Busterman Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 (redigert) Takk for gode betraktninger og svar, Solseng??Jeg var innrøm både Båt-Berge og Båt&motorservice i Bergen. Det første jeg ønsket å sjekke var om det kunne være uheldig om motoren var overproppet med maks rpm på 4900-5000. Ingen av de hadde noen bekymringer i forhold til dette. Båt-Berge nevnte at han ville vært litt bekymret hvis det var snakk on en 200 hester, men med F300 er det så myke krefter og dreiemoment til rådighet at det var ingen fare. Tror egentlig spørsmålet er litt som du er inne på; hvilket maks turtall vil jeg helst ha. Båt-Berge kom ikke med konkrete råd om evt ny propell. På Båt&motorservice mente de heller ikke at overpropping var noe problem ift motoren, men de mente likevel ar 23’’ gjerne var litt for tung propell. I første omgang anbefalte de SSII 21’’. De nevnte også uoppfordret at hvis jeg kjøpte propell hos de, fikk jeg låne med meg ulike dimensjoner et par dager slik at jeg kunne teste selv til jeg ble fornøyd før kjøp?? Får se om jeg kan få tatt noen tester i neste uke - ferien er ikke over ennå? Redigert 29.Juli.2020 av Busterman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 En annen ting å tenke på her er vel hvordan propellen funker i marsjfart , vanligvis så ligger man jo ikke å tyner toppfart for lenge av gangen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Busterman Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Ja, det er akkurat dette med marsjfart jeg også har tenkt litt på. Nå cruiser jeg på 30 knop med 3200rpm. Dette er jo svært behagelig. Antar at jeg da må opp på ca 3500 for å få samme fart med en 21’’? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Kan jo være derfor det er satt på en 23" , evt at det var det de hadde for hånden der og da.. Og også derfor jeg er litt skeptisk til å gå alt for langt ned i stigning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Kjører 15x21 ss2 på min Yamarin 75 Br og det funker bra. 5600 rpm på max, forbruk på literen pr nautisk opp mot 30 knop. Bra aks. Denne passer sikkert bra på din. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 31.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2020 (redigert) Busterman skrev On 29.7.2020 at 6.47: På Båt&motorservice mente de heller ikke at overpropping var noe problem ift motoren, men de mente likevel ar 23’’ gjerne var litt for tung propell. I første omgang anbefalte de SSII 21’’. De nevnte også uoppfordret at hvis jeg kjøpte propell hos de, fikk jeg låne med meg ulike dimensjoner et par dager slik at jeg kunne teste selv til jeg ble fornøyd før kjøp?? Det tror jeg er riktig vei å gå. Å få prøvd og sammenlignet. Det naturlige her ville vært å bare gå for en 21"SSII siden det er den som er oppgitt i Yamahas kjørefakta på denne båten. En 21" vil helt klart være et steg i riktig retning og oppleves som en forbedring. Men hvis man bare stopper der og ikke prøver mer, finner man aldri ut om det kjennes/oppleves bedre med enda lavere pitch. Derfor tenker jeg det er lurt å benytte seg av tilbudet fra Båt&Motorservice om lån av flere propeller og heller betale de ekstra tusenlappene for å få prøvd litt forskjellig. Å spare to-tre tusenlapper på Finn på den tenkte "riktige" propellen gir jo hverken svar eller sammenligningsgrunnlag. Man risikerer å bare putre rundt med noe sub-optimalt resten av livet/båtens levetid - riktignok et par/tre tusenlapper "rikere". Det finnes ingen "optimal" propell i objektiv forstand. Det nærmeste man kommer en "optimal propell", er hvis man har prøvd en del forskjellig, og dermed velger utfra et godt antall propeller. Hvis man bare velger mellom 2 propeller, så forteller det faktisk ikke så veldig mye -faktisk bare at den ene propellen var litt bedre enn den andre, og ikke mer enn det. Anyway: Du nevner marsjfart og turtall. Du får 30knop@3200rpm. Jeg skjønner greia. Men hvis jeg sier at F300s effektoppgivelse er oppgitt ved 5500rpm. Der har du sannsynligvis max kraft/moment. Surrer du rundt på 3200rpm@30 knop, er du et godt stykke unna motorens max dreiemoment. Jeg ser ikke noe større problem med det hvis du bare skal gjøre unna 10-20 nm hurtigst mulig i smul sjø (innenfor skrogets kapasitet). Men 30 knop er nå litt fart. Her må du kjenne litt etter: Er 30 knop den farten du vanligvis ligger i? Eller er det et sted mellom 20-25 knop? Hvis du mye ligger og kverner i dette området (20-25 knop), så vil turtallet ligge godt under 3000rpm og langt unna motorens peakmoment/kraft/effekt. Da blir spørsmålet om du skal ha veldig lavt turtall og lavt støynivå, eller om du skal bytte/veksle det inn i mer kraft/respons ved å proppe ned i pitch. Husk: Du er et godt stykke unna motorens peak dreiemoment når du ligger å kverner 2500rpm@20 knop. Det er slike hensyn jeg tenker er viktig å finne ut av nå når du har sjansen. Dette blir kanskje også litt reversert "psykologi". Nå jeg kjørte "overproppet" propell, noterte jeg at jeg kjørte raskere. Delvis fordi det ikke hørtes veldig bra ut når motoren jobber "tungt", og delvis fordi responsen uteblir. Det føles naturlig/instinktivt å dra på litt mer for å komme inn i motorens "torqe-område". Og da bikker vi fort 30 knop med disse motorene. Dog er fart fart og knop knop. Hvis 30+ knop føles riktig det meste av tiden, så fair enough...? Jeg personlig innser at mye (90-95%) av kjøringen foregår mellom 0-25 knop, eller et godt stykke unna motorens max torque (turtallsvis). Derfor pitcher jeg ned for å maximere responsen i området 0-25knop og lever heller med litt mer støy, hyl og hvin når turtallet og farten bikker 25 knop. Men som sagt: Dette er en personlig vurdering og valg av trade-offs. Redigert 31.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Busterman skrev On 29.7.2020 at 6.47: Får se om jeg kan få tatt noen tester i neste uke - ferien er ikke over ennå? Er litt nysgjerrig jeg vet du. Fikk du testet propell med mindre stigning? Sitér dette innlegget Link to post
Petter supermagn Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Go kveld. Æ lurer på hva som er riktig propell på en Super Magnum med 300 Hk Yamaha om man er ute etter høyest mulig topp fart. Ikke ute etter masjfart eller økonomi. Noen som har testet? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 (redigert) Ville satset på enten Bravo 1 Lab-finish eller Bravo 1 FS fra Mercury Racing - men da må motoren stå litt høyt montert på akterspeilet - Antiventilasjonsplaten mellom 4-6cm over skrogbunn. Redigert 22.Mai.2021 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.