Saga32 Startet 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2020 Jeg har en eldre Raytheon radar med egen skjerm i dag, samt en Raymarine C120W kartplotter. Tenker på å bytte til en nyere brukt analog radar som jeg kan koble til kartplotteren, så jeg kan demontere den ekstra skjermen. Lurer på om det bare er å kjøpe en radar, fekk. en Raymarine RD 218, og koble den rett i kartplotteren, eller trengs det en eller annen «dings» i tillegg? Er det mulig å koble til en radar fra et annet merke? Innspill mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Har også C120W(vist eg hugsar rett...), trur min antenne også heiter rd218, men i tilleg står det "digital" på den. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
abbor Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 C120W støtter ikke analoge radarer. E Classic var den siste serien som støttet analoge radarer, den støtter også digitale. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Kanskje den støtter RD218D? Mente det var en analog radar med digital overføring? (I motsetning til RD218 uten D) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Definisjonen på analog og digital radar er hvor signalet digitaliseres så det finnes ingen analog radar med digital overføring. Finnes heller ingen RD218D, også 18" radarene ble 4kW da de ble digitale så det finnes RD418D og RD418HD. Redigert 27.Juli.2020 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 En liten minneforskyvning der ja kanskje ? Og sikkert feil ordbruk også - husket bare at denne D-en dukket opp på slutten av betegnelsen og at markedsføringen var noe sånt som at det var samme radar som før, men med enklere kabeltrekking Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Ja det kan fort hende at min antenne heiter rd418d og ikkje rd218 som eg anntok i første innlegg. Kanskje abbor har svar på meir om desse antennene? Eg har liggande ei RD418D som eg kan selja til Saga32, men kontaktstykket bakpå antenna har ein knekt pin, så eg har ikkje fått testa den. Eg burde kanskje svippa nedom i båten å sjekka før eg skreiv innlegget, men såvidt eg hugsar så har antenna ombord ein liknande telefonledning som er kobla bakpå. Den antenna eg har i garasjen har ein rundt skrukontakt med 6 pinner, der den eine er knekt. Kan det stemme at antennene kan ha forskjellig kabeltilkobling bakpå? Kan denne kabelen inni antenna bytast, eller kan evt hovedkabelen trekkast inni antenna og koblast til slik dei gamle analoge har? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
abbor Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Alle de digitale radarene har rund vanntett kontakt på utsiden av domen. Antar denne kan byttes, men jeg åpnet aldri domen da jeg hadde RD418HD fordi da ville garantien blitt ugyldig. I andre enden er det en RJ45 kontakt som er en standard Ethernet kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Ja no har eg sjekka ombord. Du har rett, det er samme plugg bakpå den eg har intallert der. Eg blandar nok type plugg inne vs ute. Då har eg eit lite prosjekt ein dag med å få fiksa den kontakten og testa antenna Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Saga32 Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Er det sånn å forstå at jeg må heller se etter en dome som det står digital på? Vil det da bare være plug and play? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 (redigert) Opps dobbelpost Redigert 28.Juli.2020 av Sjeldenutpå (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Ja. Eg har som sagt ein du kan få kjøpa, men uten antennekabel. Eg venter på pris på ny plugg (pluggen bakpå antenna som antennekabel skal skruvast til var skadet) og vist den er "normal"pris på så kanskje eg kan få testa om antenna virker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lazyjack Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Jeg trodde signal mellom antenne og plotter var proprietært(forskjellig fra leverandør til leverandør)? Kan ikke tenke med at en Simrad eller Furuno antenne kan brukes mot en Raymarine plotter. Tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Alle moderne radarer bruker Ethernet så signalene og de laveste protokollnivåene er standsrisert, men det som kjøres over Ethernet er ikke standsrisert slik at det ikke er mulig å bruke radar fra en annen produsent enn multifunksjonsskjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 abbor skrev for 8 timer siden: Alle moderne radarer bruker Ethernet så signalene og de laveste protokollnivåene er standsrisert, men det som kjøres over Ethernet er ikke standsrisert slik at det ikke er mulig å bruke radar fra en annen produsent enn multifunksjonsskjermen. Det var det jeg tenkte på ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.