rasjonell måte å forklare, forsvare eller argumentere for Marex til tross for den store prisforskjellen?

Link to post

En forklaring kan være produksjonvolum.

Masseproduksjon gir billigere produksjon, og grunnlag for å forberede løsninger som er mindre timeintensive.

Formkostnadene kan fordeles på flere enheter, og man støper større deler av feks innredning.

Volumproduksjon gjør også at man kan optimalisere produksjonslinjen, og redusere gjennomløpstid.

Bavaria hadde tidligere en flott presentasjon av produksjonsprosessen på sin hjemmeside. Vet ikke om den er der ennå.

Baksiden er kanskje at mulighetene for tilvalg og personlig tilpasning blir dyrere, og mer begrenset siden dette da må ettermonteres.

Har inntrykk av at Marex fortsatt har mer treverk i sine båter. Det ser kanskje penere ut, men er usikker på om det gir bedre kvalitet. Dyrere blir det i alle fall.

Link to post

Hmm... Så langt er det gode rasjonelle forklaringer, men ingenting som forsvarer eller argumenterer for prisforskjellen. Jeg har inntrykk at at det som skrives om Marex er veldig positivt. Solid og gjennomtenkt er brukt som beskrivelser. Jeg liker veldig godt akterkabin løsningen med 5 faste sengeplasser, skikkelig bysse oppe, og at de har droppa sittegruppe nede. Men igjen, en mill er mye penger. Vi snakker 25-35% prisforskjell.

Link to post

Båter er følelser. Nå kan jeg ikke nok om disse spesifikke båtene, men det er mange som er villig å betale en del mer for følelsen av å ikke ha helt lik båt som alle andre. De jeg kjenner som har Bavaria er fornøyde med kvaliteten, men den gode innvendige plassen går på bekostning av sjøegenskapene. Ganske sikker på at en Marexen er mer behagelig når det går litt sjø. Detaljarbeidet er sikkert også mer forseggjort. Om det er verdt en mill? For noen, for andre ikke.

Link to post

Det er mange faktorer som spiller inn på sluttprisen, her er noen av dem:

- Timelønn for ansatte

- Administrative kostnader

- Lover/regler som byråkratiserer

- Grad av håndtverk kontra samlebånd

- Valg av materialer (type treverk osv)

- Produksjonsvolum

- Gjenbruk av teknologi/deler mellom modeller

- Kundens betalingsvillighet

- Osv, osv...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Kallethekid skrev for 1 time siden:

Båter er følelser. Nå kan jeg ikke nok om disse spesifikke båtene, men det er mange som er villig å betale en del mer for følelsen av å ikke ha helt lik båt som alle andre. De jeg kjenner som har Bavaria er fornøyde med kvaliteten, men den gode innvendige plassen går på bekostning av sjøegenskapene. Ganske sikker på at en Marexen er mer behagelig når det går litt sjø. Detaljarbeidet er sikkert også mer forseggjort. Om det er verdt en mill? For noen, for andre ikke.

 

Marex er helt klart bedre i litt sjø ja, men det er pga design og neppe så mye pga pris. Jeg er av det kaliber som nok hadde kunnet betale 25-30 % mer for noe unikt, fremfor masseprodusert. 

Link to post

Det er nok mye følelser ute å går ved valg av båt, ja. Noen mener Passat er bedre enn Superb og noen mener Raymarine er bedre enn Simrad. De som eier det ene mener så klart den er best. Men det er utvilsomt meget god byggekvalitet på Marex. Vil påstå at de overgår Bavaria på det meste. Dessuten er Marex designet og optimalisert for oss i Norden og Nederland, først og fremst. Nyere Bavaria fungerer stort sett best med hekk mot brygga. 

Link to post
Popeye70 skrev for 3 timer siden:

Det er mange faktorer som spiller inn på sluttprisen, her er noen av dem:

- Timelønn for ansatte

- Administrative kostnader

- Lover/regler som byråkratiserer

- Grad av håndtverk kontra samlebånd

- Valg av materialer (type treverk osv)

- Produksjonsvolum

- Gjenbruk av teknologi/deler mellom modeller

- Kundens betalingsvillighet

- Osv, osv...

 

Mange viktige punkter her. Punkt nr. 1 gjelder imidlertid neppe, da minstelønn i Tyskland er nesten tre ganger høyere enn i Litauen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Vil tru at 100 % ekstra gjev kanskje 25% betre båt ( veldig omtrentlig)  Det er det kanskje verdt, om ein har pengane. Kan nok samanliknast med kjøp av diverse  bilmerker også. Eg har Bavaria seilbåt, og er fullstendig klar over at det finnast betre seilbåtar. For pengane så gjev Bavaria mykje!

