Jump to content

Klikkelyd/ulyd dynamo. Sliter med å dra motor i gang.

Viggo Sandvik

Recommended Posts

Båten startet å gikk og ble kjørt ved sjøsetting, helt uten problem. 

Byttet olje og båten begynner å jage etter et kvarters tid etter oppstart, dette var noe nytt! Ikke hatt noe som helst problem før.

ble tipset opp å bytte dieselfilteret, gjorde dette, og har styra fælt med å få lufta etter dette, dette har nå gått greit tror jeg..

skulle så starte igjen og fant ut at CD-spiller har tappet en hel del strøm, dette oppdaget jeg da jeg prøvde starte igjen og det begynte å klikke/ulyd da jeg prøvde starte ved gløding, svigers hjalp meg og fikk koblet av dette og ladet opp batteri igjen. Men igjen så kommer denne lyden og den oppfører seg som om det er dårlig batteri, det dør liksom ut og klarer ikke dra. Har ikke dratt den for lenge på starteren da jeg vet det ikke er så lurt. Motoren er en Bmc 1.6 Diesel.

noen som har noe tips..

pipe skrev for 11 timer siden:

Kan godt være og ikke har jeg noe tiltro til trådstarter sine evner om å ta vare på batteriet heller så legger til sulfatert batteri i tilegg.
Det er vel nesten så det ikke er noe å måle på engang.
Ett nytt batteri gjør nok susen en staket stund.

pipe skrev for 11 timer siden:

Kan godt være og ikke har jeg noe tiltro til trådstarter sine evner om å ta vare på batteriet heller så legger til sulfatert batteri i tilegg.
Det er vel nesten så det ikke er noe å måle på engang.
Ett nytt batteri gjør nok susen en staket stund.

Hahaha. Hva er det her for en tullete ting å skrive?! Kan informere at batteriene er så og si nye Og lagret inne helt siden i fjor. 

17 hours ago, Viggo Sandvik said:

skulle så starte igjen og fant ut at CD-spiller har tappet en hel del strøm, dette oppdaget jeg da jeg prøvde starte igjen og det begynte å klikke/ulyd da jeg prøvde starte ved gløding, svigers hjalp meg og fikk koblet av dette og ladet opp batteri igjen. Men igjen så kommer denne lyden og den oppfører seg som om det er dårlig batteri, det dør liksom ut og klarer ikke dra. Har ikke dratt den for lenge på starteren da jeg vet det ikke er så lurt.

Du må/bør måle rett før eller samtidig med at du starter og se på hva spenningen er akkurat like før, og gjerne også, hvis praktisk mulig, når du forsøker å starte. Det skulle jo heller ikke være "helt normalt" at en CD spiller tapper batteriet med mindfre den står på ganske lenge. Også litt snodig at den jaget opp og ned i turtall. Man kunne jo tenke seg en form for elektrisk kortslutning som belaster generator og tapper batteri. En måling av spenning bør kunne indikere noe.

Edit:

Forresten - Skru av batteripolen (+) og mål spenningen når batteriet er frakoblet. Sett den på og mål så spenningen. Skru så på tenning/spenning i båten og mål spenning. Forsøk å start og mål gjerne spenningen mens du starter, hvis dette kan la seg praktisk gjennomføre. Da bør man kunne oppdage noe.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Arne2 skrev 1 minutt siden:

Du må/bør måle rett før eller samtidig med at du starter og se på hva spenningen er akkurat like før, og gjerne også, hvis praktisk mulig, når du forsøker å starte. Det skulle jo heller ikke være "helt normalt" at en CD spiller tapper batteriet med mindfre den står på ganske lenge. Også litt snodig at den jaget opp og ned i turtall. Man kunne jo tenke seg en form for elektrisk kortslutning som belaster generator og tapper batteri. En måling av spenning bør kunne indikere noe.

Takk for nyttig info! Skal ut å holde på snart. 

Arne2 skrev 6 minutter siden:

Ideelt sett så skulle du hatt muligheten til å måle strømmen, men det krever litt mer avansert instrumentering og bruk av instrumenter. Måling av spenningen på ulike tidspunkt og ved ulike belastninger er mye enklere, og det kan også gi en "indirekte indikasjon" på hvor mye strøm som går i kretsen.

Takk for tips!! Multimeter er pakket i verktøykassa og er på vei til båten straks, har også kjøpt måler til begge batteriene som skal installeres i instrument panelet, kjekk og enkel dings! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...