Bitteliten Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 @Gullfisk dette du er skeptisk til? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Synes Marex er flotte båter med lure løsninger tilpasset nordisk bruk. Kvaliteten ser også bra ut. Bavaria er litt som Superb. Volumiøs, mye for pengene og godt nok. Om dette er verd prisforskjellen er subjektivt. Enig i at standard motorisering i Bavaria ofte er i minste laget. Hadde jeg mye penger ville jeg valgt en Marex 375. Men, den er veldig dyr..... Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Hedwig Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Gjentar meg selv fra en annen tråd: En del båtfolk har en eiendommelig innstilling de nok er alene om: At vitenskapelig fabrikkproduksjon med data og roboter skal gi dårligere resultater enn «two men in a shed» - løsninger. Selvfølgelig er det dyrere om du skal betale mennesker for å bygge noe og du har liten produksjon, i stedet for å bruke roboter, datamaskiner og ha stor produksjon. Ekstra dyrt blir det fordi det er mye vanskeligere for mennesker å lage noe av konsistent god kvalitet enn det er for roboter. Se på bilmarkedet, Porsche lager biler av høyere kvalitet enn Noble. Men så er Noble kult, og noen synes det er verdt å betale for det. Nå er Bavaria hverken Porsche eller Noble. Om HR ikke får treet til å matche perfekt i mønsteret finner de annet treemne. Bavaria smeller det inn. Det føles (og er) mer eksklusivt i en HR enn i en Bavaria. Det samme gjelder kanskje Marex, selv om jeg får mye mer den følelsen i deres eldre modeller enn de nye. I tillegg til kvalitet så kommer merket inn i tillegg, for å holde oss i bilverden: Aston Martin Cygnet er en Toyota iq med annet merke og litt kulere dashbord. Og en tre-fire ganger høyere pris. Tysk kvalitet, ingeniørkunst og roboter er sjelden feil. Men, Bavaria er neppe båtenes svar på BMW eller Mercedes. Men kanskje VW? For mange er det mer enn godt nok. I tillegg så produserer Bavaria for de fleste, du finner båter som er bedre i sjøen og som er skapt for mye sjø, men som da kanskje er mindre inni. Hvis man virkelig vil ha kvalitet og sjøegenskaper går man til Nordhavn. Marex er kanskje en god mellomting for norske forhold. Jeg synes motorbåter for det meste ligger i havn uansett merke og kommer nok aldri til å forstå meg på campingcruisermentaliteten som oppstår når motorbåtene legger seg med akterplattformen inn slik at de omtrent blir en del av brygga, og gjerne setter ut et par campingstoler på brygga i tillegg. Men Marex, og spesielt de nye, ser veldig mye bedre ut enn Bavarias båter, og akterlugaren ser veldig bra ut. Det skal de ha. Det ble etterlyst høyere temperatur. Håper dette har hjulpet. Redigert 27.Juli.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Bitteliten skrev 1 time siden: @Gullfisk dette du er skeptisk til? Ser ikke tydelig nok om bildet ditt har samme løsning, kan se ut som din er skrudd i teak oppå, og i glassfiber på siden. Men på Marex står hele foten til rekkestøtta, også kryssholdt, på dollbord av teak. Antagelig med bolt gjennom både teak og glassfiber. Ser for meg dette som en dårligere løsning en om den hadde stått rett på glassfiber/gelcoat. Nå synes jeg ofte både rekkefester og kryssholdt generelt, er litt puslete da. Hater nå folk tar tak øverst i rekka og skal skyve eller dra båten. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Gullfisk skrev 1 time siden: Hater nå folk tar tak øverst i rekka og skal skyve eller dra båten Dersom rekkevaier ikke tåler det, er det vel like greit å oppdage dette når båten ligger i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 dobsen62 skrev for 4 timer siden: Dersom rekkevaier ikke tåler det, er det vel like greit å oppdage dette når båten ligger i havn. Er vel mer festet i dekk som kan bli slitt dersom det gjøres mange nok ganger. Selve rekkevaieren tåler det nok uten dramatikk :) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Det