Jump to content

Edit History

mons

mons

Hvis du ikke har lagt kobberrør er det viktig å lære om bøying av kobber først.

Kobberrør av den typen er glødet. Det betyr at kobberen er varmet opp slik at strukturen endres og kobberen er lett å bøye.

Når du har bøyd røret 2-4 ganger blir det mye stivere og lett å knekke. Blir det stivt kan det glødes på nytt med propanbrenner, men det er ofte upraktisk inni båt.

Sørg for at forhandleren ikke ruller det ut for å måle lengde og deretter rulle det inn. Da har du allerede brukt av kvoten. Noen leverandører har meterene trykt på røret.

Trekk røret slik at du aldri får små radier du må rundt evt vent med å stramme inntil røret til du er ferdig med å trekke.

Skjøter med støttehylser inni rørene er bra, men tross alt en feilkilde som man unngår hvis man kan.

Bor romslige hull og fug heller etterpå.

Fest til skroget hver 30-50 cm for å unngå vibrasjon. Gjerne med tec7 rett til skroget.

Tipper kobberrør holder 10 år uten behandling, men hvis de males eller tapes med tjæreteip el holder de nesten evig.

mons

mons

Hvis du ikke har lagt kobberrør er det viktig å lære om bøying av kobber først.

Kobberrør av den typen er glødet. Det betyr at kobberen er varmet opp slik at strukturen endres og kobberen er lett å bøye.

Når du har bøyd røret 2-4 ganger blir det mye stivere og lett å knekke.

Sørg for at forhandleren ikke ruller det ut for å måle lengde og deretter rulle det inn. Da har du allerede brukt av kvoten.

Trekk røret slik at du aldri får små radier du må rundt evt vent med å stramme inntil røret til du er ferdig med å trekke.

Skjøter med støttehylser inni rørene er bra, men tross alt en feilkilde som man unngår hvis man kan.

Bor romslige hull og fug heller etterpå.

Fest til skroget hver 30-50 cm for å unngå vibrasjon. Gjerne med tec7 rett til skroget.

Tipper kobberrør holder 10 år uten behandling, men hvis de males eller tapes med tjæreteip el holder de nesten evig.



×
×
  • Create New...