Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Jeg har lurt fælt på dette turtallet og det tilsynelatende avviket mellom denne båten/motoren og Yamahas kjørefakta. Det er ganske stort sprik, for å si det slik.

 

Et par tips når du oppsøker forhandlere for info/propell:

- Jeg tipper de ikke bruker timer på vurdering og plotting av tall i propellkalkulatorer, men bare kjapt søker opp Yamahas kjørefakta og foreslår en 21" SSII propell.

- Du kan selvsagt forsøke en 21". Det vil være et steg i riktig retning. Men det er et par ting som tilsier at du ikke bare bør kjøpe en 21".

  • Fart: Det skiller 1,5 knop mellom din fart og kjørefakta. Dette utgjør fort 150-200rpm. (Opp/ned i pitch gir ikke mer fart sånn uten videre hvis du er innenfor motorens idealområde).
  • Slip%: Du får 8% slip. Tallene i Yamahas kjørefakta blir 12%. Det er fort 2-300rpm der også. Samme båt, samme propelltype og samme motor. Vi kan bare spekulere hvorfor det skiller 4%. Jeg tipper en kombo av trim + motormontasje (og kankje bittelitt propellvariasjon). Uansett: Du har fort en hel 1" bare der.

Nå kommer alt an på hvilke propeller forhandleren har til demo. Jeg ville uansett gjort det klart at jeg ønsket en propell som gav riktig turtall. D.v.s. at du får prøve noen demopropper, og at du får stå fritt til å kjøpe/bestille den propellen som kommer nærmest målet. En ny SSII koster fort opp mot 10K, så da ville jeg sikret meg med en deal der.

 

Du sier at båten er relativt ny for deg. Det kan jo være at det er bittelitt mer fart å hente etterhvert som du blir mer vant til båten og trimming. Det vil i såfall få opp turtallet litt. Jeg kan jo linke til denne testen av en 19" SSII på F300:

Her drar man en SSII 19" til 48,3 knop/5900rpm/8% slip. Eller rett rundt 6000rpm om det hadde gått bittelitt fortere (49 knop).

https://e-ribbing.com/en/propellers/533-testing-the-hs4-4blade-and-the-saltwater-series-ii-3blade-yamaha-propellers.html

 

Nå har jeg sett litt ulike tall og ytelse på F300 og turtall. Det er kanskje ikke nødvendig å legge seg helt i øvre kant med denne motoren. Jeg legger dog merke til at mange propellspørsmål vedrørende F-300 (på f.eks. THT) handler om at motoren er overproppet. (Se #info-edit) Dermed tror jeg litt av hovedspørsmålet blir å bestemme seg for hvilket turtall du ønsker å oppnå. Jeg kjøper et turtall på 5800rpm@wot. På den annen side tror jeg ikke en 21" SSII vil gi deg det. Delvis fordi du mangler 1,5 knop og delvis fordi du oppnår 4% lavere slip med nåværende 23".

 

Mitt råd hvis du blir tilbudt/anbefalt en 21", så si at du kan prøve, men ikke kjøpe blindt. Jeg tror du skal ned på en 20" SSII for å bli riktig fornøyd. Farten får bli hva den blir, men jeg tror du blir fornøyd med å kunne dra 58-5900ish rpm ut av motoren - slik du kjører din båt/motor/propell. Hold fokuset på turtallet! La farten bli hva den blir. Sett deg et turtallsmål.

 

#info-edit: Det største markedet for Yamaha er Florida/Gulfstatene. Der hvor man har sommer hele året og hvor man gjerne må 50nm ut til sin favorittfiskeplass med sin 25+ fot skjærgårdsjeep. Der hvor man bytter motorer etter 5 år fordi man har fått mellom 1000 og 2000 driftstimer. Klart at drivstofforbruk teller mye da. For å kneppe en liter her og der, overpropper man gjerne og betaler gjerne 2-3x6-8K i nye propeller for å kneppe et par liter/t på marsj. At man er bittelitt overproppet betyr ikke så meget om man bare skal kjøre rett frem og tilbake på noenlunde flatt hav i (2x)1,5t. Tror Yamaha er litt på den linjen der på de store motorene i sine kjørefakta - noe som neppe passer norsk kjøre og bruksforhold 100%

Solseng

Solseng

Jeg har lurt fælt på dette turtallet og det tilsynelatende avviket mellom denne båten/motoren og Yamahas kjørefakta. Det er ganske stort sprik, for å si det slik.