er nevnt i tidligere tråder om Bavaria/Marex at Marex generelt påkoster mer mht støyisolering i motorrom og finish på elektrisk opplegg og slanger etc i motorrom. Kona og jeg har i mange år sett på båter i størrelseorden 30-40fot og Bavaria har alltid vært en god kost/nytte-båt for oss. Husker vi så på en NB en gang som med vanlig utstyr ble svindyr ift Bavariaen av samme størrelse. Men NB-en hadde voldsomt bra finish innvendig da. Synes sammenligningen med VW er ganske god, Bavaria har jo heller aldri vært i finish-området til de mye dyrere merkene, men derfor har flere folk råd til de. Marex synes vi har velsig bra finish og løsninger, men vi manglet en halv mill for en Marex 350 og endte opp med en 2007 Bavaria 35 sport istedet (sammenligner tilsvarende utstyr). Ibtillegg slapp ungdommen å krabbe over hverandre i senga i Bavariaen slik som de ville ha måtte gjort i Marexen. Marex er nok litt bedre på finish og kjøreegenskaper antar jeg, om det er verdt pengene er det jo det hvis du har råd og lyst. En utfordring dog Marex har i de største båtene sine er at prisen er i nesten Princess/Fairline område, og da slår neste trinn inn; ville man hatt en feks Marex 375 eller en Princess/Fairline i samme størrelse med tanke på kvalitet? Evnt når man sammenligner noen år gamle båter? Nå i disse dager når folk er lydmessig fornøyd med en mp3-musikknog streaming på hodetelefoner kontra godt stereoanlegg til dyrere pris tror jeg de fleste er fornøyd med romfølelsen og størrelsen i en Bavaria og trives med det, og til en ok pris. De som er mer kvalitetsbevisst mht finish og har penger til det må gjerne kjøpe Marex. Som med bil: er du fornøyd med å ha VW trenger man ikke å bruke vesentlig mer på en såkalt premiumbil. Men ønsker man premiumbil og har råd til det, ja hvorfor ikke? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Dette er smak og behag. Bavaria er av kvalitet: Bra nok. Har hatt 2 stk. En 42 og en 44. Følt kvalitet blir ikke det samme som en Marex. Men for oss var størrelse viktig, og en annen ville kostet 2-3 mill mer. Bavaria er et romskip i forhold til andre båter, og er man usikker, sjekk ut 2003-2005 modeller og ser hvordan de er i dag. Trolig veldig bra. Tyskere slipper ikke dårlig produkter på markedet(vanligvis). idag har vi en Azimut, som ble hastekjøpt for 7 år siden. Og vi er fornøyd. Ser kostbare løsninger som vinylester skrog, vaccum toaletter, kraftige pumper , kostbare driftssikre motorer ( CAT) osv. Men ser fortsatt at Bav har båter som er bra nok.. velger du Bavaria får du større båt en ved valg av Marex. Men er du opptatt av « kvalitetsfølelse» velger du Marex og mindre båt.. Begge blir de fleste fornøyd med Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kenneth 81 Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Hvordan er forskjellen i standardutstyr på Bavaria og Marex for tiden? Så litt på prislistene dems for noen år siden (planla å vinne i Lotto) og da var det en ganske betydelig mer standardutstyr i Marex enn i Bavaria. Likt utstyrt så ble prisforskjellen ganske bra redusert (selv om den fremdeles var stor!) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 (redigert) Gullfisk skrev for 17 timer siden: Ser ikke tydelig nok om bildet ditt har samme løsning, kan se ut som din er skrudd i teak oppå, og i glassfiber på siden. Men på Marex står hele foten til rekkestøtta, også kryssholdt, på dollbord av teak. Antagelig med bolt gjennom både teak og glassfiber. Ser for meg dette som en dårligere løsning en om den hadde stått rett på glassfiber/gelcoat. Nå synes jeg ofte både rekkefester og kryssholdt generelt, er litt puslete da. Hater nå folk tar tak øverst i rekka og skal skyve eller dra båten. Rekkestøtter, kryssholt, fester til lensetakler er alle skrudd gjennom teak og ned gjennom dekket. Vinsjer og vantfester er rett i ekstra tykk glassfiber. Men sånne krefter blir det aldri i en motorbåt ? man bør se på motorstørresle også. Mitt inntrykk er at Bavaria, både seil og motor, har små motorer som standard Redigert 28.Juli.