Jump to content

Buster Supermagnum, propellvalg Yamaha F300


Busterman

Recommended Posts

Har en Buster Supermagnum 2014 modell med Yamaha F300. Har ikke eid båten så lenge, og har derfor ikke så lang erfaring med motor/båt.

 

På maks får jeg kun 4900 rpm og vel 49 knop. Mulig jeg kunne fått 5000rpm med litt mer trim.

 

Propellen er en Yamaha Saltwater2 i dimensjon 14 3/4x23. Lurer på om den er for stor. 
 

Noen med tilsvarende båt/motor som kan gi råd og anbefalinger til hvilken propell som bør velges for å øke turtallet opp til ca 5300-5500?

Redigert av Busterman (see edit history)
Link to post

de tester jo sikkert med nye båter, og uten alt stashet som vi erfaringsmessig drar ombord i båtene våre.  Så vil tro du ender opp på litt i overkant av 5500 og ca samme fart som i dag, men med en propell som moter trives bedre med, og som gjør at båten føles sprekere i aks osv 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mercury sies å ha mye bra men ikke egen erfaring med de. Men ser feks for meg en Enertia kan funke bra ..?

Brukeren @alfaalfa her inne virker å ha solid kjennskap til de ulike merc propellene 


https://www.mercurymarine.com/en/no/propellers/all/ 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Man kan jo lure litt på hvordan Yamarin får 5800rpm med 21" mens du får 4900rpm med 23". Tenker det har med slip% å gjøre. Mulig din motor står ett hull lavere. (Mindre slip%?). Dernest er det nok drevne karer som kan tyne alt ut av trim (...og ut over hva som er praktisk til hverdagsbruk) som kjører disse båtene. Godt mulig at når du tester, så er det med litt mindre trim (og dermed litt lavere slip%?). Jeg tenker det er greit å være litt praktisk i tilnærmingen, og vurdere ut fra de tallene du selv oppnår på båten. Da fremstår 20" som det mest fornuftige valget. Det er jo ingenting feil som skjer - du bare får opp turtallet og punchen innenfor din egen båt og eget bruk.

 

Har selv kjørt rundt med en for stor Mercury propell (5600rpm på max med motor-max på 6000rpm - samme som din F300). Du har nok et enda bedre vekt/hk-ratio og mer fart enn jeg, men likevel... Slagordet til Yamaha er jo "Revs your heart". Jeg ville definitivt vært/siktet over 5800rpm hvis det var min båt.

 

Jeg kunne også foreslått Mirage Plus som en Mercury-ekvivalent. Men da får du problemet med å finne riktig pitch igjen siden det nok vil være noen forskjeller. Denne kommer bare i 19" og 21" også, så da tenker jeg at man er max like langt, og med multiple faktorer å forholde seg til. Saltwater Series II 20" er den enkle løsningen i mitt hode.

 

Du kan selvsagtt vurdere andre propelldesign med litt mer spissede egenskaper, men det er en egen "can of worms". Det kan løfte ytelsen/følelsen det lille ekstra, men faren for å trø feil øker proporsjonalt.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Et lite og kjapt kjør på Mercurys Prop/slip% kalkulator:

23" SSII (14,75"dia)/1,75:1/4900rpm/56mph= 8% slip

20" SSII (15" dia)/1,75:1/56mph/7% slip= 5560rpm.

20" SSII (15" dia)/1,75:1/56mph/8% slip = 5620rpm.

Mulig du kunne kjørt 19" og truffet enda bedre på turtall. Men dette er teori. 21" utgår i mitt hode. 20" eller 19".

 

Tror jeg hadde satset på 19".

 

(Så det lå en en Mirage+ 19" på Finn, men så også at den var venstre-drei uten at det var opplyst noested. Typisk nok var 11 som hadde lagret den som favoritt. Jaja... Dem om det...)

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Mistenker 19" kan bli litt lavt , denne tommelfingerregelen med så så mange omdreininger opp/ned pr tomme blir ikke alltid nøyaktig om det er snakk om store endringer i stigning: 

Men er jo bare en måte å finne ut på , nemlig å prøve

 

Solseng skrev for 1 time siden:

Man kan jo lure litt på hvordan Yamarin får 5800rpm med 21" mens du får 4900rpm med 23". Tenker det har med slip% å gjøre. Mulig din motor står ett hull lavere. (Mindre slip%?). Dernest er det nok drevne karer som kan tyne alt ut av trim (...og ut over hva som er praktisk til hverdagsbruk) som kjører disse båtene.

