Jump to content

Edit History

Seilars

Seilars

baatsman skrev On 28.7.2020 at 0.06:

Dette er smak og behag. Bavaria er av kvalitet: Bra nok. Har hatt 2 stk. En 42 og en 44. Følt kvalitet blir ikke det samme som en Marex. Men for oss var størrelse viktig, og en annen ville kostet 2-3 mill mer. Bavaria er et romskip i forhold til andre båter, og er man usikker, sjekk ut  2003-2005 modeller og ser hvordan de er i dag. Trolig veldig bra.  Tyskere slipper ikke dårlig produkter på markedet(vanligvis).

 

Har fulgt denne tråden litt og husker godt den gangen Bavaria seilbåten vår var ny i 2003.   Den gang var mange skeptiske til bavaria, sannsynligvis fordi man umulig kunne få en skikkelig båt til den prisen. Uansett så var det aldri noen teknisk kompetanse bak argumentene om at Bavaria var dårlig.  Jeg må innrømme at jeg ikke visste helt hva Bavaria var for noe før jeg så den på «sjøen for alle 2003». Jeg har tilstrekkelig teknisk kompetanse til at jeg kunne vurdere det jeg så. Det førte til at jeg ikke helt forstod hvorfor Bavaria var rimeligere enn enkelte andre seilbåter i samme klassen.  I tillegg opplevde jeg på mine relativt grundige inspeksjoner av nye seilbåter i denne kategorien at selgere av andre fabrikater flere ganger snakket negativt om bavaria.  Men heller ikke disse uttalelsene opplevde jeg som spesielt kunnskapsrike.  Jeg var dessuten i mange tilfeller litt overrasket over hvor lite de kunne om byggemetodene i de båten de selv solgte, så jeg lot meg ikke skremme.

 

Jeg stolte på mine egne inntrykk, og satte meg grundig inn i det meste før kontrakt på ny båt ble signert. Jeg visste nok mye mer om både Bavaria sine byggemetoder og  fysiske mål, samt konkurrentene sine byggemetoder og fysiske mål ved kjøp enn hva som var vanlig.  

 

Båten ble kjøpt, og jeg må si det overrasket meg litt hvordan enkelte var skeptiske til Bavaria. Husker spesielt da jeg skulle frese ut hull til thruster.  Var en ukjent mann i havna som stod og ventet for å få bekreftet at skroget var altfor tynt.  Han ble faktisk overrasket over at det var god tykkelse. Senere hørte jeg via andre at denne karen hadde begynt å drømme om å kjøpe seg Bavaria. 

 

Det var vår begynnelse, og ettersom årene gikk kom det flere og flere Bavaria båter rundt om i havnene. Mitt inntrykk er at hver eneste Bavaria båt som har blitt sjøsatt har ført til at ryktet båt for båt har blitt bedre.  Få om noen båter er testet så grundig i form av titusenvis av produserte båter på havet som Bavaria.

 

De mange forsøkene på å rive verftet ned fra tronen har kun styrket merkevaren. Spesielt i ett land som Norge der de fleste som vurderer å kjøper seg en Bavaria kjenner en som har Bavaria . Det er ikke lett å komme med usakligheter om ett båtmerke som så mange kjenner.  

 

Så vi har vår Bavaria seilbåt ennå. Vi har absolutt hatt mange muligheter til å bytte båt på disse 17 årene, men vi liker den båten vi har, og kommer nok til å ha den lenge. 

 

Så for å spore litt inn på TS sitt spørsmål om Bavaria vs. Marex.  Mine erfaringer handler om seilbåt, men serieproduksjon har vært tema, og fabrikken er den samme. Det er 21 år siden verftet startet opp den «nye» fabrikken som tok pusten fra konkurrentene.  Flere titusener av båter har rullet ut fra dette verftet, og ryktet har bare blitt bedre og bedre for hver nye båt. 

 

Men kan Marex og Bavaria sammenlignes? Jeg synest ikke det. Marex er mer spennende og som enkelte har nevnt er vel bavaria i «folkevogn» segmentet mens Marex er «premium». 

 

Men min erfaring tilsier at det ikke handler om en forskjell i båtenes holdbarhet, men heller om detaljer og luksusfølelse.  Det mange opplever er nok at noen fot ekstra til samme prisen også kan være en form for luksus. 