 

Et par tips når du oppsøker forhandlere for info/propell:

- Jeg tipper de ikke bruker timer på vurdering og plotting av tall i propellkalkulatorer, men bare kjapt søker opp Yamahas kjørefakta og foreslår en 21" SSII propell.

- Du kan selvsagt forsøke en 21". Det vil være et steg i riktig retning. Men det er et par ting som tilsier at du ikke bare bør kjøpe en 21".

  • Fart: Det skiller 1,5 knop mellom din fart og kjørefakta. Dette utgjør fort 150-200rpm. (Opp/ned i pitch gir ikke mer fart sånn uten videre hvis du er innenfor motorens idealområde).
  • Slip%: Du får 8% slip. Tallene i Yamahas kjørefakta blir 12%. Det er fort 2-300rpm der også. Samme båt, samme propelltype og samme motor. Vi kan bare spekulere hvorfor det skiller 4%. Jeg tipper en kombo av trim + motormontasje (og kankje bittelitt propellvariasjon).

Nå kommer alt an på hvilke propeller forhandleren har til demo. Jeg ville uansett gjort det klart at jeg ønsket en propell som gav riktig turtall. D.v.s. at du får prøve noen demopropper, og at du får stå fritt til å kjøpe/bestille den propellen som kommer nærmest målet. En ny SSII koster fort opp mot 10K, så da ville jeg sikret meg med en deal der.

 

Du sier at båten er relativt ny for deg. Det kan jo være at det er bittelitt mer fart å hente etterhvert som du blir mer vant til båten og trimming. Det vil i såfall få opp turtallet litt. Jeg kan jo linke til denne testen av en 19" SSII på F300:

Her drar man en SSII 19" til 48,3 knop/5900rpm/8% slip. Eller rett rundt 6000rpm om det hadde gått bittelitt fortere (49 knop).

https://e-ribbing.com/en/propellers/533-testing-the-hs4-4blade-and-the-saltwater-series-ii-3blade-yamaha-propellers.html

 

Nå har jeg sett litt ulike tall og ytelse på F300 og turtall. Det er kanskje ikke nødvendig å legge seg helt i øvre kant med denne motoren. Jeg legger dog merke til at mange propellspørsmål vedrørende F-300 (på f.eks. THT) handler om at motoren er overproppet. (Se #info-edit) Dermed tror jeg litt av hovedspørsmålet blir å bestemme seg for hvilket turtall du ønsker å oppnå. Jeg kjøper et turtall på 5800rpm@wot. På den annen side tror jeg ikke en 21" SSII vil gi deg det. Delvis fordi du mangler 1,5 knop og delvis fordi du oppnår 4% lavere slip med nåværende 23".

 

Mitt råd hvis du blir tilbudt/anbefalt en 21", så si at du kan prøve, men ikke kjøpe blindt. Jeg tror du skal ned på en 20" SSII for å bli riktig fornøyd. Farten får bli hva den blir, men jeg tror du blir fornøyd med å kunne dra 58-5900ish rpm ut av motoren - slik du kjører din båt/motor/propell. Hold fokuset på turtallet! La farten bli hva den blir. Sett deg et turtallsmål.

 

#info-edit: Det største markedet for Yamaha er Florida/Gulfstatene. Der hvor man har sommer hele året og hvor man gjerne må 50nm ut til sin favorittfiskeplass med sin 25+ fot skjærgårdsjeep. Der hvor man bytter motorer etter 5 år fordi man har fått mellom 1000 og 2000 driftstimer. Klart at drivstofforbruk teller mye da. For å kneppe en liter her og der, overpropper man gjerne og betaler gjerne 2-3x6-8K i nye propeller for å kneppe et par liter/t på marsj. At man er bittelitt overproppet betyr ikke så meget om man bare skal kjøre rett frem og tilbake på noenlunde flatt hav i (2x)1,5t. Tror Yamaha er litt på den linjen der på de store motorene i sine kjørefakta - noe som neppe passer norsk kjøre og bruksforhold 100%

Solseng

Solseng

Jeg har lurt fælt på dette turtallet og det tilsynelatende avviket mellom denne båten/motoren og Yamahas kjørefakta. Det er ganske stort sprik, for å si det slik.

 

Et par tips når du oppsøker forhandlere for info/propell:

- Jeg tipper de ikke bruker timer på vurdering og plotting av tall i propellkalkulatorer, men bare kjapt søker opp Yamahas kjørefakta og foreslår en 21" SSII propell.

