TideRace Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 (redigert) dobsen62 skrev 49 minutter siden: Betyr det det samme som at alle franske båter har problemer med at de ikke tåler lagring på kjølen. Jøss... du får lese mitt svar i din egen kontekst, se dine egne innlegg over. Jeg besvarte kun din påstand om at Dufour ikke er fransk. Sitat At Bavaria hadde problemer med dårlig innfesting av kjøl i en periode, er vel ett kjent problem. (Google) Jeg vet i alle fall om èn historie som er gjentatt til det kjedsommelige på Google. Kjølen min sitter fast og det er det viktigste for meg. For å holde oss til tråden: Bavaria (og en del andre verft) har omtrent de samme underleverandørene på rigg, seil, motor, pumper, elektronikk, mm som de (unevnelige) betydelig dyrere båtene, med seil eller motor. Med andre ord har disse komponentene statistisk sett omtrent samme feilrate og levetid uansett hvilket båtmerke de er montert i. Den største forskjellen blir produksjon og montering av skrog, interiør, bruk av treverk, isolasjon, detaljnivå, ekstravalg, m.m. som er nevnt her før. Jeg har stor tillit moderne produsjonsteknikk og så vidt jeg vet produserer alle større verft (også franske) etter "Bavaria-metoden" (les: Lean - the Toyota way..) i dag. Hadde jeg hatt Dufour hadde jeg antagelig likt og følt meg like trygg i den. Redigert 30.Juli.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 Phoebe skrev 27 minutter siden: Jeg har stor tillit moderne produsjonsteknikk og så vidt jeg vet produserer alle større verft (også franske) etter "Bavaria-metoden" (les: Lean - the Toyota way..) i dag. Hadde jeg hatt Dufour hadde jeg antagelig likt og følt meg like trygg i den. Det var vel strengt tatt Henry Ford Som var grunnleggeren for morderne produksjon. Toyota satte navn på det og utviklet konseptet videre, 50 år etter T Forden. Så å kalle det forBavaria-metoden, er vel å litt hardt i. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 (redigert) Vi har hatt ganske ny Marex og har nå Bavaria seilbåt. Det er ikke noe tvil om at Marex er mere forseggjort solid båt med forseggjorte detaljer. Vi gikk over til Bavaria seilbåt for 10 år siden, båten vi kjøpte var da 4 år gammel. Vi har ennå ikke noe å utsette på båten alt fungerer som det skal. Føler at båten er gjennomtenkt og at alt er lagt til rette for evt oppgraderinger. Bavaria har nok en del enklere løsninger en Marex men for vårt bruk er det godt nok. Er nok enige med mange her å sammenligne Marex med Bavaria blir litt feil. Blir litt som å sammenligne Audi med WW. I en Marex er tipper jeg alt er bygget for hver modell mens i Bavaria er alt av interiør tilpasset slik at det passer i flest mulig modeller, da blir ting billigere å produsere. Så det går litt på smak, behag og økonomi, ingen tvil om at Marex er bedre bygd og mere forseggjort men for oss er Bavaria godt nok. PS: Når vi kjøpte denne båten så vi for oss ett 4 - 5 perspektiv før vi byttet i noe nyere, men vi er såpass fornøyd så vi har valgt å beholde denne båten og heller bytte ut ting når det er behov for det :) Redigert 30.Juli.2020 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 (redigert) dobsen62 skrev 31 minutter siden: Det var vel strengt tatt Henry Ford Som var grunnleggeren for morderne produksjon. Toyota satte navn på det og utviklet konseptet videre, 50 år etter T Forden. Så å kalle det forBavaria-metoden, er vel å litt hardt i. Hvis du kjenner til benevnelsen Lean Management og utviklingen av moderne produksjons- og kvalitetssikringssystemer, så tror jeg det er blodig urettferdig å blande Henry Ford inn i dette. Samlebånd er ikke ensbetydende med kvalitet. Ta deg et studie av engelsk bilproduksjon på slutten av 80-tallet, det var også samlebånd, men også slutten på kommersiell engelsk bilproduksjon på en del år. Toyota utviklet først og fremst kvalitetssikringssystemer som i dag er kopiert inn i omtrent alt som lages i automatisert produksjon. Også båter. Redigert 30.Juli.