Mr_TJ Startet 26.Juli.2020 Del på Facebook Startet 26.Juli.2020 Om man sammenlikner Bavaria S33 med Marex 310 Cruiser eller 320 Aft skiller det ca en mill kr. Båtene er ulikt utformet, men er det designet som gjør Marex så mye dyrere? I båtverdenen er det ikke så stor forskjell på "delene". Det er stort sett samme leverandør på kjøleskap, toalett, brytere og så videre. Begge bruker VP. Så finnes det noen rasjonell måte å forklare, forsvare eller argumentere for Marex til tross for den store prisforskjellen? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Kan det være noe i det at "original Levisbukse 501 kjøpt hos original forhandler koster 3 ganger mer enn masseprodusert levisbukse med bra kvalitet hos Cubus ? Jeg bare spør ....." Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Storskalafordeler hos Bavaria som gir lavere kostnader og muligheter for å selge til lavere pris? Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 En forklaring kan være produksjonvolum. Masseproduksjon gir billigere produksjon, og grunnlag for å forberede løsninger som er mindre timeintensive. Formkostnadene kan fordeles på flere enheter, og man støper større deler av feks innredning. Volumproduksjon gjør også at man kan optimalisere produksjonslinjen, og redusere gjennomløpstid. Bavaria hadde tidligere en flott presentasjon av produksjonsprosessen på sin hjemmeside. Vet ikke om den er der ennå. Baksiden er kanskje at mulighetene for tilvalg og personlig tilpasning blir dyrere, og mer begrenset siden dette da må ettermonteres. Har inntrykk av at Marex fortsatt har mer treverk i sine båter. Det ser kanskje penere ut, men er usikker på om det gir bedre kvalitet. Dyrere blir det i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Hmm... Så langt er det gode rasjonelle forklaringer, men ingenting som forsvarer eller argumenterer for prisforskjellen. Jeg har inntrykk at at det som skrives om Marex er veldig positivt. Solid og gjennomtenkt er brukt som beskrivelser. Jeg liker veldig godt akterkabin løsningen med 5 faste sengeplasser, skikkelig bysse oppe, og at de har droppa sittegruppe nede. Men igjen, en mill er mye penger. Vi snakker 25-35% prisforskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Båter er følelser. Nå kan jeg ikke nok om disse spesifikke båtene, men det er mange som er villig å betale en del mer for følelsen av å ikke ha helt lik båt som alle andre. De jeg kjenner som har Bavaria er fornøyde med kvaliteten, men den gode innvendige plassen går på bekostning av sjøegenskapene. Ganske sikker på at en Marexen er mer behagelig når det går litt sjø. Detaljarbeidet er sikkert også mer forseggjort. Om det er verdt en mill? For noen, for andre ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 En forklaring kan jo også være at Marex-båtene bygges av båtbyggere på et båtbyggeri (verft), mens Bavaria-båtene settes sammen av ufaglærte (på minimums EU-lønn) på en fabrikk... Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Hvorfor er Rolls Royce dyrere enn BMW? Rolls Roycen har akkurat samme deler som BMW'en Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Popeye70 Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Det er mange faktorer som spiller inn på sluttprisen, her er noen av dem: - Timelønn for ansatte - Administrative kostnader - Lover/regler som byråkratiserer - Grad av håndtverk kontra samlebånd - Valg av materialer (type treverk osv) - Produksjonsvolum - Gjenbruk av teknologi/deler mellom modeller - Kundens betalingsvillighet - Osv, osv... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
BårdK Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Med stort produksjonsvolum får du i tillegg mer innkjøpsmakt, Popeye70. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Kallethekid skrev for 1 time siden: Båter er følelser. Nå kan jeg ikke nok om disse spesifikke båtene, men det er mange som er villig å betale en del mer for følelsen av å ikke ha helt lik båt som alle andre. De jeg kjenner som har Bavaria er fornøyde med kvaliteten, men den gode innvendige plassen går på bekostning av sjøegenskapene. Ganske sikker på at en Marexen er mer behagelig når det går litt sjø. Detaljarbeidet er sikkert også mer forseggjort. Om det er verdt en mill? For noen, for andre ikke. Marex er helt klart bedre i litt sjø ja, men det er pga design og neppe så mye pga pris. Jeg er av det kaliber som nok hadde kunnet betale 25-30 % mer for noe unikt, fremfor masseprodusert. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 35 minutes ago, BårdK said: Med stort produksjonsvolum får du i tillegg mer innkjøpsmakt, Popeye70. Godt poeng. Det er jo bare å se hvordan dagligvarebransjen i Norge opererer. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Worry II Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Det er nok mye følelser ute å går ved valg av båt, ja. Noen mener Passat er bedre enn Superb og noen mener Raymarine er bedre enn Simrad. De som eier det ene mener så klart den er best. Men det er utvilsomt meget god byggekvalitet på Marex. Vil påstå at de overgår Bavaria på det meste. Dessuten er Marex designet og optimalisert for oss i Norden og Nederland, først og fremst. Nyere Bavaria fungerer stort sett best med hekk mot brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Popeye70 skrev for 3 timer siden: Det er mange faktorer som spiller inn på sluttprisen, her er noen av dem: - Timelønn for ansatte - Administrative kostnader - Lover/regler som byråkratiserer - Grad av håndtverk kontra samlebånd - Valg av materialer (type treverk osv) - Produksjonsvolum - Gjenbruk av teknologi/deler mellom modeller - Kundens betalingsvillighet - Osv, osv... Mange viktige punkter her. Punkt nr. 1 gjelder imidlertid neppe, da minstelønn i Tyskland er nesten tre ganger høyere enn i Litauen. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