- Du kan selvsagt forsøke en 21". Det vil være et steg i riktig retning. Men det er et par ting som tilsier at du ikke bare bør kjøpe en 21".

  • Fart: Det skiller 1,5 knop mellom din fart og kjørefakta. Dette utgjør fort 150-200rpm. (Opp/ned i pitch gir ikke mer fart sånn uten videre hvis du er innenfor motorens idealområde).
  • Slip%: Du får 8% slip. Tallene i Yamahas kjørefakta blir 12%. Det er fort 2-300rpm der også. Samme båt, samme propelltype og samme motor. Vi kan bare spekulere hvorfor det skiller 4%. Jeg tipper en kombo av trim + motormontasje (og kankje bittelitt propellvariasjon).

Nå kommer alt an på hvilke propeller forhandleren har til demo. Jeg ville uansett gjort det klart at jeg ønsket en propell som gav riktig turtall. D.v.s. at du får prøve noen demopropper, og at du får stå fritt til å kjøpe/bestille den propellen som kommer nærmest målet. En ny SSII koster fort opp mot 10K, så da ville jeg sikret meg med en deal der.

 

Du sier at båten er relativt ny for deg. Det kan jo være at det er bittelitt mer fart å hente etterhvert som du blir mer vant til båten og trimming. Det vil i såfall få opp turtallet litt. Jeg kan jo linke til denne testen av en 19" SSII på F300:

Her drar man en SSII 19" til 48,3 knop/5900rpm/8% slip. Eller rett rundt 6000rpm om det hadde gått bittelitt fortere (49 knop).

https://e-ribbing.com/en/propellers/533-testing-the-hs4-4blade-and-the-saltwater-series-ii-3blade-yamaha-propellers.html

 

Nå har jeg sett litt ulike tall og ytelse på F300 og turtall. Det er kanskje ikke nødvendig å legge seg helt i øvre kant med denne motoren. Jeg legger dog merke til at mange propellspørsmål vedrørende F-300 (på f.eks. THT) handler om at motoren er overproppet. (Se #info-edit) Dermed tror jeg litt av hovedspørsmålet blir å bestemme seg for hvilket turtall du ønsker å oppnå. Jeg kjøper et turtall på 5800rpm@wot. På den annen side tror jeg ikke en 21" SSII vil gi deg det. Delvis fordi du mangler 1,5 knop og delvis fordi du oppnår 4% lavere slip med nåværende 23".

 

Mitt råd hvis du blir tilbudt/anbefalt en 21", så si at du kan prøve, men ikke kjøpe blindt. Jeg tror du skal ned på en 20" SSII for å bli riktig fornøyd. Farten får bli hva den blir, men jeg tror du blir fornøyd med å kunne dra 58-5900ish rpm ut av motoren - slik du kjører din båt/motor/propell. Hold fokuset på turtallet!

 

#info-edit: Det største markedet for Yamaha er Florida/Gulfstatene. Der hvor man har sommer hele året og hvor man gjerne må 50nm ut til sin favorittfiskeplass med sin 25+ fot skjærgårdsjeep. Der hvor man bytter motorer etter 5 år fordi man har fått mellom 1000 og 2000 driftstimer. Klart at drivstofforbruk teller mye da. For å kneppe en liter her og der, overpropper man gjerne og betaler gjerne 2-3x6-8K i nye propeller for å kneppe et par liter/t på marsj. At man er bittelitt overproppet betyr ikke så meget om man bare skal kjøre rett frem og tilbake på noenlunde flatt hav i (2x)1,5t. Tror Yamaha er litt på den linjen der på de store motorene i sine kjørefakta - noe som neppe passer norsk kjøre og bruksforhold 100%

Solseng

Solseng

Jeg har lurt fælt på dette turtallet og det tilsynelatende avviket mellom denne båten/motoren og Yamahas kjørefakta. Det er ganske stort sprik, for å si det slik.

 

Et par tips når du oppsøker forhandlere for info/propell:

- Jeg tipper de ikke bruker timer på vurdering og plotting av tall i propellkalkulatorer, men bare kjapt søker opp Yamahas kjørefakta og foreslår en 21" SSII propell.

- Du kan selvsagt forsøke en 21". Det vil være et steg i riktig retning. Men det er et par ting som tilsier at du ikke bare bør kjøpe en 21".