 

Mitt inntrykk av tallene fra kjørefakta er at de også er oppnåelige for "lekmann" , de var feks "spot on" for min yamaha 5940 mtp fart og turtall.  Har riktignok mistet en knop siste årene, mer skrot i båten samt montert smart tabs er nok årsaken der

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Helt enig at teori ikke alltid stemmer i praksis. Jeg var også litt tilbakeholden med å anbefale 19", men det er jo ingenting farlig med det heller. Jeg har selv kjørt h.h.v. 21" og 23" 3-bladere og 21"/23" 4-bladere av samme type på min egen båt. I begge tilfeller havnet 21"litt over (6100rpm) motorens max-range (6000rpm) og 23"erne på 5700-5800rpm). Jeg foretrekker nokså konsekvent 21" utgavene av disse propellene til daglig bruk. Helt klart en personlig vurdering, men jeg mener det er minst 50/50% for at trådstarter havner på samme konklusjon om han tar bryet med å prøve.:giggle:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

20" eller 21"?

 

Du har jo en nokså påkostet båt. Jeg tenker at det er verdt å legge både litt tid og kroner i å finne riktig propell. Det blir jo for galt å putre rundt med undermåls ytelse med en slik båt. For mange handler propellvalg om å ikke bruke mer enn et par tusenlapper. Helts skal man bare finne noe på Finn og komme seg i mål på første forsøket. Desverre er det ikke så enkelt. Iallefall ikke om man faktisk kjenner litt etter og faktisk forsøker å verfifisere opplevelsen. Nå er jeg litt i motsatt ende av skalaen: Har forsøkt en god del propeller, og begynner å bli litt bortskjemt og pirkete - det går mer over på veldig små ting og mindre variasjoner. Dog: Jeg foretrekker å ligge helt i overkant hva turtall angår.

 

For SSII peker tallene (på din båt vel og merke) i mitt hode på 19". Jeg kjenner meg dog igjen: For kjipt om en 19" havner i rev.limiteren. En 20" burde være på sikre siden. En 21" vil sannsynligvis være et dårligere valg. Basert på tallene du får på båten din, vil du havne langt under 5800rpm som oppgitt på Yamarins kjørefakta. Hadde ikke tatt sjansen på det.

Link to post
Busterman skrev for 11 timer siden:

Mulig jeg kunne fått 5000rpm med litt mer trim

Hvor mye trim kjører du med for å få max fart?  Kjør trim ut til propell begynner å ventilere, så litt inn igjen, eller til båt begynner å gallopere,  og så litt inn igjen.  

 

Båt og Motorservice, som ligger ved Båtberge, har ihvertfall tidligere hatt inne propeller som kan testes, både mercury sine og noe yamaha. 

Jeg har inntrykk av at Båtberge har god kompetanse på yamaha sitt propellutvalg, og  Båt og Motorservice på både Mercury og Yamaha sitt utvalg......

Link to post

Jeg har lurt fælt på dette turtallet og det tilsynelatende avviket mellom denne båten/motoren og Yamahas kjørefakta. Det er ganske stort sprik, for å si det slik.

 

Et par tips når du oppsøker forhandlere for info/propell:

- Jeg tipper de ikke bruker timer på vurdering og plotting av tall i propellkalkulatorer, men bare kjapt søker opp Yamahas kjørefakta og foreslår en 21" SSII propell.

- Du kan selvsagt forsøke en 21". Det vil være et steg i riktig retning. Men det er et par ting som tilsier at du ikke bare bør kjøpe en 21".

  • Fart: Det skiller 1,5 knop mellom din fart og kjørefakta. Dette utgjør fort 150-200rpm. (Opp/ned i pitch gir ikke mer fart sånn uten videre hvis du er innenfor motorens idealområde).
  • Slip%: Du får 8% slip. Tallene i Yamahas kjørefakta blir 12%. Det er fort 2-300rpm der også. Samme båt, samme propelltype og samme motor. Vi kan bare spekulere hvorfor det skiller 4%. Jeg tipper en kombo av trim + motormontasje (og kankje bittelitt propellvariasjon). Uansett: Du har fort en hel 1" bare der.

Nå kommer alt an på hvilke propeller forhandleren har til demo. Jeg ville uansett gjort det klart at jeg ønsket en propell som gav riktig turtall. D.v.s. at du får prøve noen demopropper, og at du får stå fritt til å kjøpe/bestille den propellen som kommer nærmest målet. En ny SSII koster fort opp mot 10K, så da ville jeg sikret meg med en deal der.

