.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Forhandlere og propell:
Jeg husker jeg var overproppet på min gamle Yamaha 115 2-T. Gikk til den lokale forhandleren i Haugesund og de hadde faktisk en 19" Sort stål i hyllene. (Vil ikke gi kudos: Bare tilfeldighet at den var bestillt til en ny 19" Yamarin de hadde til klargjøring) Hvorfor? Fordi det var/er en nokså standard propell på Yamahas 4-cyl motorer. Hvorfor hadde de en 19" i hylla? Fordi den passet til omtrent alle båter som gikk omtrent 35 knop med en 115 på hekken. 18-19-20 fot skjærgårdsjeep, bowrider eller daycruiser. God sjanse for at 90% av båtene de solgte med en 115 ville passen med nettopp en 19" sort stål. Da jeg kjøpte Ibizaen hadde den 21" sort stål. Total bom. Jeg måtte ha oppnådd 37-39 knop for å kunne hatt nytte av den på min 115hk 2t Yamaha. 37-39knop med 115hk? -->
Saltwater Series II:
Dette er default-propellen til Yamahas V-6ere. Pitch er oftest hovedsaklig en funksjon av fart. Hekter du en Yamaha V-6 på en brakett på en 50-tonns lekter, så går det ikke fort. Det blir dog et for sært tilfelle. Men en 23-27 fots skjærgårdsjeep, bowrider eller daycruiser er spot on. Fart blir fort mellom 40-50 knop. For Yamahas del blir propellen i 90% av tilfellene en SSII-propell. Hvor hardt er det å ha et lite utvalg av propeller som dekker 90% av bruken av alle V-6 Yamahaer som er solgt? Ikke veldig. Hvis SSII dekker 80-90% på type og 15-23" dekker 80-90% av behøvd pitch, så er det 15.16,17,18, 19, 20, 21, 22, 23. Det er 8 propeller som dekker 80-90% av hver eneste V-6 solgt. Hvis man er kjip, så kjører man annenhver pitch og har 5-demopropeller. Drit i prosenten: En Yamaha V-6 med en annen propell enn SSII er sjeldent som hønsetenner.
I motsetning til Mercury-kundene er det bare et par prosent av Yamaha-kundene som kjenner til Yamahas andre propeller, så det er neglisjerbart. V-6=SII. Hvor hardt kan det være for en seriøs Yamaha-forhandler med litt volum på omsetning å ha et representativt utvalg av SSII-propper til demo? En no-brainer spør du meg - eller 5-demopropper: 15, 17, 19, 21 og 23. Jeg hadde droppet 15", og kjørt 17, 18, 19, 20, 21 og 23. 6-propeller og det ville dekket 95% av alle "propellbehov" for alle Yamaha v-6 solgt i overskuelig fremtid.