  • Fart: Det skiller 1,5 knop mellom din fart og kjørefakta. Dette utgjør fort 150-200rpm. (Opp/ned i pitch gir ikke mer fart sånn uten videre hvis du er innenfor motorens idealområde).
  • Slip%: Du får 8% slip. Tallene i Yamahas kjørefakta blir 12%. Det er fort 2-300rpm der også. Samme båt, samme propelltype og samme motor. Vi kan bare spekulere hvorfor det skiller 4%. Jeg tipper en kombo av trim + motormontasje (og kankje bittelitt propellvariasjon).

Nå kommer alt an på hvilke propeller forhandleren har til demo. Jeg ville uansett gjort det klart at jeg ønsket en propell som gav riktig turtall. D.v.s. at du får prøve noen demopropper, og at du får stå fritt til å kjøpe/bestille den propellen som kommer nærmest målet. En ny SSII koster fort opp mot 10K, så da ville jeg sikret meg med en deal der.

 

Du sier at båten er relativt ny for deg. Det kan jo være at det er bittelitt mer fart å hente etterhvert som du blir mer vant til båten og trimming. Det vil i såfall få opp turtallet litt. Jeg kan jo linke til denne testen av en 19" SSII på F300:

Her drar man en SSII 19" til 48,3 knop/5900rpm/8% slip. Eller rett rundt 6000rpm om det hadde gått bittelitt fortere (49 knop).

https://e-ribbing.com/en/propellers/533-testing-the-hs4-4blade-and-the-saltwater-series-ii-3blade-yamaha-propellers.html

 

Nå har jeg sett litt ulike tall og ytelse på F300 og turtall. Det er kanskje ikke nødvendig å legge seg helt i øvre kant med denne motoren. Jeg legger dog merke til at mange propellspørsmål vedrørende F-300 (på f.eks. THT) handler om at motoren er overproppet. (Se #info-edit) Dermed tror jeg litt av hovedspørsmålet blir å bestemme seg for hvilket turtall du ønsker å oppnå. Jeg kjøper et turtall på 5800rpm@wot. På den annen side tror jeg ikke en 21" SSII vil gi deg det. Delvis fordi du mangler 1,5 knop og delvis fordi du oppnår 4% lavere slip med nåværende 23".

 

Mitt råd hvis du blir tilbudt/anbefalt en 21", så si at du kan prøve, men ikke kjøpe blindt. Jeg tror du skal ned på en 20" SSII for å bli riktig fornøyd. Farten får bli hva den blir, men jeg tror du blir fornøyd med å kunne dra 5800ish rpm ut av motoren - slik du kjører din båt/motor/propell.

 

#info-edit: Det største markedet for Yamaha er Florida/Gulfstatene. Der hvor man har sommer hele året og hvor man gjerne må 50nm ut til sin favorittfiskeplass med sin 25+ fot skjærgårdsjeep. Der hvor man bytter motorer etter 5 år fordi man har fått mellom 1000 og 2000 driftstimer. Klart at drivstofforbruk teller mye da. For å kneppe en liter her og der, overpropper man gjerne og betaler gjerne 2-3x6-8K i nye propeller for å kneppe et par liter/t på marsj. At man er bittelitt overproppet betyr ikke så meget om man bare skal kjøre rett frem og tilbake på noenlunde flatt hav i (2x)1,5t. Tror Yamaha er litt på den linjen der på de store motorene i sine kjørefakta - noe som neppe passer norsk kjøre og bruksforhold 100%

Solseng

Solseng

Jeg har lurt fælt på dette turtallet og det tilsynelatende avviket mellom denne båten/motoren og Yamahas kjørefakta. Det er ganske stort sprik, for å si det slik.

 

Et par tips når du oppsøker forhandlere for info/propell:

- Jeg tipper de ikke bruker timer på vurdering og plotting av tall i propellkalkulatorer, men bare kjapt søker opp Yamahas kjørefakta og foreslår en 21" SSII propell.

- Du kan selvsagt forsøke en 21". Det vil være et steg i riktig retning. Men det er et par ting som tilsier at du ikke bare bør kjøpe en 21".

  • Fart: Det skiller 1,5 knop mellom din fart og kjørefakta. Dette utgjør fort 150-200rpm. (Opp/ned i pitch gir ikke mer fart sånn uten videre hvis du er innenfor motorens idealområde).
  • Slip%: Du får 8% slip. Tallene i Yamahas kjørefakta blir 12%. Det er fort 2-300rpm der også. Samme båt, samme propelltype og samme motor. Vi kan bare spekulere hvorfor det skiller 4%. Jeg tipper en kombo av trim + motormontasje (og kankje bittelitt propellvariasjon).

