TideRace
dobsen62 skrev 49 minutter siden:Betyr det det samme som at alle franske båter har problemer med at de ikke tåler lagring på kjølen.
Jøss... du får lese mitt svar i din egen kontekst, se dine egne innlegg over. Jeg besvarte kun din påstand om at Dufour ikke er fransk.
SitatAt Bavaria hadde problemer med dårlig innfesting av kjøl i en periode, er vel ett kjent problem. (Google)
Jeg vet i alle fall om èn historie som er gjentatt til det kjedsommelige på Google. Kjølen min sitter fast og det er det viktigste for meg.
For å holde oss til tråden:
Bavaria (og en del andre verft) har omtrent de samme underleverandørene på rigg, seil, motor, pumper, elektronikk, mm som de (unevnelige) betydelig dyrere båtene, med seil eller motor. Med andre ord har disse komponentene statistisk sett omtrent samme feilrate og levetid uansett hvilket båtmerke de er montert i. Den største forskjellen blir produksjon og montering av skrog, interiør, bruk av treverk, isolasjon, detaljnivå, ekstravalg, m.m. som er nevnt her før. Jeg har stor tillit moderne produsjonsteknikk og så vidt jeg vet produserer alle større verft (også franske) etter "Bavaria-metoden" (les: Lean - the Toyota way..) i dag. Hadde jeg hatt Dufour hadde jeg antagelig likt og følt meg like trygg i den.