bavariaeier Startet 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2020 Båt ink motor kan maks veie 500kg (pga begrensning på kran) Primær bruk er korte transportetapper. (Noen få NM) Bruk hele året - derfor helst lukket båt. Men kalesjebåt kan være et alternativ (da er det jo ihvertfall litt å velge mellom) Tenker å montere en kinavarmer - altså utgår helt åpen båt. Fart har lite å si ettersom det er kort distanse og fartsberegrensing i området. Primært 2 voksne og 1 barn, en sjelden gang 2 voksne og 3 barn... Prisklasse veldig veldig fleksibel, men i utgangspunktet ikke nytt... forslag til båter? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=183241738 Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Takk for bra tips. Ikke så lekker, men jammen dekker den kravspesifikasjonen ? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Askeladden 445 Chaser? Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Den ideal viste seg ved nærmere lesing på nett å veie 510 pluss motor. Det er egentlig for mye for kranen. Ellers var den genial. Finnes andre tilsvarende? har funnet Hansvik 18ht, men den veier det samme (og mangler bakvegg) Chaser er et godt tips som er vurdert. Ulempen med den er litt kronglete tilkomst med kalesje som må kneppes opp og igjen hver gang (må på begge båtplassene entre båten via fordekket) Skibsplast har vel noen tilsvarende som chaseren? Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Skibsplast 490ht har mer tak og mer innvendig plass enn askeladden chaser, men ingen inngang foran gjør den litt knotete når begge båtplassene er med inngang i baugen... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Denne da? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=180879172 Kan jo ha mindre motor for å spare vekt evt. Har prøvd å finne vekten på denne, men ikke lykkes. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LM 605 Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Svenske Sandstrøm har jo noen delvis lukket modeller på 17-18 fot som du bør kikke på. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Takk for tips. Ser ut til å være skibsplast 500cl som ifølge bort.no veier 410 pluss motor, mao innenfor absolutt et alternativ hvis en må på daycruiser og ikke finner med fast tak til lav nok vekt Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 https://www.sandstrombatar.se/produkt/classic-495-ac/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Evt denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=184922401 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bavariaeier Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Takk for tips om Sandstrøm, har sjekket men de ser ut til å være litt for tunge... EDIT: ser nå de har mindre modeller som dere viser til Redigert 27.Juli.2020 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 bavariaeier skrev Just now: være litt for tunge... 420kg den jeg linket til. Men har sikkert ikke stor nok motor, og bra nok inneplass? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
bavariaeier Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Den var litt vel liten inni ja. Og ikke helt lukket heller. Men bra tips. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Synd ikke kranen tok 600 kg , mistenker denne også blir for tung..: Finnmaster 520 Troller https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=173282832 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bavariaeier Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Bra tips. Men den veier 500 uten motor den også... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) fant denne i 94 utgaven av båtguiden - Sea Star 500 XR , 400 kg http://www.v-v-t.no/asp/boats/show.asp?id=16430&mid=25140 https://www.batliv.no/allerbm-bm-bladarkiv-kalesjer/sea-star-xr-sportfisher/686787 Så med en 20-25hk 2t på ca 50 kg og ikke for mye skrot ombord så bør den være innafor Redigert 27.Juli.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tor Arild Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Lukket båt og lav vekt var sannelig tøffe kriterier. men, den har 5 plasser og er innafor vektkravet: https://www.finn.no/184291441 Vet ingenting om båten annet enn at den er innenfor dine kriterier mtp passasjerer og vekt. mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Ser dessverre ut som den er 500kg uten motor. Men dette er en kjempebåt og hvis vekten er inkludert motor hadde jeg gått for den. http://en.ocqueteau.com/our-range/timonier-540-outboard.html,9,6,0,0,95#.VseEYfLhChc Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Tor Arild Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Sjekket linken din. Der står vekten med light displacement oppgitt til 500. Det betyr egentlig med lite på lagring og slakke tanker. Men, siden det også står maks 45kw/60 hk, så ville jeg spandert på meg en e-post til franskmennene og hørt om vekten er ink motor eller ikke. eller en telefon til selger og om han har fått veid sin båt ifbm løft. Sitér dette innlegget Link to post
Bølgende blå Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Hva med Silver Viking 18 Fisker? Ikke akkurat noen Riva Aquarama, -for å si det svært mildt, men en utpreget lettbygd sak som likevel skulle, rundt regnet, kunne oppfylle de nevnte kriteriene, i hvert fall om en fokuserer på det rent tekniske. Det finnes en mengde av disse på bruktmarkedet i ulike konfigurasjoner og tilstand. https://www.batliv.no/allerbm-batteri-bm-bladarkiv/silver-viking-18-fisker/689528 Det finnes også en Tunejolle med bakvegg i rundt regnet samme størrelse, som neppe veier særlig mer, husker ikke eksakt navn, men disse er vel langt mer sjeldne. Båttypen du er ute etter er nok for øvrig mer vanlig på de britiske øyer, Bonwitco bygde blant annet en bakvegg-utgave på With 400-skroget. https://dailyboats.com/boat/182591-buy-bonwitco-449c-cuddy https://dailyboats.com/boat/96096-buy-bonwitco-400-cuddy-available Hardtop-utgavene KMV i sin tid bygde på Dromedille-skroget, 1600 og 1700, skulle også være innenfor vektkravet, men disse har som kjent kalesje bak. Om du er villig til å punge ut, er det sikkert også noen båtbyggere her til lands som kan ta jobben med å støpe et overbygg som duger på et ønsket skrog, særlig om du ordner med tegninger og beregninger. Du kan eksempelvis forsøke å henvende deg til Espen Øino, Geir Arnestad, Bård Eker, Pål Sollie, Ola Lilloe-Olsen, Robert Myrene eller Espen Thorup, alle disse driver/har drevet med tegning og beregning av båter, og det kan være de allerede har tegninger og ideer liggende på lur. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Trodde With / KMV 1700 var tyngre, men ser den oppgis til 400 kg. (Og jeg mistenker de er tyngre i praksis..?) Skal man få bygd seg en båt med "Custom" overbygg til bruken som skisseres over , så ville jeg gått for aluminium. Der er det mange mindre verft langs kysten som kan bygge det kunden etterspør. ..Og noen bygger selv: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Imsteren Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Få på en kalesje på en Ryds 485 og en lett motor så er du kanskje der. https://www.finn.no/154438372 Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Har ikke den Ryds'n altfor smale follbord når kallesjen skal tas på? Hadde en Bella 560 HT som hyttebåt og brygge med ilandstiging kun i baugen og den ble relativt fort solgt grunnet altfor smale dollbord. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 (redigert) Merk det @Tor Arild sier: Det blir fort stor forskjell på oppgitt vekt og reell vekt. Ting som anker, utstyr, tanker og annet er ikke tatt med. Du må nok godt under 500kg oppgitt totalvekt for å faktisk være under. Eksempel: Havelle er oppgitt til 9,5 tonn i boken. I virkeligheten må vi tømme tankene og ta ut en del utstyr for å komme tilstrekkelig under 12-tonns kravet til kranen på vårt opplagssted. Redigert 28.Juli.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.