Nå kommer alt an på hvilke propeller forhandleren har til demo. Jeg ville uansett gjort det klart at jeg ønsket en propell som gav riktig turtall. D.v.s. at du får prøve noen demopropper, og at du får stå fritt til å kjøpe/bestille den propellen som kommer nærmest målet. En ny SSII koster fort opp mot 10K, så da ville jeg sikret meg med en deal der.

 

Du sier at båten er relativt ny for deg. Det kan jo være at det er bittelitt mer fart å hente etterhvert som du blir mer vant til båten og trimming. Det vil i såfall få opp turtallet litt. Jeg kan jo linke til denne testen av en 19" SSII på F300:

Her drar man en SSII 19" til 48,3 knop/5900rpm/8% slip. Eller rett rundt 6000rpm om det hadde gått bittelitt fortere (49 knop).

https://e-ribbing.com/en/propellers/533-testing-the-hs4-4blade-and-the-saltwater-series-ii-3blade-yamaha-propellers.html

 

Nå har jeg sett litt ulike tall og ytelse på F300 og turtall. Det er kanskje ikke nødvendig å legge seg helt i øvre kant med denne motoren. Jeg legger dog merke til at mange propellspørsmål vedrørende F-300 (på f.eks. THT) handler om at motoren er overproppet. Dermed tror jeg litt av hovedspørsmålet blir å bestemme seg for hvilket turtall du ønsker å oppnå. Jeg kjøper et turtall på 5800rpm@wot. På den annen side tror jeg ikke en 21" SSII vil gi deg det. Delvis fordi du mangler 1,5 knop og delvis fordi du oppnår 4% lavere slip med nåværende 23".

 

Mitt råd hvis du blir tilbudt/anbefalt en 21", så si at du kan prøve, men ikke kjøpe blindt. Jeg tror du skal ned på en 20" SSII for å bli riktig fornøyd. Farten får bli hva den blir, men jeg tror du blir fornøyd med å kunne dra 5800ish rpm ut av motoren - slik du kjører din båt/motor/propell.

 

#info-edit: Det største markedet for Yamaha er Florida/Gulfstatene. Der hvor man har sommer hele året og hvor man gjerne må 50nm ut til sin favorittfiskeplass med sin 25+ fot skjærgårdsjeep. Der hvor man bytter motorer etter 5 år fordi man har fått mellom 1000 og 2000 driftstimer. Klart at drivstofforbruk teller mye da. For å kneppe en liter her og der, overpropper man gjerne og betaler gjerne 2-3x6-8K i nye propeller for å kneppe et par liter/t på marsj. At man er bittelitt overproppet betyr ikke så meget om man bare skal kjøre rett frem og tilbake på noenlunde flatt hav i (2x)1,5t. Tror Yamaha er litt på den linjen der på de store motorene i sine kjørefakta - noe som neppe passer norsk kjøre og bruksforhold 100%

Solseng

Solseng

Jeg har lurt fælt på dette turtallet og det tilsynelatende avviket mellom denne båten/motoren og Yamahas kjørefakta. Det er ganske stort sprik, for å si det slik.

 

Et par tips når du oppsøker forhandlere for info/propell:

- Jeg tipper de ikke bruker timer på vurdering og plotting av tall i propellkalkulatorer, men bare kjapt søker opp Yamahas kjørefakta og foreslår en 21" SSII propell.

- Du kan selvsagt forsøke en 21". Det vil være et steg i riktig retning. Men det er et par ting som tilsier at du ikke bare bør kjøpe en 21".

  • Fart: Det skiller 1,5 knop mellom din fart og kjørefakta. Dette utgjør fort 150-200rpm. (Opp/ned i pitch gir ikke mer fart sånn uten videre hvis du er innenfor motorens idealområde).
  • Slip%: Du får 8% slip. Tallene i Yamahas kjørefakta blir 12%. Det er fort 2-300rpm der også. Samme båt, samme propelltype og samme motor. Vi kan bare spekulere hvorfor det skiller 4%. Jeg tipper en kombo av trim + motormontasje (og kankje bittelitt propellvariasjon).

Nå kommer alt an på hvilke propeller forhandleren har til demo. Jeg ville uansett gjort det klart at jeg ønsket en propell som gav riktig turtall. D.v.s. at du får prøve noen demopropper, og at du får stå fritt til å kjøpe/bestille den propellen som kommer nærmest målet. En ny SSII koster fort opp mot 10K, så da ville jeg sikret meg med en deal der.