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Havelle skrev for 13 timer siden: Selve rekkevaieren tåler det nok uten dramatikk :) Det kan jo bli litt dramatikk når folk sitter i lo og holder seg i rekkevaieren, dersom rekkestøttene ryker under en broach. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Bavaria har ikke så mye utstyr standard. MEN det er faktisk lagt opp til at det er enkelt å ettermontere. Det er laget hull ferdig til å montere varmer, trekkerør overalt, faktisk enkelt å ettermontere. Men en Marex 370/320 er stilige gjennomførte båter ? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
TICORA Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Ja, det kan man. Jeg har eid ny Marex 290 SC og ny Bavaria 35 Sport. Kvalitetsforskjellene på alt fra el-opplegg, bruk av riktige syrefaste skruer, tetthet rundt luker, kalesje osv var ekstremt stor. Servicen jeg fikk fra de to avspeiler også prisforskjellen mener jeg. Han som kjøpe Bavaria'en av meg er happy med båten for jeg tok alle kampene med leverandør og barnesykdommene så han fikk en båt som fungerte. Leverandøren forsøkte også gjentatte ganger å bløffe seg ut at problemene men når en går inn i det selv og snakker med LaSa og deres egne servicefolk så får en sannheten. Dokumentasjonen som fulgte med viste seg også å være feil. Virkeligheten er at Bavaria er en fabrikk som ikke følger egne standardprosedyrer. Nå er dette blitt 5 år siden og ting kan ha endret seg men hører fra nybakte Bavaria eiere at det er problemer enda. Jeg har eid min siste Bavaria, selv om jeg nå er seiler og ikke har noen planer om å gå tilbake til motorbåt på lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Er nok forskjell på kvaliteten. Om det er vert prisforskjellen, er det kjøperen som bestemmer. Har NW 390,som har mange detaljer Skulle resette sikring på ladder,tok ut skuffene i benken,der dukka det opp eit lysarmatur. Må jo ha lys når man skal inn i benken. Er vel ein del sånne ekstra detaljer på Marexen og, som fordyrer båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 (redigert) Like everything else in life you get what you pay for. Jeg har kjøpt Windy 37 og NordWest 420 nye. Verditapet er enormt. Men båtene er nyyydelige ?. Så jeg rådet venner til å kjøpe brukt Bavaria seilbåt. Skuffende bra ? Dagens båt kjøpte jeg brukt. Uten alt jeg har lært på Baatplassen.no hadde det vært katastrofe ? #takknemlig Redigert 29.Juli.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Bitteliten, du har alltid valgt båt fra øverste hylle. Og det betyr du har stått på ellers. NW var ett krembeger, of det er vel Regina også. Når det gjelder budgetbåter, er Bavaria , Jeanneau, Hanse, Benetau og Dufour i samme klasse. Men som LP Yachtservices sa, Bavaria kan settes på kjølen, og det tåler Ikke de franske. Og det er vel likt med motorbåter og. Bavaria er bygget for innvendig volum, mens Marex har fokus på mer kvalitet. Og kjøper må tenke på hva er kvalitet godt nok Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
dobsen62 Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 baatsman skrev for 11 timer siden: Men som LP Yachtservices sa, Bavaria kan settes på kjølen, og det tåler Ikke de franske. Enda en påstand om Bavaria, som ikke har rot I virkeligheten. Det var vel Dufour som hadde problemer med det, ikke de franske. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 dobsen62 skrev 13 minutter siden: Det var vel Dufour som hadde problemer med det, ikke de franske. Og Dufour lages vel fremdeles i La Rochelle ... i Frankrike? