Jump to content

Mercruiser 7.4 bensin som stopper.

Lpc

Recommended Posts

Har problem med en Mercruiser 7,4 liter bensin som stopper. Dette skjer etter at jeg gjerne har kjørt rolig en stund, og så selv stopper motor med nøkkel. Ved oppstart etter f eks 15 min så starter motor med en gang men stopper etter noen minutt og vil da ikke starte før jeg har ligget stille i ca 15 til 20 minutt. Etter dette starter motor og går helt fint. Dette har skjedd flere ganger og det er veldig plagsomt og har ført til ubehagelige situasjoner. Har hatt mekaniker til å se på dette, men uten at vi har klart å finne ut hva dette skyldes. 

Hei ja det kan ligne litt, men min motor starter alltid på første forsøk når den er kald, og går veldig fint når jeg kjører. Problemet oppstår når jeg har kjørt litt rolig og stopper motor en kort stund og så starter opp. Motor starter med en gang men etter noen hundre meter stopper den og da må jeg vente i 15 - 20 minutt før den starter. Motor er ikke varm og alt annet fungerer. Virker som den ikke får bensin eller at bensinen har kokt?? 

Dette er en MPI motor med innsprøytning. Har forstått at ved mye tomgangskjøring eller sakte fart så kan ubrukt bensin koke når motor stoppes, og dermed kan dette bli et problem ved oppstart etter kort tid. Har kjørt båten i over en time på jevn fart uten problem, men når jeg da kommer innaskjærs  og må gå i Max 5 knop og stopper opp etter en stund og skrur av motor, så oppstår dette problemet om jeg starter opp på nytt etter en liten stund. Samme hver gang, motor starter lett men begynner å fuske etter noen hundre meter før den dør helt. Da må jeg vente i 15 til 20 min før den starter og går skikkelig. 

Takk for gode innspill. Jeg er dessverre ikke særlig motorkyndig men har en dyktig mekaniker som hjelper meg. Han har testet det meste og har også vært med på båttur for å måle når problemet oppstår, men det er jo typisk at når han var med så klarte vi ikke å provosere frem problemet der motor stoppet. 

Tskjei skrev for 16 timer siden:

Det med at bensin koker kan du se bort fra. Da må isåfall drivstoffkjølinga ikke fungere. Det var mer ett problem på gamle forgassermotorer. Har du prøvd å koble fra batteriet noen min før du prøver igjen når du ikke får start?

Ligner på mitt case, men er ikke likt nei. For min del så er problemet ved start av motor. Har aldri stoppet mens motor går. 

Under min googling av mitt issue kom jeg over denne:

https://www.perfprotech.com/blog/articles/mercruiser-vapor-lock

Virker til at dette også gjelder mpi motorer? 

Forstår det slik at kjølingen i seg fungerer, men når motor stanses så stanses følgelig kjølingen også, slik at fordampning av bensin skjer når motor akkurat er avslått, ikke når motor går. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...