Arne2
17 hours ago, Viggo Sandvik said:skulle så starte igjen og fant ut at CD-spiller har tappet en hel del strøm, dette oppdaget jeg da jeg prøvde starte igjen og det begynte å klikke/ulyd da jeg prøvde starte ved gløding, svigers hjalp meg og fikk koblet av dette og ladet opp batteri igjen. Men igjen så kommer denne lyden og den oppfører seg som om det er dårlig batteri, det dør liksom ut og klarer ikke dra. Har ikke dratt den for lenge på starteren da jeg vet det ikke er så lurt.
Du må/bør måle rett før eller samtidig med at du starter og se på hva spenningen er akkurat like før, og gjerne også, hvis praktisk mulig, når du forsøker å starte. Det skulle jo heller ikke være "helt normalt" at en CD spiller tapper batteriet med mindfre den står på ganske lenge. Også litt snodig at den jaget opp og ned i turtall. Man kunne jo tenke seg en form for elektrisk kortslutning som belaster generator og tapper batteri. En måling av spenning bør kunne indikere noe.
Edit:
Forresten - Skru av batteripolen (+) og mål spenningen når batteriet er frakoblet. Sett den på og mål så spenningen. Skru så på tenning/spenning i båten og mål spenning. Forsøk å start og mål gjerne spenningen mens du starter, hvis dette kan la seg praktisk gjennomføre. Da bør man kunne oppdage noe.