 

Du sier at båten er relativt ny for deg. Det kan jo være at det er bittelitt mer fart å hente etterhvert som du blir mer vant til båten og trimming. Det vil i såfall få opp turtallet litt. Jeg kan jo linke til denne testen av en 19" SSII på F300:

Her drar man en SSII 19" til 48,3 knop/5900rpm/8% slip. Eller rett rundt 6000rpm om det hadde gått bittelitt fortere (49 knop).

https://e-ribbing.com/en/propellers/533-testing-the-hs4-4blade-and-the-saltwater-series-ii-3blade-yamaha-propellers.html

 

Nå har jeg sett litt ulike tall og ytelse på F300 og turtall. Det er kanskje ikke nødvendig å legge seg helt i øvre kant med denne motoren. Jeg legger dog merke til at mange propellspørsmål vedrørende F-300 (på f.eks. THT) handler om at motoren er overproppet. Dermed tror jeg litt av hovedspørsmålet blir å bestemme seg for hvilket turtall du ønsker å oppnå. Jeg kjøper et turtall på 5800rpm@wot. På den annen side tror jeg ikke en 21" SSII vil gi deg det. Delvis fordi du mangler 1,5 knop og delvis fordi du oppnår 4% lavere slip med nåværende 23".

 

Mitt råd hvis du blir tilbudt/anbefalt en 21", så si at du kan prøve, men ikke kjøpe blindt. Jeg tror du skal ned på en 20" SSII for å bli riktig fornøyd. Farten får bli hva den blir, men jeg tror du blir fornøyd med å kunne dra 5800ish rpm ut av motoren.

 

#info-edit: Det største markedet for Yamaha er Florida/Gulfstatene. Der hvor man har sommer hele året og hvor man gjerne må 50nm ut til sin favorittfiskeplass med sin 25+ fot skjærgårdsjeep. Der hvor man bytter motorer etter 5 år fordi man har fått mellom 1000 og 2000 driftstimer. Klart at drivstofforbruk teller mye da. For å kneppe en liter her og der, overpropper man gjerne og betaler gjerne 2-3x6-8K i nye propeller for å kneppe et par liter/t på marsj. At man er bittelitt overproppet betyr ikke så meget om man bare skal kjøre rett frem og tilbake på noenlunde flatt hav i (2x)1,5t. Tror Yamaha er litt på den linjen der på de store motorene i sine kjørefakta - noe som neppe passer norsk kjøre og bruksforhold 100%

Solseng

Solseng

Jeg har lurt fælt på dette turtallet og det tilsynelatende avviket mellom denne båten/motoren og Yamahas kjørefakta. Det er ganske stort sprik, for å si det slik.

 

Et par tips når du oppsøker forhandlere for info/propell:

- Jeg tipper de ikke bruker timer på vurdering og plotting av tall i propellkalkulatorer, men bare kjapt søker opp Yamahas kjørefakta og foreslår en 21" SSII propell.

- Du kan selvsagt forsøke en 21". Det vil være et steg i riktig retning. Men det er et par ting som tilsier at du ikke bare bør kjøpe en 21".

  • Fart: Det skiller 1,5 knop mellom din fart og kjørefakta. Dette utgjør fort 150-200rpm.
  • Slip%: Du får 8% slip. Tallene i Yamahas kjørefakta blir 12%. Det er fort 2-300rpm der også. Samme båt, samme propelltype og samme motor. Vi kan bare spekulere hvorfor det skiller 4%. Jeg tipper en kombo av trim + motormontasje (og kankje bittelitt propellvariasjon).

Nå kommer alt an på hvilke propeller forhandleren har til demo. Jeg ville uansett gjort det klart at jeg ønsket en propell som gav riktig turtall. D.v.s. at du får prøve noen demopropper, og at du får stå fritt til å kjøpe/bestille den propellen som kommer nærmest målet. En ny SSII koster fort opp mot 10K, så da ville jeg sikret meg med en deal der.

