Jump to content

Edit History

arnearmoa

arnearmoa

Kanskje ikke så mye relevant for deg, men jeg hadde en tråd ifm. mitt bytte fra Iveco til Yanmar 6LP i forrige Baltic for mer enn ti år siden.  Se link under.  Der er det noen innlegg fra Tommy_H om hans forrige Baltic, hvor mye er det samme, dvs. Iveco SRM33 skrudd ned fra 330 til 270 hk med utveksling på 1,5:1 i en 85-modell Baltic.  Han hadde da (som meg nå) byttet til en nyere Baltic (2006 m/Yanmar 6LPA, mens vi nå har 2007 m/VP D6-310, som vi kjøpte før ferien i 2017).

En ting som nevnes i den tråden er at Scand Atlantic med 6LY motor på 340 hk brukte 45 mm aksling.  Nå er det ikke motorstyrken som teller egentlig, hvis du aldri utnytter den.  Men hvis du f.eks. har litt vel mye utveksling i giret og kanskje kompenserer med en tyngre propell, så kan kanskje 40 mm aksling bli litt lite, iallfall hvis du tester maks dreiemoment...  Dette er sikkert en unødvendig bekymring, beklager.

Etter at jeg kjøpte den Yanmar-motoren til vår gamle Baltic, gravde jeg meg helt ned i alt jeg kunne finne om motoren på nettet.  Startet abonnement på www.boatdiesel.com og pløyde faktisk gjennom hele Yanmar 6LP delen av forumet og aktiverte mailvarsel på alle nye innlegg i 6LP-delen (og 4LH- og 6LY-delene av forumet, men disse leste jeg ikke alltid). Avsluttet vel ikke før et år etter at jeg hadde solgt båten... Lærte mye, trolig veeeldig mye mer enn jeg trengte :crazy:, særlig av Tony Athens, som var betalt bidragsyter i forumet, og som også har skrevet mange gode artikler der.  Disse ligger også på www.sbmar.com under Tony's Tips.   Han var forsåvidt "vaktmester" på to 6LY-motorer i brorens båt også, tror jeg.  Han er veldig opptatt av viktigheten av å demontere intercooler i ny og ne og for en rens, sammen med resten av sjøvansskretsen.  Jeg har akkurat fått sånne ting gjort i Volvon i påska.

arnearmoa

arnearmoa

Kanskje ikke så mye relevant for deg, men jeg hadde en tråd ifm. mitt bytte fra Iveco til Yanmar 6LP i forrige Baltic for mer enn ti år siden.  Se link under.  Der er det noen innlegg fra Tommy_H om hans forrige Baltic, hvor mye er det samme, dvs. Iveco SRM33 skrudd ned fra 330 til 270 hk med utveksling på 1,5:1 i en 85-modell Baltic.  Han hadde da (som meg nå) byttet til en nyere Baltic (2006 m/Yanmar 6LPA, mens vi nå har 2007 m/VP D6-310, som vi kjøpte før ferien i 2017).

En ting som nevnes i den tråden er at Scand Atlantic med 6LY motor på 340 hk brukte 45 mm aksling.  Nå er det ikke motorstyrken som teller egentlig, hvis du aldri utnytter den.  Men hvis du f.eks. har litt vel mye utveksling i giret og kanskje kompenserer med en tyngre propell, så kan kanskje 40 mm aksling bli litt lite, iallfall hvis du tester maks dreiemoment...  Dette er sikkert en unødvendig bekymring, beklager.

Etter at jeg kjøpte den Yanmar-motoren til vår gamle Baltic, gravde jeg meg helt ned i alt jeg kunne finne om motoren på nettet.  Startet abonnement på www.boatdiesel.com og pløyde faktisk gjennom hele Yanmar 6LP delen av forumet på og aktiverte mailvarsel på alle nye innlegg i 6LP-delen (og 4LH- og 6LY-delene av forumet, men disse leste jeg ikke alltid) avsluttet vel ikke før et år etter at jeg hadde solgt båten... Lærte mye, trolig veeeldig mye mer enn jeg trengte :crazy:, særlig av Tony Athens, som var betalt bidragsyter i forumet, og som også har skrevet mange gode artikler der.  Disse ligger også på www.sbmar.com under Tony's Tips.   Han var forsåvidt "vaktmester" på to 6LY-motorer i brorens båt også, tror jeg.  Han er veldig opptatt av viktigheten av å demontere intercooler i ny og ne og for en rens, sammen med resten av sjøvansskretsen.  Jeg har akkurat fått sånne ting gjort i Volvon i påska.

• Create New...