sunnmøre Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Vil tru at 100 % ekstra gjev kanskje 25% betre båt ( veldig omtrentlig) Det er det kanskje verdt, om ein har pengane. Kan nok samanliknast med kjøp av diverse bilmerker også. Eg har Bavaria seilbåt, og er fullstendig klar over at det finnast betre seilbåtar. For pengane så gjev Bavaria mykje! Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Det kan synes som dette ikke lar seg rasjonelt forklare/argumentere for, i alle fall ikke fullt ut. Det refereres til bil. For de eksklusive merkene er gjerne marginene langt høyere per bil, men det selges langt færre biler. Det er også ofte at man betaler for innovasjon, man får noe som de fleste andre ikke har ennå. Sånt koster. Altså er delene ikke de samme. For disse båtene er det annerledes. Delene er stort sett de samme. Skrogmessig består begge av glassfiber og bruker sikker nogen lunde samme mengde. Dermed sitter jeg igjen med at Marex må ha høyere fortjeneste per båt enn Bavaria, og det skulle selvsagt også bare mangle. De selger antakeligvis langt færre båter per år. Jeg er nok av dem som (om/når jeg har pengene) er villig til å betale mer for å få en Marex, rett og slett fordi nå har jeg fått øynene opp for den. Jeg synes dessuten Bavaria modellene er relativt like, man får "bare" mer av det samme når man går opp i størrelse. Så virker det også som at båtene holder seg greit i pris, slik at de ekstra kronene er relativt trygt bevart i båten. Man betaler mer, men man får det igjen når man selger. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Mr_TJ skrev 8 minutter siden: Altså er delene ikke de samme. For disse båtene er det annerledes. Delene er stort sett de samme. Jeg tør påstå at min BMW / Rolls Royce analogi fungerer. Begge har samme motor (i ditt eksempel Volvo Penta). Begge har samme navigasjon (i ditt eksempel Raymarine). Begge har samme nøkkel. Begge har samme... The list goes on. BMW og Rolls Royce har annerledes utseende (i ditt eksempel har Marex og Bavaria forskjellig design). Begge har et unikt interiør (ikke samme interiør på Bavaria og Marex). En er bygd på samlebånd og en annen er håndlagd (samme med Bavaria og Marex). BMW har enklere treverk mens RR har eksklusivt edeltre (samme med Bavaria og Marex) Begge har ulik... The list goes on. Dette beviser at en kan ha to forskjellige produkt, med mange felles deler, men som likevel selges til forskjellige priser og til forskjellige kundegrupper. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Worry II Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Skal du ha en båt med enkel installasjon og aksling, som veldig mange har som krav, har ikke Bavaria noen fornuftige modeller å tilby. Marex har 2 modeller med aktercabin og denne løsningen. Det er i mine øyne Baltic i nyere utgave. 320 og 370aft, det er vakre båter det ! Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Worry II skrev for 3 timer siden: Nyere Bavaria fungerer stort sett best med hekk mot brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Sequoia skrev 1 minutt siden: Må jo få opp tempen i denne tråden ! Den e er slapp og innbyr til krangling ! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Ei stund siden jeg har sett på finnannonser med søk på Marex... tok en runde nå. vell.... skjønner man ikke forskjellen på pris etter å ha bladd seg gjennom bildene.... så se igjennom en gang til. men hadde jeg betalt for det... tja, nei, jeg hadde heller kjøpt en Bavaria og dagen etter kjøpt en 40 fots 10 år gammel seilbåt for resten av pengene... 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Det fine med Bavaria er at man får råd til en 39 foter. Jeg liker å sammenlikne båten vår med Volkswagen. Et alternativ er Mercedes eller BMW. Ønskes det Marex, Princess, Fairline etc, så er det bare å bla opp mye mer. Da blir det mindre båt Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 (redigert) Det er noe med kvalitet over tid også. Det som synes om 10-15 år. Skulle jeg hatt en kystbåt hadde jeg valgt Bavaria seil i dag. Men ikke for langtur. På motorbåtsiden har det skortet litt på lydisolering. Men det kan man løse selv. Standard motor i Bavaria kan være litt snaue. sjøegenskaper er subjektivt. De fleste er happy med det de har, helt til de prøver noe annet. Behovene er også forskjellige om man bor i Indre Oslofjord eller på Vestlandet. Prøv en Targa eller Windy i litt sjø så forstår man at det er forskjell. Man får sjelden stort bovolum og et skarpt sjøskrog i samme båt. Redigert 27.Juli.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 (redigert) Ikke så mye med spørsmålet til trådstarter å gjøre, men jeg synes de nye Marxene med akterkabinen er veldig fine. Mye treverk å vedlikeholde er det. Men jeg er litt skeptisk til alle beslag som rekker, kryssholdt og påfyllinger, som er festet på teak på/gjennom dollbord. Jeg tenker at dette ikke er et dødt materiale, og kan føre til at det blir løst og/eller lekkasjer på sikt. Noen som deler den skepsisen? Redigert 27.Juli.2020 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havhesten73 Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Tipper man kan se forskjellen på kvalitet når det har gått noen år. Marex er kjent for gjennomgående høy byggkvalitet. Det samme kan ikke sies om Bavaria. Hører det samme fra de som virkelig kan seilbåt også. Et annet eksempel: Volvo V90 vs Skoda Superb. Begge er to fine store biler. Pen i lakken også. Jeg har vært på Volvo-fabrikken. Skjønner hvorfor lakken holder seg godt på en Volvo vs en del andre merker. Tenker man ser greit forskjell i kvalitet når de to bilene er 10 år gamle. Samme med Marex vs Bavaria. Kvalitet i materialer, gjennomtenkt design og godt håndtverk koster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.