 

Du sier at båten er relativt ny for deg. Det kan jo være at det er bittelitt mer fart å hente etterhvert som du blir mer vant til båten og trimming. Det vil i såfall få opp turtallet litt. Jeg kan jo linke til denne testen av en 19" SSII på F300:

Her drar man en SSII 19" til 48,3 knop/5900rpm/8% slip. Eller rett rundt 6000rpm om det hadde gått bittelitt fortere (49 knop).

https://e-ribbing.com/en/propellers/533-testing-the-hs4-4blade-and-the-saltwater-series-ii-3blade-yamaha-propellers.html

 

Nå har jeg sett litt ulike tall og ytelse på F300 og turtall. Det er kanskje ikke nødvendig å legge seg helt i øvre kant med denne motoren. Jeg legger dog merke til at mange propellspørsmål vedrørende F-300 (på f.eks. THT) handler om at motoren er overproppet. Dermed tror jeg litt av hovedspørsmålet blir å bestemme seg for hvilket turtall du ønsker å oppnå. Jeg kjøper et turtall på 5800rpm@wot. På den annen side tror jeg ikke en 21" SSII vil gi deg det. Delvis fordi du mangler 1,5 knop og delvis fordi du oppnår 4% lavere slip med nåværende 23".

 

Mitt råd hvis du blir tilbudt/anbefalt en 21", så si at du kan prøve, men ikke kjøpe blindt. Jeg tror du skal ned på en 20" SSII for å bli riktig fornøyd. Farten får bli hva den blir, men jeg tror du blir fornøyd med å kunne dra 5800ish rpm ut av motoren.

 

#info-edit: Det største markedet for Yamaha er Florida/Gulfstatene. Der hvor man har sommer hele året og hvor man gjerne må 50nm ut til sin favorittfiskeplass med sin 25+ fot skjærgårdsjeep. Der hvor man bytter motorer etter 5 år fordi man har fått mellom 1000 og 2000 driftstimer. Klart at drivstofforbruk teller mye da. For å kneppe en liter her og der, overpropper man gjerne og betaler gjerne 2-3x6-8K i nye propeller for å kneppe et par liter/t på marsj. At man er bittelitt overproppet betyr ikke så meget om man bare skal kjøre rett frem og tilbake på noenlunde flatt hav i (2x)1,5t. Tror Yamaha er litt på den linjen der på de store motorene i sine kjørefakta - noe som neppe passer norsk kjøre og bruksforhold 100%

Solseng

Solseng

Jeg har lurt fælt på dette turtallet og det tilsynelatende avviket mellom denne båten/motoren og Yamahas kjørefakta. Det er ganske stort sprik, for å si det slik.

 

Et par tips når du oppsøker forhandlere for info/propell:

- Jeg tipper de ikke bruker timer på vurdering og plotting av tall i propellkalkulatorer, men bare kjapt søker opp Yamahas kjørefakta og foreslår en 21" SSII propell.

- Du kan selvsagt forsøke en 21". Det vil være et steg i riktig retning. Men det er et par ting som tilsier at du ikke bare bør kjøpe en 21".

  • Fart: Det skiller 1,5 knop mellom din fart og kjørefakta. Dette utgjør fort 150-200rpm.
  • Slip%: Du får 8% slip. Tallene i Yamahas kjørefakta blir 12%. Det er fort 2-300rpm der også. Samme båt, samme propelltype og samme motor. Vi kan bare spekulere hvorfor det skiller 4%. Jeg tipper en kombo av trim + motormontasje (og kankje bittelitt propellvariasjon).

Nå kommer alt an på hvilke propeller forhandleren har til demo. Jeg ville uansett gjort det klart at jeg ønsket en propell som gav riktig turtall. D.v.s. at du får prøve noen demopropper, og at du får stå fritt til å kjøpe/bestille den propellen som kommer nærmest målet. En ny SSII koster fort opp mot 10K, så da ville jeg sikret meg med en deal der.

 

Du sier at båten er relativt ny for deg. Det kan jo være at det er bittelitt mer fart å hente etterhvert som du blir mer vant til båten og trimming. Det vil i såfall få opp turtallet litt. Jeg kan jo linke til denne testen av en 19" SSII på F300:

Her drar man en SSII 19" til 48,3 knop/5900rpm/8% slip. Eller rett rundt 6000rpm om det hadde gått bittelitt fortere (49 knop).

https://e-ribbing.com/en/propellers/533-testing-the-hs4-4blade-and-the-saltwater-series-ii-3blade-yamaha-propellers.html

 

Nå har jeg sett litt ulike tall og ytelse på F300 og turtall. Det er kanskje ikke nødvendig å legge seg helt i øvre kant med denne motoren. Jeg legger dog merke til at mange propellspørsmål vedrørende F-300 (på f.eks. THT) handler om at motoren er overproppet. Dermed tror jeg litt av hovedspørsmålet blir å bestemme seg for hvilket turtall du ønsker å oppnå. Jeg kjøper et turtall på 5800rpm@wot. På den annen side tror jeg ikke en 21" SSII vil gi deg det. Delvis fordi du mangler 1,5 knop og delvis fordi du oppnår 4% lavere slip med nåværende 23".

