Sjeldenutpå Startet 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2020 Eg har propanflaska innandørs i dag, kasse med utlufting. Men eg ønsker å flytte den ut, og akkurat nå ser det ut som det passar best på flybridge, oppi ein benk med lufting. Byssa er nedi forpiggen, så det blir ein del meter med røyr. Usikker på om eg klarar å få lagt allt skjult. Eg har ikkje lagt så mykje tankar ned i det ennå, men for å unngå mykje feil tankar søker eg litt råd. Er desse kobbarrøyra ok å utsette for sol / frost osv på flybridge? Er det noko problem om røyrsløyfa blir 10-12 meter? Har nokon erfart problem med skrukoblinger eller er det bankers trygt mot lekkasjer når arbeidet er godt utført, slik at man kan legge skjult ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Emerald Steel, YouTube'ere, har hatt propanflaskene parkert på dekk uten kasse i 30 år. Står bak masten. Seiler i området California, Hawaii, Alaska. Mye likt Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Potain Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Bruk syrefast flexirør, lett å legge kan bøyes i alle mulige vinkler Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Det var eg ukjent med at finnes. Har du noko link til slik røyr #Potain ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mons Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Og smør inn kulene som låser ventilen på flaska med smørefett mens det er nytt. Aluminium i ventilen som korroderer rundt kulene hvis ikke. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Olevine Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt ombord på fartøy § 9.Rørsystemets installasjon (1) Rørledninger skal være sømløse rør av rustfritt stål eller kopper. Rørets godstykkelse skal minst være: a) 1 mm for stålrør med diameter inntil 12 mm utvendig b) 1,5 mm for stålrør med diameter større enn 12 mm utvendig c) 0,8 mm for kopperrør med diameter inntil 10 mm utvendig. d) 1,0 mm for kopperrør med diameter større enn 10 m utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Eg tenker eg kjøper røyr og koblingsdeler for propan hos forhandler, så er eg trygg på at kvalitet er riktig. Finnes det forskrift for korleis røyroplegget skal være lagt? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Olevine Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Det står en del om det også i forskriften jeg henviste til. Du finner den enkelt ved å søke på Lovdata. Står også hvilke fartøy den gjelder for, alle fartøy uansett størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Sjeldenutpå skrev 23 minutter siden: Eg tenker eg kjøper røyr og koblingsdeler for propan hos forhandler, så er eg trygg på at kvalitet er riktig. Finnes det forskrift for korleis røyroplegget skal være lagt? Akkurat den betan der er noe man ikke bør spare penger på. En OBS! Rustfrie rør (AISI 316 TI) og lavere vil være utsatt for spenningskorrosjon i bøyer. Som følge av diverse lekkasjer, ble det på en av installasjonene jeg var på forbudt å bøye instrumentrør. Eller alle andre rustfrie rør for den del. Det var 45- og 90 grader bend som ble brukt. Der rørne ligger garantert tørt skulle det ikke være noe problem. Utendørs vil det være en risiko. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 (redigert) Hvis du ikke har lagt kobberrør er det viktig å lære om bøying av kobber først. Kobberrør av den typen er glødet. Det betyr at kobberen er varmet opp slik at strukturen endres og kobberen er lett å bøye. Når du har bøyd røret 2-4 ganger blir det mye stivere og lett å knekke. Blir det stivt kan det glødes på nytt med propanbrenner, men det er ofte upraktisk inni båt. Sørg for at forhandleren ikke ruller det ut for å måle lengde og deretter rulle det inn. Da har du allerede brukt av kvoten. Noen leverandører har meterene trykt på røret. Trekk røret slik at du aldri får små radier du må rundt evt vent med å stramme inntil røret til du er ferdig med å trekke. Skjøter med støttehylser inni rørene er bra, men tross alt en feilkilde som man unngår hvis man kan. Bor romslige hull og fug heller etterpå. Fest til skroget hver 30-50 cm for å unngå vibrasjon. Gjerne med tec7 rett til skroget. Tipper kobberrør holder 10 år uten behandling, men hvis de males eller tapes med tjæreteip el holder de nesten evig. Redigert 28.Juli.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 mons skrev 1 time siden: Skjøter med støttehylser inni rørene er bra, men tross alt en feilkilde som man unngår hvis man kan. Ja litt den eg har i tankene. Eg skal prøve å tilpasse plassering av flaske slik at eg kan få heil lengde rør ned til kran under komfyr. Men dersom eg ikkje får til dette så bør evt bend /skjøt ikkje kles inn i veggen då? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Jeg ville ikke kledd kobberrør inni veggen, uansett. Bedre å kunne sjekke tilstanden visuelt uten å måtte rive vegger. Når jeg skal bestemme lengder, måler jeg diameteren på kveilen i meter. Deretter ganger jeg med 3,14. Da har jeg lengden på en kveil. Så ganger jeg ut antall kveiler til jeg kommer til ønsket lengde, i meter. Funker utrolig nok hver eneste gang :-) Om du skal ha støttehylser eller ikke, kommer an på veggtykkelsen til røret. 0,8 mm veggtykkelse aspirerer nok til støttehylse, vil jeg anta. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Legg skjøten ute hvis du kan, og ikke skru på skjøten før du er helt ferdig med å bende/trekke rørene. Hvis du får lekk i en skjøt er det normalt fordi man har beveget på skjøten/rør etter at den er skrudd til. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Potain Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Bruk flexirør med pressa koblinger. Det er det som blir brukt i boliginnstallasjoner, gassovner, peiser og denslags. Har det selv på hytta . Beholderen ute, tilførsel under gulv og rett opp i komfyren. Fikk slangen lagd på mål av autorisert gassinnstallatør. Systemet brukes i leilighetsbygg Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Tror det skal tåle brann en stund i båt, men er ikke sikker. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Takker for gode tips. Det er mulig eg har ein bekjent som arbeider med slik i bolig, kanskje han har tips å bidra med også ang fleksible rør. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Wallas Service Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Tviler sterkt på at fleksible rustfrie rør er godkjent til båt. Vet at det er diskutert flere ganger i båtbransjen uten at de har funnet at det er godt nok. Hør med de som er godkjent for gassinstallasjoner i båt: https://norboat.no/ og bla deg helt ned på siden. Der finner du Viknes Båt & Service i Florvåg, og Os Marineservice i Os i Bergen-området. Kan være mulig å montere anlegget selv, og få en av de til å godkjenne før du tar det i bruk, samt at med rette godkjenninger kan få rabatter i forsikringen siden gass-anlegget er godkjent. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Roger jo Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 (redigert) Rustfrie rør, Gassen fra flaska til lekkasjetesteren med forgrening til gassgrillen før den forsvinner ned i båtens indre. 10 kg gassflaske i denne Og da er lammekotelettene klare. Redigert 28.Juli.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Wallas Service Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 10 flasker med gass? Håper de er små, er bare lov med maks 22 kg gass i båt, med mindre du har en reketråler, da er det lov med 99 kg. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Roger jo Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 jeg Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Stilig opplegg Roger jo ? eg har ikkje kunnskap og utstyr til å få slike røyr på plass. Har 5kg kompositt i dag. Kunne egentlig tenkt meg mindre flasker og heller hatt fleire. Alternativet då er vel 2kg stålflaske, sikkert dumt spørsmål, men er det slik at det er 2kg propangass tilgjengelig for bruk vs 5kg i dag, eller har de flaskene høgare trykk og gir meir ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 (redigert) her ser du alt om stålflasker og kompositt http://my.aga.no/propan/ Du bør lese denne og anlegget skal godkjennes. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 Redigert 28.Juli.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.