Jump to content

Mulig å impregnere kalesje i Hansen Protection Lightex?

Jens_P

Recommended Posts

Jeg spurte dem om det og fik svar at det ikke virket.

Så vi bestilte ny, men siden vi da hadde en ny liggende testet jeg impregnering med silicon.

Mange som sier det er dumt å bruke, men tenkte at det sikkert gjelder vanlig kalesje duk.

Her er det jo nylonduk som er belagt med et tynt lag plast på innsiden. Og det fungerte faktisk til en viss grad så vi utsatte monteringen av den nye kalesjen en sesong.

Hilsen

Lurvetass

Det som er spesielt med disse er jo at selve nylonduken er solid som bare det og holder uten at det blir hull eller skader.

Men belegget under løsner med tiden og blir frynsete. Kalesjen vi byttet ut er fortsatt hel og alle glidelåser fungerer fint, men den lekker.

Har ikke kastet den for funderer fortsatt på om det finnes noe å gjøre med den for å få den tett igjen.

Hilsen

Lurvetass

Forrige kalesjen begynte å lekke på samme måte. Denne vasket jeg etter alle kunstens regler og impregnerte med middel uten silikon. Resultatet ble en kalesje som gikk fra å være litt lekk til at vannet nærmest rant tvers i gjennom.

Ser ut som det nå lekker der kalesje ligger nedpå vindskjerm og kanter på skrog. Opplever også at kalesjen nærmest limer seg fast på disse stedene når den har ligget på en stund, særlig når det har vært sol og varme.

Har brukt marine-blå kalesje som båten er levert med, skal nå prøve lys grå og se om det gir lengre levetid. Til min båt er det bare Lightex som er valgbart stoff. Skal jeg ha annet stoff må jeg ut i det åpne markedet og få pris. Ser at lokal kalesjemaker oppgir ca.-pris pr m2 . Raskt overslag viser at han ikke er konkurransedyktig basert på det.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Nei, ikke testet. Ser ikke ut til å være rette produkt.

Sitat

Fabric Compatibility Check

Star brite Waterproofing is compatible with most quality outdoor fabrics including; nylon, canvas, finished leather, and acrylics including Sunbrella. However, some economy materials like polyester and urethane-backed fabrics are not compatible with most solvents, so please check the material before use.

http://www.starbrite.com/item/waterproofing-with-ptef

• 4 uker senere...

@lurvetass Da har jeg forsøkt med Maritim sin kalesjeimpregnering med silikon.

Ser ut som det virker. Ikke helt tett, er noen steder det var fuktig ennå. Men så brukbart ut etter litt regn i natt.

Vannet perlet seg på duken som på en nypolert bil.

Ser ut til å være bra nok til jeg får ny kalesje.

https://www.maritim.no/maritim-kalesjeimpregnering-1-liter

Jens_P skrev 36 minutter siden:

@lurvetass Da har jeg forsøkt med Maritim sin kalesjeimpregnering med silikon.

Ser ut som det virker. Ikke helt tett, er noen steder det var fuktig ennå. Men så brukbart ut etter litt regn i natt.

Vannet perlet seg på duken som på en nypolert bil.

Ser ut til å være bra nok til jeg får ny kalesje.

https://www.maritim.no/maritim-kalesjeimpregnering-1-liter

Så bra. Du får nok testet den med uværet nå i helgen. Jeg tok et par runder på de stedene som var mest utsatt.

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...