 

Mitt råd hvis du blir tilbudt/anbefalt en 21", så si at du kan prøve, men ikke kjøpe blindt. Jeg tror du skal ned på en 20" SSII for å bli riktig fornøyd. Farten får bli hva den blir, men jeg tror du blir fornøyd med å kunne dra 5800ish rpm ut av motoren.

 

#info-edit: Det største markedet for Yamaha er Florida/Gulfstatene. Der hvor man har sommer hele året og hvor man gjerne må 50nm ut til sin favorittfiskeplass med sin 25+ fot skjærgårdsjeep. Der hvor man bytter motorer etter 5 år fordi man har fått mellom 1000 og 2000 driftstimer. Klart at drivstofforbruk teller mye da. For å kneppe en liter her og der, overpropper man gjerne og betaler gjerne 3x6-8K i nye propeller for å kneppe et par liter/t på marsj. At man er bittelitt overproppet betyr ikke så meget om man bare skal kjøre rett frem og tilbake på noenlunde flatt hav i (2x)1,5t. Tror Yamaha er litt på den linjen der på de store motorene i sine kjørefakta - noe som neppe passer norsk kjøre og bruksforhold 100%

Solseng

Solseng

Jeg har lurt fælt på dette turtallet og det tilsynelatende avviket mellom denne båten/motoren og Yamahas kjørefakta. Det er ganske stort sprik, for å si det slik.

 

Et par tips når du oppsøker forhandlere for info/propell:

- Jeg tipper de ikke bruker timer på vurdering og plotting av tall i propellkalkulatorer, men bare kjapt søker opp Yamahas kjørefakta og foreslår en 21" SSII propell.

- Du kan selvsagt forsøke en 21". Det vil være et steg i riktig retning. Men det er et par ting som tilsier at du ikke bare bør kjøpe en 21".

  • Fart: Det skiller 1,5 knop mellom din fart og kjørefakta. Dette utgjør fort 150-200rpm.
  • Slip%: Du får 8% slip. Tallene i Yamahas kjørefakta blir 12%. Det er fort 2-300rpm der også. Samme båt, samme propelltype og samme motor. Vi kan bare spekulere hvorfor det skiller 4%. Jeg tipper en kombo av trim + motormontasje (og kankje bittelitt propellvariasjon).

Nå kommer alt an på hvilke propeller forhandleren har til demo. Jeg ville uansett gjort det klart at jeg ønsket en propell som gav riktig turtall. D.v.s. at du får prøve noen demopropper, og at du får stå fritt til å kjøpe/bestille den propellen som kommer nærmest målet. En ny SSII koster fort opp mot 10K, så da ville jeg sikret meg med en deal der.

 

Du sier at båten er relativt ny for deg. Det kan jo være at det er bittelitt mer fart å hente etterhvert som du blir mer vant til båten og trimming. Det vil i såfall få opp turtallet litt. Jeg kan jo linke til denne testen av en 19" SSII på F300:

Her drar man en SSII 19" til 48,3 knop/5900rpm/8% slip. Eller rett rundt 6000rpm om det hadde gått bittelitt fortere (49 knop).

https://e-ribbing.com/en/propellers/533-testing-the-hs4-4blade-and-the-saltwater-series-ii-3blade-yamaha-propellers.html

 

Nå har jeg sett litt ulike tall og ytelse på F300 og turtall. Det er kanskje ikke nødvendig å legge seg helt i øvre kant med denne motoren. Jeg legger dog merke til at mange propellspørsmål vedrørende F-300 (på f.eks. THT) handler om at motoren er overproppet. Dermed tror jeg litt av hovedspørsmålet blir å bestemme seg for hvilket turtall du ønsker å oppnå. Jeg kjøper et turtall på 5800rpm@wot. På den annen side tror jeg ikke en 21" SSII vil gi deg det. Delvis fordi du mangler 1,5 knop og delvis fordi du oppnår 4% lavere slip med nåværende 23".

 

Mitt råd hvis du blir tilbudt/anbefalt en 21", så si at du kan prøve, men ikke kjøpe blindt. Jeg tror du skal ned på en 20" SSII for å bli riktig fornøyd. Farten får bli hva den blir, men jeg tror du blir fornøyd med å kunne dra 5800ish rpm ut av motoren.



×
×
  • Create New...