Link to post

Det kan synes som dette ikke lar seg rasjonelt forklare/argumentere for, i alle fall ikke fullt ut. Det refereres til bil. For de eksklusive merkene er gjerne marginene langt høyere per bil, men det selges langt færre biler. Det er også ofte at man betaler for innovasjon, man får noe som de fleste andre ikke har ennå. Sånt koster. Altså er delene ikke de samme. For disse båtene er det annerledes. Delene er stort sett de samme. Skrogmessig består begge av glassfiber og bruker sikker nogen lunde samme mengde.

Dermed sitter jeg igjen med at Marex må ha høyere fortjeneste per båt enn Bavaria, og det skulle selvsagt også bare mangle. De selger antakeligvis langt færre båter per år.

 

Jeg er nok av dem som (om/når jeg har pengene) er villig til å betale mer for å få en Marex, rett og slett fordi nå har jeg fått øynene opp for den. Jeg synes dessuten Bavaria modellene er relativt like, man får "bare" mer av det samme når man går opp i størrelse.

Så virker det også som at båtene holder seg greit i pris, slik at de ekstra kronene er relativt trygt bevart i båten. Man betaler mer, men man får det igjen når man selger.

Link to post
Mr_TJ skrev 8 minutter siden:

Altså er delene ikke de samme. For disse båtene er det annerledes. Delene er stort sett de samme.

Jeg tør påstå at min BMW / Rolls Royce analogi fungerer. Begge har samme motor (i ditt eksempel Volvo Penta). Begge har samme navigasjon (i ditt eksempel Raymarine). Begge har samme nøkkel. Begge har samme...

The list goes on. 

 

BMW og Rolls Royce har annerledes utseende (i ditt eksempel har Marex og Bavaria forskjellig design). Begge har et unikt interiør (ikke samme interiør på Bavaria og Marex). En er bygd på samlebånd og en annen er håndlagd (samme med Bavaria og Marex). BMW har enklere treverk mens RR har eksklusivt edeltre (samme med Bavaria og Marex) Begge har ulik...

The list goes on. 

 

Dette beviser at en kan ha to forskjellige produkt, med mange felles deler, men som likevel selges til forskjellige priser og til forskjellige kundegrupper. 

Jeg er en slags gjest

Link to post

Ei stund siden jeg har sett på finnannonser med søk på Marex... tok en runde nå. 
 

vell.... skjønner man ikke forskjellen på pris etter å ha bladd seg gjennom bildene.... så se igjennom en gang til. 
 

men hadde jeg betalt for det... tja, nei, jeg hadde heller kjøpt en Bavaria og dagen etter kjøpt en 40 fots 10 år gammel seilbåt for resten av pengene... 

 

🙂 

Link to post

Det fine med Bavaria er at man får råd til en 39 foter. Jeg liker å sammenlikne båten vår med Volkswagen. Et alternativ er Mercedes eller BMW.

 

Ønskes det Marex, Princess, Fairline etc, så er det bare å bla opp mye mer. Da blir det mindre båt

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Det er noe med kvalitet over tid også. Det som synes om 10-15 år. 
 

Skulle jeg hatt en kystbåt hadde jeg valgt Bavaria seil i dag. Men ikke for langtur.
På motorbåtsiden har det skortet litt på lydisolering. Men det kan man løse selv. Standard motor i Bavaria kan være litt snaue. 
sjøegenskaper er subjektivt. De fleste er happy med det de har, helt til de prøver noe annet. Behovene er også forskjellige om man bor i Indre Oslofjord eller på Vestlandet. Prøv en Targa eller Windy i litt sjø så forstår man at det er forskjell. Man får sjelden stort bovolum og et skarpt sjøskrog i samme båt. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ikke så mye med spørsmålet til trådstarter å gjøre, men jeg synes de nye Marxene med akterkabinen er veldig fine. Mye treverk å vedlikeholde er det. Men jeg er litt skeptisk til alle beslag som rekker, kryssholdt og påfyllinger, som er festet på teak på/gjennom dollbord. Jeg tenker at dette ikke er et dødt materiale, og kan føre til at det blir løst og/eller lekkasjer på sikt. Noen som deler den skepsisen?8C86F989-C874-4F41-9C3E-17B59220307A.png.b5d79ae07e037887b8704c142daf7be6.png

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Tipper man kan se forskjellen på kvalitet når det har gått noen år. Marex er kjent for gjennomgående høy byggkvalitet. Det samme kan ikke sies om Bavaria. Hører det samme fra de som virkelig kan seilbåt også. 
 

Et annet eksempel: Volvo V90 vs Skoda Superb. Begge er to fine store biler. Pen i lakken også. Jeg har vært på Volvo-fabrikken. Skjønner hvorfor lakken holder seg godt på en Volvo vs en del andre merker. Tenker man ser greit forskjell i kvalitet når de to bilene er 10 år gamle. Samme med  Marex vs Bavaria. Kvalitet i materialer, gjennomtenkt design og godt håndtverk koster.  
 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...