Jump to content

Lukket båt på under 500kg? Alternativt daycruiser


bavariaeier

Recommended Posts

Båt ink motor kan maks veie 500kg (pga begrensning på kran)

 

Primær bruk er korte transportetapper. (Noen få NM)


Bruk hele året - derfor helst lukket båt.  Men kalesjebåt kan være et alternativ (da er det jo ihvertfall litt å velge mellom) Tenker å montere en kinavarmer - altså utgår helt åpen båt.
 

Fart har lite å si ettersom det er kort distanse og fartsberegrensing i området. 
 
Primært 2 voksne og 1 barn, en sjelden gang 2 voksne og 3 barn...


Prisklasse veldig veldig fleksibel, men i utgangspunktet ikke nytt...

 

forslag til båter? 
 

 

 

 

Link to post

Den ideal viste seg ved nærmere lesing på nett å veie 510 pluss motor. Det er egentlig for mye for kranen. Ellers var den genial.

Finnes andre tilsvarende?

har funnet Hansvik 18ht, men den veier det samme (og mangler bakvegg)

 

Chaser er et godt tips som er vurdert. Ulempen med den er litt kronglete tilkomst med kalesje som må kneppes opp og igjen hver gang (må på begge båtplassene entre båten via fordekket) 
 

Skibsplast har vel noen tilsvarende som chaseren? 

Link to post

fant denne i 94 utgaven av båtguiden - Sea Star 500 XR , 400 kg :smiley:

http://www.v-v-t.no/asp/boats/show.asp?id=16430&mid=25140

 

https://www.batliv.no/allerbm-bm-bladarkiv-kalesjer/sea-star-xr-sportfisher/686787

 

Så med en 20-25hk 2t på ca 50 kg og ikke for mye skrot ombord så bør den være innafor 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Sjekket linken din. 
 

Der står vekten med light displacement oppgitt til 500. Det betyr egentlig med lite på lagring og slakke tanker. Men, siden det også står maks 45kw/60 hk, så ville jeg spandert på meg en e-post til franskmennene og hørt om vekten er ink motor eller ikke. 
 

eller en telefon til selger og om han har fått veid sin båt ifbm løft. 

Link to post

Hva med Silver Viking 18 Fisker?  Ikke akkurat noen Riva Aquarama, -for å si det svært mildt, men en utpreget lettbygd sak som likevel skulle, rundt regnet, kunne oppfylle de nevnte kriteriene, i hvert fall om en fokuserer på det rent tekniske. Det finnes en mengde av disse på bruktmarkedet i ulike konfigurasjoner og tilstand.

 

https://www.batliv.no/allerbm-batteri-bm-bladarkiv/silver-viking-18-fisker/689528

 

Det finnes også en Tunejolle med bakvegg i rundt regnet samme størrelse, som neppe veier særlig mer, husker ikke eksakt navn, men disse er vel langt mer sjeldne.

 

Båttypen du er ute etter er nok for øvrig mer vanlig på de britiske øyer, Bonwitco bygde blant annet en bakvegg-utgave på With 400-skroget.  

https://dailyboats.com/boat/182591-buy-bonwitco-449c-cuddy

https://dailyboats.com/boat/96096-buy-bonwitco-400-cuddy-available

 

Hardtop-utgavene KMV i sin tid bygde på Dromedille-skroget, 1600 og 1700, skulle også være innenfor vektkravet, men disse har som kjent kalesje bak.

 

Om du er villig til å punge ut, er det sikkert også noen båtbyggere her til lands som kan ta jobben med å støpe et overbygg som duger på et ønsket skrog, særlig om du ordner med tegninger og beregninger.

 

Du kan eksempelvis forsøke å  henvende deg til Espen Øino, Geir Arnestad, Bård Eker, Pål Sollie, Ola Lilloe-Olsen, Robert Myrene eller Espen Thorup, alle disse driver/har drevet med tegning og beregning av båter, og det kan være de allerede har tegninger og ideer liggende på lur.  

Link to post

Trodde With / KMV 1700 var tyngre, men ser den oppgis til 400 kg.   (Og jeg mistenker de er tyngre i praksis..?) 

Skal man få bygd seg en båt med "Custom" overbygg til bruken som skisseres over , så ville jeg gått for aluminium.   Der er det mange mindre verft langs kysten som kan bygge det kunden etterspør.   

 

..Og noen bygger selv:
ap-QkvLQMoLl02FbuY6N6l1cBz1V4AqYwhk0_am5fcqAC2XT2ymAf1-DtMqytNnimmykis6V9BgzRagg5SFC-HI6vto2OO6zrH4tizZ_SIhRw4N4hvMB92eIRjyRFrZ3UZtX4RffNGzmLayp2eQhQXltHhOoqEx4pYNcLdf1Igin9bDb5FnFkFYpw8MA0kW0HPr2Ip2HFgprCARrXiEfQ1VSQGyRUlBuds1KTYEgyiO8aOPtfAs7RHxQhpLLVC2IVKyfP4XcVEv0UOYDmsz_omPjZPvrc8HLKpaWx8Hy28S0mP_FE7iWji0ELuT9p9qNuQxsPbr0WA4TP_bUwuKwtqZ0T4nNECOAz9pGEplwxT7KAWn_vGvI9hsrS-8rXPYl0PBHaQAz3mN_9jqcVjs2p_QZlwZJ4UhgVssT08ieKqwspaPbWZyvpark17DFzTvp9glywyoXhKDhdInBU4luiOVY7tTgh1fml7FExeXK7NHdHWgKI9i_lNdo4cF7-frJrqmrACK-E07v-UdTi9J-liyvfbe41OfXPqGpTxfzopuf6PcN5cMBedPTzcYf3YDO0LZNjpyNnVIrx4Wc21bBGxlIlYViUOPcWTEdFg4g0UuhXYn4ATOurDGSJve9wBeq4Gk3zzLrOstVVYJSJWtiOF8eAAKddBHZDSpuGqBAfambgba9R3Ago3uqUo0ToQ=w1234-h791-no?authuser=0

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Merk det @Tor Arild sier: Det blir fort stor forskjell på oppgitt vekt og reell vekt. Ting som anker, utstyr, tanker og annet er ikke tatt med. Du må nok godt under 500kg oppgitt totalvekt for å faktisk være under. 

Eksempel: Havelle er oppgitt til 9,5 tonn i boken. I virkeligheten må vi tømme tankene og ta ut en del utstyr for å komme tilstrekkelig under 12-tonns kravet til kranen på vårt opplagssted.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...