Jump to content

Strategivalg: Seile Risør - Horten i morgen (torsdag)

magnuje

Recommended Posts

Skal seile min 40 fots seilbåt innover Oslofjorden i morgen tidlig. Det er meldt god vestlig vind og rundt 1 m bølger bakfra med lang periode https://www.yr.no/sted/Hav/58,90665_9,98210/ . Har hørt at det er lurt å gå langt ut fra land på dette strekket, så planen var egentlig å gå rundt færder. 

Men ser at det er meldt mye motstrøm lenger ute. Noen med erfaring fra dette strekket som kan gi meg noen tips? Bør jeg heller gå så nære land som mulig og inn rundt tønsberg tønne? Jeg seiler alene så ønsker så smooth ride som mulig  FAFB04CA-BCD4-4924-8A97-6162375078A3.png.92fe89f5d177753031433940bae20435.png

Redigert av magnuje (see edit history)

Dette strekket er ikke noe spesielt utsatt strekk. Værmeldingen er ikke noe ekstraordinært. Her er folk opp og ned i hopetall hele tiden.så det spørs hva du liker når du seiler alene. Fin- navigering oppunder land eller ligge i fred lenger ute. Strømmen blir du ikke kvitt, men om du slører oppover i god fart så er det vel så avgjørende med god seiltrim som motstrøm som avgjør når du kommer frem. Seilte samme strekket i ferien, fra Jomfruland til verdens ende, så vel ikke mer en en kn motstrøm. Så om du ligger i 6 eller 7 eller 8 kn er mer opp til seiltrim og hvor mye du ruller ut. Verste som skjer er at du kommer frem en time senere. Ser ikke problemet.

31 minutes ago, Code0 said:

Dette strekket er ikke noe spesielt utsatt strekk. Værmeldingen er ikke noe ekstraordinært. Her er folk opp og ned i hopetall hele tiden.så det spørs hva du liker når du seiler alene. Fin- navigering oppunder land eller ligge i fred lenger ute. Strømmen blir du ikke kvitt, men om du slører oppover i god fart så er det vel så avgjørende med god seiltrim som motstrøm som avgjør når du kommer frem. Seilte samme strekket i ferien, fra Jomfruland til verdens ende, så vel ikke mer en en kn motstrøm. Så om du ligger i 6 eller 7 eller 8 kn er mer opp til seiltrim og hvor mye du ruller ut. Verste som skjer er at du kommer frem en time senere. Ser ikke problemet.

problemet er vel at man får en strøm mot bølger situasjon som kan skape ganske krappe bølger på dette strekket? Ønsker ikke å sitte i en vaskemaskin om jeg kan unngå det ved å

gå langs land?

Hvis det er en ren transportetappe og du vil utnytte vestavinden maksimalt ville jeg gått ut på dypet men innenfor Færder og Hollenderbåen. Med 1 meter meldte bølger blir det nok også grei skuring forbi Rongsfjorden og Rakke som ellers kan bli ganske ruglete med mer sørlig vind dersom du vil på sightseeing. Hva man skal på innsiden av Tvistein å gjøre skjønner ikke jeg.

Har gått Oslofjorden - Sørlandet t/r 2.5 ganger nå i sommer og funnet at om jeg holder innsiden av Tvisten / Svenner så blir det mindre motstrøm.  Det er tidvis ei bakevje på strømmen der som faktisk gir medstrøm på tur nordover kysten.  Men så ikke når jeg gikk nordover på torsdag i forrige uke.  Da var det rimelig nøytralt. 

Det var bakgrunnen for hva jeg sa, kun egen opplevelse. 

Jeg vil foreslå den ruta jeg selv har gått dette strekket de siste 50-60 gangene, altså rett over fra Lyngør/ Risør til Tønsberg Tønne. Med denne kurslinja vil du antagelig krysse omtrent gjennom Svenner Fyr, så se forover når du nærmer deg Svenner 😉.

Om du derfra vil gå innaskjærs gjennom Vrengen eller rundt Tjøme og inn fjorden er kanskje lurt å avgjøre når du kommer så langt.

Som Code0 skriver er dette en ordinær transportetappe som mange tar til/fra Sørlandet hele sommeren. Med seilbåt og vind fra vest er dette en nydelig surfe-etappe!

Dersom du går langt ut (går rett over) vil mer-vinden der ute og medsjø bakfra langt overgå det som eventuelt er motstrøm kontra å gå delvis i le langs land lenger inne.

Redigert av Phoebe (see edit history)
magnuje skrev for 3 timer siden:

problemet er vel at man får en strøm mot bølger situasjon som kan skape ganske krappe bølger på dette strekket? Ønsker ikke å sitte i en vaskemaskin om jeg kan unngå det ved å

gå langs land?

Det er lange slake dønninger og bølger hvis du går langt ut. Under deg får du Langesundsrenna som er flere hundre meter dyp.

Strekningen Risør - Jomfruland langs land er derimot ganske grunn et par nautiske mil utover. Se på sjøkartet. Her blir store vannmasser presset opp og er alltid type "vaskemaskin" når det er litt vær. Vil du ta "sentrifugen", så går du altså langs land.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Gikk i grytidlig fra Nevlugnhavn til Grimstad. Allerede utenfor Tvisten hadde jeg over 1 knop medstrøm, økende hele veien til rett ut av Jomfruland. Da var det 2-2,2 knop medstrøm til Lyngør før det ble gradvis mindre til Grimstad, slutten var det nede på 1 knop. På 8.5 timer har jeg tilbakelagt 58nm og motor stått på jevt 5.5 knops fart....selvsagt kommer vinden nå når jeg er fremme.

Så ja, jeg står på mitt. Med saktegående båt vil det lønne seg å gå nært kysten oppover. 

Nå skulle trådstarter motsatt retning av deg, @Lanber, og startet ikke fra Nevlunghavn. Han skulle gå Risør-Tønsberg Tønne, som er ca 38 nm rett over og ca 6-7 nm lengre langs land. Hadde han fulgt ditt valg i dag ville han fått 2 knop motstrøms.

I dag skinner sola og du har knapt hatt seilvind. Se hva jeg skriver om topografien på strekket Risør-Jomfuland over. I litt vær blir dette området litt samme opplevelse som å krysse gjennom Rakke. Trådstarter hadde værmelding med vind.

Jeg har hytte litt lenger sør og har gått dette strekket 50-60 ganger t/r i all slags vær, også din rute. I dag var sikkert ditt valg fra Nevlunghavn fint, men det blir litt feil å legge dagens soltur opp som en generell anbefaling for dette strekket.

For å avslutte denne tråden:

jeg gikk rett ut som planlagt, men vinden som var meldt uteble. Det ble derfor motorkjøring med 2,5 knops motstrøm... Marsjer på 7 knop vanligvis, men hadde ca 4,5 knop gps fart. Bølgene bygget seg veldig opp visse steder og det var tydelig strømsjø. Krappe og jævlige. Autopiloten klarte ikke å styre uten at båten ble slått på siden, så ble 6 timer med håndstyring. Største bølgen jeg så var rundt 3m (var meldt kun 1 m sig, 1.8 max). 

Valgte å gå inn etter rakke. Så snart jeg kom innenfor svenner roet alt seg. Også motstrømmen. Så helt klart mindre strøm(sjø) inne langs land etter rakke.  Vet ikke hvordan det ville vært langs kysten før dette. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...