Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Det er da det samme hvordan man definerer eller hvor man sykler, det viktige er jo det som skjer i praksis. 

 

Det Kongelige Norske Båtforbundet definerer slik:

 

*******


Galvanisk tæring
Galvanisk tæring er en naturlig prosess som oppstår når to ulike metaller har kontakt med hverandre, samtidig som de er i forbindelse med en elektrolytt, som for eksempel sjøvann. Siden ulike metaller har forskjellige, naturlige spenninger, vil det begynne å gå en strøm i denne kretsen. Det minst edle metallet vil begynne å korrodere.


Elektrolyse
Hvis man kopler en spenningskilde, for eksempel et batteri, til/mellom to metaller som har kontakt med en elektrolytt, blir det et helt annet, og langt større problem. Fordi spenningen i denne kretsen er langt større enn i en naturlig galvanisk celle, blir strømmen i kretsen tilsvarende høyere, og tæringen vesentlig mer voldsom.

 

https://knbf.no/rad-tips/item/galvanisk-taering-i-havn

 

*******

 

For meg så er det en helt grei måte å definere på.

 

Man må jo ikke koble en offeranode til landstrøm, til 230V eller 12V for å få offeranoden til å fungere. Den galvansike tæringen skjer uten at det er nødvendig. Det samme kan jo skje mellom to metaller eller to metallegeringer.

En jordfeilstrøm i et 230V vekselstrømanlegg kan vel ellers tid om annen slumpe til å være en sinsusformet likespenning som altså kan gi "elektrolyttisk tæring". Det samme kan DC fra batteri. DC spenningen i jordleder på et landanlegg kan vel også ofte være mindre enn 12V, slik at batterispenningen blir den kraftigste av disse to variantene..
 

Arne2

Arne2

Det er da det samme hvordan man definerer eller hvor man sykler, det viktige er jo det som skjer i praksis. 

 

Det Kongelige Norske Båtforbundet definerer slik:

 

*******


Galvanisk tæring
Galvanisk tæring er en naturlig prosess som oppstår når to ulike metaller har kontakt med hverandre, samtidig som de er i forbindelse med en elektrolytt, som for eksempel sjøvann. Siden ulike metaller har forskjellige, naturlige spenninger, vil det begynne å gå en strøm i denne kretsen. Det minst edle metallet vil begynne å korrodere.


Elektrolyse
Hvis man kopler en spenningskilde, for eksempel et batteri, til/mellom to metaller som har kontakt med en elektrolytt, blir det et helt annet, og langt større problem. Fordi spenningen i denne kretsen er langt større enn i en naturlig galvanisk celle, blir strømmen i kretsen tilsvarende høyere, og tæringen vesentlig mer voldsom.

 

https://knbf.no/rad-tips/item/galvanisk-taering-i-havn

 

*******

 

For meg så er det en helt grei måte å definere på.

 

Man må jo ikke koble en offeranode til landstrøm, til 230V eller 12V for å få offeranoden til å fungere. Den galvansike tæringen skjer uten at det er nødvendig. Det samme kan jo skje mellom to metaller eller to metallegeringer.

En jordfeilstrøm i et 230V vekselstrømanlegg kan vel ellers tid om annen slumpe til å være en sinsusformet likespenning som altså kan gi "elektrolyttisk tæring". Det samme kan DC fra batteri. DC spenningen i jordleder på et landanlegg kan vel også være mindre enn 12V.
 

Arne2

Arne2

Det er da det samme hvordan man definerer eller hvor man sykler, det viktige er jo det som skjer i praksis. 

 

Det Kongelige Norske Båtforbundet definerer slik:

 

*******


Galvanisk tæring
Galvanisk tæring er en naturlig prosess som oppstår når to ulike metaller har kontakt med hverandre, samtidig som de er i forbindelse med en elektrolytt, som for eksempel sjøvann. Siden ulike metaller har forskjellige, naturlige spenninger, vil det begynne å gå en strøm i denne kretsen. Det minst edle metallet vil begynne å korrodere.


Elektrolyse
Hvis man kopler en spenningskilde, for eksempel et batteri, til/mellom to metaller som har kontakt med en elektrolytt, blir det et helt annet, og langt større problem. Fordi spenningen i denne kretsen er langt større enn i en naturlig galvanisk celle, blir strømmen i kretsen tilsvarende høyere, og tæringen vesentlig mer voldsom.

 

https://knbf.no/rad-tips/item/galvanisk-taering-i-havn

 

*******

 

For meg så er det en helt grei måte å definere på.