 

Mitt inntrykk er at både Marex og Bavaria er to gode valg, men av forskjellige årsaker. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seilars

Seilars

baatsman skrev On 28.7.2020 at 0.06:

Dette er smak og behag. Bavaria er av kvalitet: Bra nok. Har hatt 2 stk. En 42 og en 44. Følt kvalitet blir ikke det samme som en Marex. Men for oss var størrelse viktig, og en annen ville kostet 2-3 mill mer. Bavaria er et romskip i forhold til andre båter, og er man usikker, sjekk ut  2003-2005 modeller og ser hvordan de er i dag. Trolig veldig bra.  Tyskere slipper ikke dårlig produkter på markedet(vanligvis).

 

Har fulgt denne tråden litt og husker godt den gangen Bavaria seilbåten vår var ny i 2003.   Den gang var mange skeptiske til bavaria, sannsynligvis fordi man umulig kunne få en skikkelig båt til den prisen. Uansett så var det aldri noen teknisk kompetanse bak argumentene om at Bavaria var dårlig.  Jeg må innrømme at jeg ikke visste helt hva Bavaria var for noe før jeg så den på «sjøen for alle 2003». Jeg har tilstrekkelig teknisk kompetanse til at jeg kunne vurdere det jeg så. Det førte til at jeg ikke helt forstod hvorfor Bavaria var rimeligere enn enkelte andre seilbåter i samme klassen.  I tillegg opplevde jeg på mine relativt grundige inspeksjoner av nye seilbåter i denne kategorien at selgere av andre fabrikater flere ganger snakket negativt om bavaria.  Men heller ikke disse uttalelsene opplevde jeg som spesielt kunnskapsrike.  Jeg var dessuten i mange tilfeller litt overrasket over hvor lite de kunne om byggemetodene i de båten de selv solgte, så jeg lot meg ikke skremme.

 

Jeg stolte på mine egne inntrykk, og satte meg grundig inn i det meste før kontrakt på ny båt ble signert. Jeg visste nok mye mer om både Bavaria sine byggemetoder og  fysiske mål, samt konkurrentene sine byggemetoder og fysiske mål ved kjøp enn hva som var vanlig.  

 

Båten ble kjøpt, og jeg må si det overrasket meg litt hvordan enkelte var skeptiske til Bavaria. Husker spesielt da jeg skulle frese ut hull til thruster.  Var en ukjent mann i havna som stod og ventet for å få bekreftet at skroget var altfor tynt.  Han ble faktisk overrasket over at det var god tykkelse. Senere hørte jeg via andre at denne karen hadde begynt å drømme om å kjøpe seg Bavaria. 

 

Det var vår begynnelsen, og ettersom årene gikk kom det flere og flere Bavaria båter rundt om i havnene. Mitt inntrykk er at hver eneste Bavaria båt som har blitt sjøsatt har ført til at ryktet båt for båt har blitt bedre.  Få om noen båter er testet så grundig i form av titusenvis av produserte båter på havet som Bavaria.

 

De mange forsøkene på å rive verftet ned fra tronen har kun styrket merkevaren. Spesielt i ett land som Norge der de fleste som vurderer å kjøper seg en Bavaria kjenner en som har Bavaria . Det er ikke lett å komme med usakligheter om ett båtmerke som så mange kjenner.  

 

Så vi har vår Bavaria seilbåt ennå. Vi har absolutt hatt mange muligheter til å bytte båt på disse 17 årene, men vi liker den båten vi har, og kommer nok til å ha den lenge. 

 

Så for å spore litt inn på TS sitt spørsmål om Bavaria vs. Marex.  Mine erfaringer handler om seilbåt, men serieproduksjon har vært tema, og fabrikken er den samme. Det er 21 år siden verftet startet opp den «nye» fabrikken som tok pusten fra konkurrentene.  Flere titusener av båter har rullet ut fra dette verftet, og ryktet har bare blitt bedre og bedre for hver nye båt. 

 

Men kan Marex og Bavaria sammenlignes? Jeg synest ikke det. Marex er mer spennende og som enkelte har nevnt er vel bavaria i «folkevogn» segmentet mens Marex er «premium». 

 

Men min erfaring tilsier at det ikke handler om en forskjell i båtenes holdbarhet, men heller om detaljer og luksusfølelse.  Det mange opplever er nok at noen fot ekstra til samme prisen også kan være en form for luksus. 

 

Mitt inntrykk er at både Marex og Bavaria er to gode valg, men av forskjellige årsaker. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



×
×
  • Create New...