MR Swe Startet 26.Juli.2020 Del på Facebook Startet 26.Juli.2020 Hei. Har en fettkopp ved roret som man skruver av lokket på og fyller med fett. Hvilken fett skal man bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Jeg har prøvd litt ulike. Har endt opp med VPs fett Det er jeg fornøyd med https://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-c430-propeller-shaft-grease.aspx Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Billigere, og lettere tilgjengelig, men er nok ikke like bra som volvo sitt fett: https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/propellakselfett-2000017672 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 (redigert) Jeg har ikke slik fettkopp. Men jeg var et nedre rorlager som bor drøye to meter under havets overflate. Smurt med fettpresse, vanlig smørenippel, inneholdende Biltema molybdensulfidfett. Holder opp til 36 måneder i slengen. Problemet der nede er at det kan ruste. Rorakslingen er av karbonstål. Ingen rust eller sndre problemer på 20 år så langt. Propellakslingen min snurrer ikke så fort rundt. Redigert 26.Juli.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Hulda skrev Just now: Jeg har ikke slik fettkopp. Men jeg var et nedre rorlager som bor drøye to meter under havets overflate. Smurt med fettpresse, vanlig smørenippel, inneholdende Biltema molybdensulfidfett. Holder opp til 36 måneder i slengen. Problemet der nede er at det kan ruste. Rorakslingen er av karbonstål. Ingen rust eller sndre problemer på 20 år så langt. Nå snurrer ikke rorakslingen min så fort rundt. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Er til roret denne sitter ikke på propellakslingen. På akslingen bruker jeg vp sin. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Da hadde jeg ikke giddet å drasse rundt med to forskjellige typer fett. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Jeg bruker det på roret. Roret går lett og fettboksen er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Til alle andre :-) Kravet til smørefettet som skal smøre hvitmetallageret i et rorlager er nær ikke eksisterende. Trolig vil alt av det som kan kalles smørefett gjøre susen. Forutsetter her at man har noen form for pakkboks med hvitmetallager og noen form av tetning over. På Hulda er tetningen en Volvo-kondom som sitter under vannlinjen. Øvre rorlager er et sfærisk industrilager som sitter tørt 10 cm over tetningen. Bare for å tilkjennegi at antall løsninger er lik antall konfigurasjoner noen, noen gang har pønsket ut. Det er altså ikke nødvendig å kjøpe det dyreste man kan finne. Merverdien i bruk av det dyreste er nær null. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Til Hulda: jeg testet både billig Biltema og annet dyrt fancy fett. Lakk vann samme f.... hvor mye jeg vrei på fettkoppen. BPs fett funka bra. Ikke er det dyrt heller 😉 Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Hvor hart skal man stramme lokket? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Ikke hardt, bare slik at du kan skru det med fingrene. Du skal kun ha litt fett inn i et lager. Om du må bruke fettet som tettemiddel, har antakelig selve tetningen gått i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.