Hedwig
Gjentar meg selv fra en annen tråd:
En del båtfolk har en eiendommelig innstilling de nok er alene om: At vitenskapelig fabrikkproduksjon med data og roboter skal gi dårligere resultater enn «two men in a shed» - løsninger.
Selvfølgelig er det dyrere om du skal betale mennesker for å bygge noe og du har liten produksjon, i stedet for å bruke roboter, datamaskiner og ha stor produksjon. Ekstra dyrt blir det fordi det er mye vanskeligere for mennesker å lage noe av konsistent god kvalitet enn det er for roboter. Se på bilmarkedet, Porsche lager biler av høyere kvalitet enn Noble.
Men så er Noble kult, og noen synes det er verdt å betale for det.
Nå er Bavaria hverken Porsche eller Noble. Om HR ikke får treet til å matche perfekt i mønsteret finner de annet treemne. Bavaria smeller det inn.
Det føles (og er) mer eksklusivt i en HR enn i en Bavaria. Det samme gjelder kanskje Marex, selv om jeg får mye mer den følelsen i deres eldre modeller enn de nye.
I tillegg til kvalitet så kommer merket inn i tillegg, for å holde oss i bilverden:
Aston Martin Cygnet er en Toyota iq med annet merke og litt kulere dashbord. Og en tre-fire ganger høyere pris.
Tysk kvalitet, ingeniørkunst og roboter er sjelden feil. Men, Bavaria er neppe båtenes svar på BMW eller Mercedes. Men kanskje VW? For mange er det mer enn godt nok.
I tillegg så produserer Bavaria for de fleste, du finner båter som er bedre i sjøen og som er skapt for mye sjø, men som da kanskje er mindre inni. Hvis man virkelig vil ha kvalitet og sjøegenskaper går man til Nordhavn. Marex er kanskje en god mellomting for norske forhold. Jeg synes motorbåter for det meste ligger i havn uansett merke og kommer nok aldri til å forstå meg på campingcruisermentaliteten som oppstår når motorbåtene legger seg med akterplattformen inn slik at de omtrent blir en del av brygga, og gjerne setter ut et par campingstoler på brygga i tillegg.
Men Marex, og spesielt de nye, ser veldig mye bedre ut enn Bavarias båter, og akterlugaren ser veldig bra ut. Det skal de ha.
Det ble etterlyst høyere temperatur. Håper dette har hjulpet.