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 baatsman skrev for 12 timer siden: Bitteliten, du har alltid valgt båt fra øverste hylle. Og det betyr du har stått på ellers. NW var ett krembeger, of det er vel Regina også. Når det gjelder budgetbåter, er Bavaria , Jeanneau, Hanse, Benetau og Dufour i samme klasse. Men som LP Yachtservices sa, Bavaria kan settes på kjølen, og det tåler Ikke de franske. Og det er vel likt med motorbåter og. Bavaria er bygget for innvendig volum, mens Marex har fokus på mer kvalitet. Og kjøper må tenke på hva er kvalitet godt nok Var det ikke for at vi skal seile langt i krevende farvann hadde jeg trolig kjøpt Bavaria og vært happy med det? men den turen vi skal på er kravene annerledes ? Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 Phoebe skrev 14 minutter siden: Og Dufour lages vel fremdeles i La Rochelle ... i Frankrike? Det var ikke de tyske båtene som hadde problemer med at kjølen datt av, det var det Bavaria som hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 30 minutes ago, dobsen62 said: Det var ikke de tyske båtene som hadde problemer med at kjølen datt av, det var det Bavaria som hadde. Bavaria er tysk, og det er ikke Bavaria-problemet med kjøl som falt av (på Match 42, var det vel?) som diskuteres. Det som @baatsman refererer til er problemet som enkelte Dufour-båter (som er franske) har hatt, hvor innerlineren har løsnet. En representant for Dufour-verftet mente det kunne skyldes at båtene ikke var designet for å bære båtens vekt på kjølen når båten sto på land, og at man måtte fordele vekten på alle støttene rundt båten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hedwig Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 (redigert) dobsen62 skrev 1 time siden: Det var ikke de tyske båtene som hadde problemer med at kjølen datt av, det var det Bavaria som hadde. Det var vel en Match 42, som var i utleie og hadde hatt en alvorlig grunnstøting uten at det ble gjort ettersyn. Match båtene i norsk eie er forsterket som følge av den hendelsen, men har ikke fått med meg at dette har skjedd med noe mer enn en båt. Ellers oppklarer vel @popeye70 dette. Litt på siden, men det er vel egentlig ikke overraskende at noe om er ment til å være på vann og la kjølen bli holdt av skroget ikke helt takler at innfestingen i kjølen skal arbeide motsatt vei og holde hele båten. Bare forståelig at de da trenger litt ekstra støtte også i skroget. Båter egner seg dårlig på land, og biler egner seg dårlig i vann. Sånn er det bare ;) Havelle skal fint tåle å stå på kjølen, men vi har noen ekstra støtter likevel. Kjølproblemer er heller ikke begrenset til de masseproduserte europeerne, en Oyster mistet kjølen for et par år siden: https://www.yachtingworld.com/news/experts-examine-oyster-yacht-that-sank-after-losing-her-keel-69146 Et lite sidespor, men leiemarkedet er skummelt: https://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486 Redigert 30.Juli.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 (redigert) Jeg har faktisk innvilget meg enda en runde med 3 ukers ferie i sommer, bare for å seile rundt med Bavaria' n. Så helt ille er det ikke, selv om brukermanualen opprinnelig ikke er norsk, svensk eller fransk ?. Redigert 30.Juli.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 Oyster gikk konk pga den 80 foteren som mistet kjølen. Dette skyldes alvorlig konstruksjons og produksjonsfeil. Rammen som holdt kjølen var for svak og monteringen var feil. dyrt for alle innvolverte. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 Phoebe skrev for 3 timer siden: Og Dufour lages vel fremdeles i La Rochelle ... i Frankrike? Betyr det det samme som at alle franske båter har problemer med at de ikke tåler lagring på kjølen. Popeye70 skrev for 2 timer siden: Bavaria er tysk, og det er ikke Bavaria-problemet med kjøl som falt av (på Match 42, var det vel?) som diskuteres. Vi diskuterer vel hva som er resultatet av å spare penger i produksjonen, uavhengig av hvem som produserer hva. At Bavaria hadde problemer med dårlig innfesting av kjøl i en periode, er vel ett kjent problem. (Google) Det er ikke det samme som at alle tyske verft hadde samme problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.