 

Man må jo ikke koble en offeranode til landstrøm, til 230V eller 12V for å få offeranoden til å fungere. Den galvansike tæringen skjer uten at det er nødvendig. Det samme kan jo skje mellom to metaller eller to metallegeringer.

En jordfeilstrøm i et 230V vekselstrømanlegg kan vel ellers tid om annen slumpe til å være en sinsusformet likespenning som altså kan gi "elektrolyttisk tæring". Det samme kan DC fra batteri.
 

Arne2

Arne2

Det er da det samme hvordan man definerer eller hvor man sykler, det viktige er jo det som skjer i praksis. 

 

Det Kongelige Norske Båtforbundet definerer slik:

Galvanisk tæring
Galvanisk tæring er en naturlig prosess som oppstår når to ulike metaller har kontakt med hverandre, samtidig som de er i forbindelse med en elektrolytt, som for eksempel sjøvann. Siden ulike metaller har forskjellige, naturlige spenninger, vil det begynne å gå en strøm i denne kretsen. Det minst edle metallet vil begynne å korrodere.


Elektrolyse
Hvis man kopler en spenningskilde, for eksempel et batteri, til/mellom to metaller som har kontakt med en elektrolytt, blir det et helt annet, og langt større problem. Fordi spenningen i denne kretsen er langt større enn i en naturlig galvanisk celle, blir strømmen i kretsen tilsvarende høyere, og tæringen vesentlig mer voldsom.

 

https://knbf.no/rad-tips/item/galvanisk-taering-i-havn

 

For meg så er det en helt grei måte å definere på.

 

Man må jo ikke koble en offeranode til landstrøm, til 230V eller 12V for å få offeranoden til å fungere. Den galvansike tæringen skjer uten at det er nødvendig. Det samme kan jo skje mellom to metaller eller to metallegeringer.

En jordfeilstrøm i et 230V vekselstrømanlegg kan vel ellers tid om annen slumpe til å være en sinsusformet likespenning som altså kan gi "elektrolyttisk tæring". Det samme kan DC fra batteri.
 

Arne2

Arne2

Det er da det samme hvordan man definerer eller hvor man sykler, det viktige er jo det som skjer i praksis. 

 

Det Kongelige Norske Båtforbundet definerer slik:

Galvanisk tæring
Galvanisk tæring er en naturlig prosess som oppstår når to ulike metaller har kontakt med hverandre, samtidig som de er i forbindelse med en elektrolytt, som for eksempel sjøvann. Siden ulike metaller har forskjellige, naturlige spenninger, vil det begynne å gå en strøm i denne kretsen. Det minst edle metallet vil begynne å korrodere.


Elektrolyse
Hvis man kopler en spenningskilde, for eksempel et batteri, til/mellom to metaller som har kontakt med en elektrolytt, blir det et helt annet, og langt større problem. Fordi spenningen i denne kretsen er langt større enn i en naturlig galvanisk celle, blir strømmen i kretsen tilsvarende høyere, og tæringen vesentlig mer voldsom.

 

https://knbf.no/rad-tips/item/galvanisk-taering-i-havn

 

For meg så er det en helt grei måte å definere på.

 

Man må jo ikke koble en offeranode til landstrøm, til 230V eller 12V for å få offeranoden til å fungere. Den galvansike tæringen skjer uten at det er nødvendig. Det samme kan jo skje mellom to metaller eller to metallegeringer.
 

Arne2

Arne2

Det er da det samme hvordan man definerer eller hvor man sykler, det viktige er jo det som skjer i praksis. 

 

Det Kongelige Norske Båtforbundet definerer slik:

Galvanisk tæring
Galvanisk tæring er en naturlig prosess som oppstår når to ulike metaller har kontakt med hverandre, samtidig som de er i forbindelse med en elektrolytt, som for eksempel sjøvann. Siden ulike metaller har forskjellige, naturlige spenninger, vil det begynne å gå en strøm i denne kretsen. Det minst edle metallet vil begynne å korrodere.


Elektrolyse
Hvis man kopler en spenningskilde, for eksempel et batteri, til/mellom to metaller som har kontakt med en elektrolytt, blir det et helt annet, og langt større problem. Fordi spenningen i denne kretsen er langt større enn i en naturlig galvanisk celle, blir strømmen i kretsen tilsvarende høyere, og tæringen vesentlig mer voldsom.

 

https://knbf.no/rad-tips/item/galvanisk-taering-i-havn

 

For meg så er det en helt grei måte å definere på.

 

Man må jo ikke koble en offeranode til landstrøm, til 230V eller 12V for å få offeranoden til å fungere. Den galvansike tæringen skjer uten at det er nødvendig. Det samme kan jo skje mellom to metaller eller metallegeringer.
 



×
×
  • Create New...