Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

1 hour ago, Hulda said:

Pr. definisjon kan ikke en DC ha en sinuskurve. De endrer den betegnelse til AC. Poenget er at om man har en grei AC, slik som det er på nettet, fyker bare elektronene frem og tilbake. Det blir ingen ioner som kan vandre. Da oppstår ingen elektrolytisk reaksjon.

 

Det stemmer vel ikke helt. Det som vi lærer på skolen det er jo at det finnes to typer spenning, likespenning og vekselspenning. I virklighetens verden så er det vel litt mer komplisert. Vekselspenninger og likespenninger kan godt og vil ofte opptre i kombinasjon med hverandre. Man kan godt ha et forskjøvet nullpunkt slik at det som vi oppfatter å være en vekselspenning i virkeligheten er en sinusformet likespenning. Forskyvingen av nullpunktet behøver ikke å være 100%, slik at vi kan ha en "trinnløs overgang" mellom "vekselspenning" og "likespenning", dvs at likespenningskomponenten og vekselspenningskompoenten i den sammensatte spenningen kan ha forskjellig størrelse. 

Mener at i forbindelse med jordfeil eller spenning inn på jordleder, så vil vi ogte ha å gjøre med slike sinusformede likespenninger, noe som medfører at man kan få "elektrolyttisk tæring" på båten. (Typisk landstrømproblematikk.)

 

Forsøkte å google litt for å finne noe på "forskjøvet nullpunkt" og "kombinasjon av likespenning og vekselspenning", men fant ikke så veldig mye, men er er i alle fall "noe":

https://www.trainor.no/cms/Forum/Automasjon/Definisjon-av-vekselspenning

 

Dette er vel litt "off-topic" i forhold til denne tråden, som kanskje handler om problemstillingen rundt "galvanisk tæring" og om legeringen i båten har forskjellig potensial i forhold til legeringen i undervannshuset på påhengsmotoren. Sannsynsligvis så er det vel aluminiumslegeringer begge steder (?!)

Arne2

Arne2

1 hour ago, Hulda said:

Pr. definisjon kan ikke en DC ha en sinuskurve. De endrer den betegnelse til AC. Poenget er at om man har en grei AC, slik som det er på nettet, fyker bare elektronene frem og tilbake. Det blir ingen ioner som kan vandre. Da oppstår ingen elektrolytisk reaksjon.

 

Det stemmer vel ikke helt. Det som vi lærer på skolen det er jo at det finnes to typer spenning, likespenning og vekselspenning. I virklighetens verden så er det vel litt mer komplisert. Vekselspenninger og likespenninger kan godt og vil ofte opptre i kombinasjon med hverandre. Man kan godt ha et forskjøvet nullpunkt slik at det som vi oppfatter å være en vekselspenning i virkeligheten er en sinusformet likespenning. Forskyvingen av nullpunktet behøver ikke å være 100%, slik at vi kan ha en "trinnløs overgang" mellom "vekselspenning" og "likespenning", dvs at likespenningskomponenten og vekselspenningskompoenten i den sammensatte spenningen kan ha forskjellig størrelse. 

Mener at i forbindelse med jordfeil eller spenning inn på jordleder, så vil vi ogte ha å gjøre med slike sinusformede likespenninger, noe som medfører at man kan få "elektrolyttisk tæring" på båten.

 

Forsøkte å google litt for å finne noe på "forskjøvet nullpunkt" og "kombinasjon av likespenning og vekselspenning", men fant ikke så veldig mye, men er er i alle fall "noe":

https://www.trainor.no/cms/Forum/Automasjon/Definisjon-av-vekselspenning

 

Dette er vel litt "off-topic" i forhold til denne tråden, som kanskje handler om problemstillingen rundt "galvanisk tæring" og om legeringen i båten har forskjellig potensial i forhold til legeringen i undervannshuset på påhengsmotoren. Sannsynsligvis så er det vel aluminiumslegeringer begge steder (?!)

Arne2

Arne2

52 minutes ago, Hulda said:

Pr. definisjon kan ikke en DC ha en sinuskurve. De endrer den betegnelse til AC. Poenget er at om man har en grei AC, slik som det er på nettet, fyker bare elektronene frem og tilbake. Det blir ingen ioner som kan vandre. Da oppstår ingen elektrolytisk reaksjon.

 

Det stemmer vel ikke helt. Det som vi lærer på skolen det er jo at det finnes to typer spenning, likespenning og vekselspenning. I virklighetens verden så er det vel litt mer komplisert. Vekselspenninger og likespenninger kan godt og vil ofte opptre i kombinasjon med hverandre. Man kan godt ha et forskjøvet nullpunkt slik at det som vi oppfatter å være en vekselspenning i virkeligheten er en sinusformet likespenning. Forskyvingen av nullpunktet behøver ikke å være 100%, slik at vi kan ha en "trinnløs overgang" mellom "vekselspenning" og "likespenning", dvs likespenningskomponenten i den sammensatte spenningen kan ha forskjellig størrelse. 

Mener at i forbindelse med jordfeil eller spenning inn på jordleder, så vil vi ogte ha å gjøre med slike sinusformede likespenninger, noe som medfører at man kan få "elektrolyttisk tæring" på båten.

 

Forsøkte å google litt for å finne noe på "forskjøvet nullpunkt" og "kombinasjon av likespenning og vekselspenning", men fant ikke så veldig mye, men er er i alle fall "noe":

https://www.trainor.no/cms/Forum/Automasjon/Definisjon-av-vekselspenning

 

Dette er vel litt "off-topic" i forhold til denne tråden, som kanskje handler om problemstillingen rundt "galvanisk tæring" og om legeringen i båten har forskjellig potensial i forhold til legeringen i undervannshuset på påhengsmotoren. Sannsynsligvis så er det vel aluminiumslegeringer begge steder (?!)



×
×
  • Create New...