.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Man kan jo lure litt på hvordan Yamarin får 5800rpm med 21" mens du får 4900rpm med 23". Tenker det har med slip% å gjøre. Mulig din motor står ett hull lavere. (Mindre slip%?). Dernest er det nok drevne karer som kan tyne alt ut av trim (...og ut over hva som er praktisk til hverdagsbruk) som kjører disse båtene. Godt mulig at når du tester, så er det med litt mindre trim (og dermed litt lavere slip%?). Jeg tenker det er greit å være litt praktisk i tilnærmingen, og vurdere ut fra de tallene du selv oppnår på båten. Da fremstår 20" som det mest fornuftige valget. Det er jo ingenting feil som skjer - du bare får opp turtallet og punchen innenfor din egen båt og eget bruk.
Har selv kjørt rundt med en for stor Mercury propell (5600rpm på max med motor-max på 6000rpm - samme som din F300). Du har nok et enda bedre vekt/hk-ratio og mer fart enn jeg, men likevel... Slagordet til Yamaha er jo "Revs your heart". Jeg ville definitivt vært/siktet over 5800rpm hvis det var min båt.
Jeg kunne også foreslått Mirage Plus som en Mercury-ekvivalent. Men da får du problemet med å finne riktig pitch igjen siden det nok vil være noen forskjeller. Denne kommer bare i 19" og 21" også, så da tenker jeg at man er max like langt, og med multiple faktorer å forholde seg til. Saltwater Series II 20" er den enkle løsningen i mitt hode.
Du kan selvsagtt vurdere andre propelldesign med litt mer spissede egenskaper, men det er en egen "can of worms". Det kan løfte ytelsen/følelsen det lille ekstra, men faren for å trø feil øker proporsjonalt.