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 (redigert) baatsman skrev On 28.7.2020 at 0.06: Dette er smak og behag. Bavaria er av kvalitet: Bra nok. Har hatt 2 stk. En 42 og en 44. Følt kvalitet blir ikke det samme som en Marex. Men for oss var størrelse viktig, og en annen ville kostet 2-3 mill mer. Bavaria er et romskip i forhold til andre båter, og er man usikker, sjekk ut 2003-2005 modeller og ser hvordan de er i dag. Trolig veldig bra. Tyskere slipper ikke dårlig produkter på markedet(vanligvis). Har fulgt denne tråden litt og husker godt den gangen Bavaria seilbåten vår var ny i 2003. Den gang var mange skeptiske til bavaria, sannsynligvis fordi man umulig kunne få en skikkelig båt til den prisen. Uansett så var det aldri noen teknisk kompetanse bak argumentene om at Bavaria var dårlig. Jeg må innrømme at jeg ikke visste helt hva Bavaria var for noe før jeg så den på «sjøen for alle 2003». Jeg har tilstrekkelig teknisk kompetanse til at jeg kunne vurdere det jeg så. Det førte til at jeg ikke helt forstod hvorfor Bavaria var rimeligere enn enkelte andre seilbåter i samme klassen. I tillegg opplevde jeg på mine relativt grundige inspeksjoner av nye seilbåter i denne kategorien at selgere av andre fabrikater flere ganger snakket negativt om bavaria. Men heller ikke disse uttalelsene opplevde jeg som spesielt kunnskapsrike. Jeg var dessuten i mange tilfeller litt overrasket over hvor lite de kunne om byggemetodene i de båten de selv solgte, så jeg lot meg ikke skremme. Jeg stolte på mine egne inntrykk, og satte meg grundig inn i det meste før kontrakt på ny båt ble signert. Jeg visste nok mye mer om både Bavaria sine byggemetoder og fysiske mål, samt konkurrentene sine byggemetoder og fysiske mål ved kjøp enn hva som var vanlig. Båten ble kjøpt, og jeg må si det overrasket meg litt hvordan enkelte var skeptiske til Bavaria. Husker spesielt da jeg skulle frese ut hull til thruster. Var en ukjent mann i havna som stod og ventet for å få bekreftet at skroget var altfor tynt. Han ble faktisk overrasket over at det var god tykkelse. Senere hørte jeg via andre at denne karen hadde begynt å drømme om å kjøpe seg Bavaria. Det var vår begynnelse, og ettersom årene gikk kom det flere og flere Bavaria båter rundt om i havnene. Mitt inntrykk er at hver eneste Bavaria båt som har blitt sjøsatt har ført til at ryktet båt for båt har blitt bedre. Få om noen båter er testet så grundig i form av titusenvis av produserte båter på havet som Bavaria. De mange forsøkene på å rive verftet ned fra tronen har kun styrket merkevaren. Spesielt i ett land som Norge der de fleste som vurderer å kjøper seg en Bavaria kjenner en som har Bavaria . Det er ikke lett å komme med usakligheter om ett båtmerke som så mange kjenner. Så vi har vår Bavaria seilbåt ennå. Vi har absolutt hatt mange muligheter til å bytte båt på disse 17 årene, men vi liker den båten vi har, og kommer nok til å ha den lenge. Så for å spore litt inn på TS sitt spørsmål om Bavaria vs. Marex. Mine erfaringer handler om seilbåt, men serieproduksjon har vært tema, og fabrikken er den samme. Det er 21 år siden verftet startet opp den «nye» fabrikken som tok pusten fra konkurrentene. Flere titusener av båter har rullet ut fra dette verftet, og ryktet har bare blitt bedre og bedre for hver nye båt. Men kan Marex og Bavaria sammenlignes? Jeg synest ikke det. Marex er mer spennende og som enkelte har nevnt er vel bavaria i «folkevogn» segmentet mens Marex er «premium». Men min erfaring tilsier at det ikke handler om en forskjell i båtenes holdbarhet, men heller om detaljer og luksusfølelse. Det mange opplever er nok at noen fot ekstra til samme prisen også kan være en form for luksus. Mitt inntrykk er at både Marex og Bavaria er to gode valg, men av forskjellige årsaker. Redigert 30.Juli.2020 av Seilars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 Et meget godt og nyansert innspill fra @Seilars. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Hedwig Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 (redigert) Key Freak skrev 4 minutter siden: Et meget godt og nyansert innspill fra @Seilars. Enig. Godt skrevet @Seilars! Det han sier om at begge er gode valg gjelder jo også for andre enn Bavaria/Marex. Vi er realistiske mtp jobb og livssituasjon og ser at vi trenger en båt med god plass og behagelige løsninger. Og båten kommer stort sett til å bli brukt på middels avstander i Norge og Nord-Europa. Der er Bavaria gode og deres løsninger velegnede. Men det går selvfølgelig på bekostning av andre ting. Vi har en gang seilt på hard kryss med 14 m/s og større bølger på havet. En gang. Nøkkelord: Bunnslag og lite fremdrift. Andre typer båter hadde egnet seg langt bedre. Kan ellers bekrefte det @Phoebe skriver om lean, men kommer ikke til å delta i en videre diskusjon om det. Det byr meg imot å høre slike jobbord midt i ferien! Redigert 30.Juli.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.