 

Du sier at båten er relativt ny for deg. Det kan jo være at det er bittelitt mer fart å hente etterhvert som du blir mer vant til båten og trimming. Det vil i såfall få opp turtallet litt. Jeg kan jo linke til denne testen av en 19" SSII på F300:

Her drar man en SSII 19" til 48,3 knop/5900rpm/8% slip. Eller rett rundt 6000rpm om det hadde gått bittelitt fortere (49 knop).

https://e-ribbing.com/en/propellers/533-testing-the-hs4-4blade-and-the-saltwater-series-ii-3blade-yamaha-propellers.html

 

Nå har jeg sett litt ulike tall og ytelse på F300 og turtall. Det er kanskje ikke nødvendig å legge seg helt i øvre kant med denne motoren. Jeg legger dog merke til at mange propellspørsmål vedrørende F-300 (på f.eks. THT) handler om at motoren er overproppet. (Se #info-edit) Dermed tror jeg litt av hovedspørsmålet blir å bestemme seg for hvilket turtall du ønsker å oppnå. Jeg kjøper et turtall på 5800rpm@wot. På den annen side tror jeg ikke en 21" SSII vil gi deg det. Delvis fordi du mangler 1,5 knop og delvis fordi du oppnår 4% lavere slip med nåværende 23".

 

Mitt råd hvis du blir tilbudt/anbefalt en 21", så si at du kan prøve, men ikke kjøpe blindt. Jeg tror du skal ned på en 20" SSII for å bli riktig fornøyd. Farten får bli hva den blir, men jeg tror du blir fornøyd med å kunne dra 58-5900ish rpm ut av motoren - slik du kjører din båt/motor/propell. Hold fokuset på turtallet! La farten bli hva den blir. Sett deg et turtallsmål.

 

#info-edit: Det største markedet for Yamaha er Florida/Gulfstatene. Der hvor man har sommer hele året og hvor man gjerne må 50nm ut til sin favorittfiskeplass med sin 25+ fot skjærgårdsjeep. Der hvor man bytter motorer etter 5 år fordi man har fått mellom 1000 og 2000 driftstimer. Klart at drivstofforbruk teller mye da. For å kneppe en liter her og der, overpropper man gjerne og betaler gjerne 2-3x6-8K i nye propeller for å kneppe et par liter/t på marsj. At man er bittelitt overproppet betyr ikke så meget om man bare skal kjøre rett frem og tilbake på noenlunde flatt hav i (2x)1,5t. Tror Yamaha er litt på den linjen der på de store motorene i sine kjørefakta - noe som neppe passer norsk kjøre og bruksforhold 100%

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Forhandlere og propell:

 

Jeg husker jeg var overproppet på min gamle Yamaha 115 2-T. Gikk til den lokale forhandleren i Haugesund og de hadde faktisk en 19" Sort stål i hyllene. (Vil ikke gi kudos: Bare tilfeldighet at den var bestillt til en ny 19" Yamarin de hadde til klargjøring) Hvorfor? Fordi det var/er en nokså standard propell på Yamahas 4-cyl motorer. Hvorfor hadde de en 19" i hylla? Fordi den passet til omtrent alle båter som gikk omtrent 35 knop med en 115 på hekken. 18-19-20 fot skjærgårdsjeep, bowrider eller daycruiser. God sjanse for at 90% av båtene de solgte med en 115 ville passen med nettopp en 19" sort stål. Da jeg kjøpte Ibizaen hadde den 21" sort stål. Total bom. Jeg måtte ha oppnådd 37-39 knop for å kunne hatt nytte av den på min 115hk 2t Yamaha. 37-39knop med 115hk? -->

 

Saltwater Series II:

Dette er default-propellen til Yamahas V-6ere. Pitch er oftest hovedsaklig en funksjon av fart. Hekter du en Yamaha V-6 på en brakett på en 50-tonns lekter, så går det ikke fort. Det blir dog et for sært tilfelle. Men en 23-27 fots skjærgårdsjeep, bowrider eller daycruiser er spot on. Fart blir fort mellom 40-50 knop. For Yamahas del blir propellen i 90% av tilfellene en SSII-propell. Hvor hardt er det å ha et lite utvalg av propeller som dekker 90%  av bruken av alle V-6 Yamahaer som er solgt? Ikke veldig. Hvis SSII dekker 80-90% på type og 15-23" dekker 80-90% av behøvd pitch, så er det 15.16,17,18, 19, 20, 21, 22, 23. Det er 8 propeller som dekker 80-90% av hver eneste V-6 solgt. Hvis man er kjip, så kjører man annenhver pitch og har 5-demopropeller. Drit i prosenten: En Yamaha V-6 med en annen propell enn SSII er sjeldent som hønsetenner.

 

I motsetning til Mercury-kundene er det bare et par prosent av Yamaha-kundene som kjenner til Yamahas andre propeller, så det er neglisjerbart. V-6=SII. Hvor hardt kan det være for en seriøs Yamaha-forhandler med litt volum på omsetning å ha et representativt utvalg av SSII-propper til demo? En no-brainer spør du meg - eller 5-demopropper: 15, 17, 19, 21 og 23. Jeg hadde droppet 15", og kjørt 17, 18, 19, 20, 21 og 23. 6-propeller og det ville dekket 95% av alle "propellbehov" for alle Yamaha v-6 solgt i overskuelig fremtid.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...