Jump to content

Hva slags dings er dette? (startesystem)

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Ingenting skjer når jeg vrir om tenningsnøkkelen. Får startet ved å legge en skiftnøkkel på starteren, så det er strøm. 

Denne komponenten synes å være en del av startesystemet. På venstresiden går det en ledning med 6V i seg, som ikke synes å høre til noe sted som helst :) Noen som vet hva det er? På høyresiden går det en ledning til en liten dings montert bakom. Her er det tilnærmet batterispenning.

Den runde tingen!

hAdVyiUlSyOihQwtFWOxOg.jpg.6781042d93c69566b62febff5cc9aa4e.jpg

Annen vinkel

Q7hTTnJMSQasHvtBb5%25UCw.jpg.8e5c182d92178e49c95a13088cbf06e9.jpg

Hvor ledning med grønntape havner.

RRDlD3uhTTSbiBqTl9Gggg.jpg.c01acde56458a2deef751e5109496ef3.jpg

Hulda skrev 7 minutter siden:

Ikke hva det er. En gang i tiden var den klumpen et relé. 

Haha, ja riktig!
Tror det er lenge siden tilkobling nr.3 har vært i bruk, så da er det kanskje ikke kritisk for å få start her... At tilkobling nr.2(den til venstre) bare har 6V tyder kanskje på en ørliten jordfeil? :)

Jeg har sagt det i tidligere tråder og jeg sier det igjen. Og ikke for å være frekk eller noen, men du bør virkelig ta en skikkelig gjennomgang i maskinrommet ditt så fort som mulig. Dette ser helt ekstremt forjæ....forferdelig ut og kan være meget brannfarlig. Skulle du hatt fartøyinnstruks på sjarken din, så hadde aldri dette blitt godkjent. Som Index skriver, så er det ikke snakk om hvis noe skjer, men om når noe skjer. 

• 2 uker senere...
bellen skrev On 27.7.2020 at 10.52:

Jeg har sagt det i tidligere tråder og jeg sier det igjen. Og ikke for å være frekk eller noen, men du bør virkelig ta en skikkelig gjennomgang i maskinrommet ditt så fort som mulig. Dette ser helt ekstremt forjæ....forferdelig ut og kan være meget brannfarlig. Skulle du hatt fartøyinnstruks på sjarken din, så hadde aldri dette blitt godkjent. Som Index skriver, så er det ikke snakk om hvis noe skjer, men om når noe skjer. 

Klart jeg har fartøyinstruks!

Handler vel ikke så mye om hvordan ting ser ut, men om ting oppfyller spesifikke krav på inspeksjonstidspunktet. 

Anyway. Røska vekk gamle ledninger, og la opp nye, samt nye relè til starter og stoppsolenoid. Starter hver gang nå :)

Full gjennomgang blir det ved motorbytte. Begrensa hvor mye man får shinet opp, da motoren tross alt tar opp mesteparten av plassen der nede.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...