.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Busterman skrev On 29.7.2020 at 6.47:På Båt&motorservice mente de heller ikke at overpropping var noe problem ift motoren, men de mente likevel ar 23’’ gjerne var litt for tung propell. I første omgang anbefalte de SSII 21’’. De nevnte også uoppfordret at hvis jeg kjøpte propell hos de, fikk jeg låne med meg ulike dimensjoner et par dager slik at jeg kunne teste selv til jeg ble fornøyd før kjøp??
Det tror jeg er riktig vei å gå. Å få prøvd og sammenlignet. Det naturlige her ville vært å bare gå for en 21"SSII siden det er den som er oppgitt i Yamahas kjørefakta på denne båten. En 21" vil helt klart være et steg i riktig retning og oppleves som en forbedring. Men hvis man bare stopper der og ikke prøver mer, finner man aldri ut om det kjennes/oppleves bedre med enda lavere pitch. Derfor tenker jeg det er lurt å benytte seg av tilbudet fra Båt&Motorservice om lån av flere propeller og heller betale de ekstra tusenlappene for å få prøvd litt forskjellig. Å spare to-tre tusenlapper på Finn på den tenkte "riktige" propellen gir jo hverken svar eller sammenligningsgrunnlag. Man risikerer å bare putre rundt med noe sub-optimalt resten av livet/båtens levetid - riktignok et par/tre tusenlapper "rikere".
Det finnes ingen "optimal" propell i objektiv forstand. Det nærmeste man kommer en "optimal propell", er hvis man har prøvd en del forskjellig, og dermed velger utfra et godt antall propeller. Hvis man bare velger mellom 2 propeller, så forteller det faktisk ikke så veldig mye -faktisk bare at den ene propellen var litt bedre enn den andre, og ikke mer enn det.
Anyway: Du nevner marsjfart og turtall. Du får 30knop@3200rpm. Jeg skjønner greia. Men hvis jeg sier at F300s effektoppgivelse er oppgitt ved 5500rpm. Der har du sannsynligvis max kraft/moment. Surrer du rundt på 3200rpm@30 knop, er du et godt stykke unna motorens max dreiemoment. Jeg ser ikke noe større problem med det hvis du bare skal gjøre unna 10-20 nm hurtigst mulig i smul sjø (innenfor skrogets kapasitet). Men 30 knop er nå litt fart. Her må du kjenne litt etter: Er 30 knop den farten du vanligvis ligger i? Eller er det et sted mellom 20-25 knop? Hvis du mye ligger og kverner i dette området (20-25 knop), så vil turtallet ligge godt under 3000rpm og langt unna motorens peakmoment/kraft/effekt. Da blir spørsmålet om du skal ha veldig lavt turtall og lavt støynivå, eller om du skal bytte/veksle det inn i mer kraft/respons ved å proppe ned i pitch. Husk: Du er et godt stykke unna motorens peak dreiemoment når du ligger å kverner 2500rpm@20 knop. Det er slike hensyn jeg tenker er viktig å finne ut av nå når du har sjansen. Dette blir kanskje også litt reversert "psykologi". Nå jeg kjørte "overproppet" propell, noterte jeg at jeg kjørte raskere. Delvis fordi det ikke hørtes veldig bra ut når motoren jobber "tungt", og delvis fordi responsen uteblir. Det føles naturlig/instinktivt å dra på litt mer for å komme inn i motorens "torqe-område". Og da bikker vi fort 30 knop med disse motorene. Dog er fart fart og knop knop. Hvis 30+ knop føles riktig det meste av tiden, så fair enough...?
Jeg personlig innser at mye (90-95%) av kjøringen foregår mellom 0-25 knop, eller et godt stykke unna motorens max torque (turtallsvis). Derfor pitcher jeg ned for å maximere responsen i området 0-25knop og lever heller med litt mer støy, hyl og hvin når turtallet og farten bikker 25 knop. Men som sagt: Dette er en personlig vurdering og valg av trade-offs.