Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Det som mange gjør for å få til en økonomisk brukbar løsning, når den gamle motoren har tatt kvelden, det er jo å montere en motorbrakett og en påhengsmotor. Har aldri prøvd det selv men har snakket med de som har prøvd det, og hørt at det skal fungere.

 

Når det gjelder gammel diesel så har det vel båte fordeler og ulemper. Tror at det må fungere vesentlig bedre med diesel og propell i litt sjø og dårlig vær. Dieselforbruket er også ganske lavt i en liten diesel.  Hvis det finnes noe lekasje av diesel i tank, dieselrør eller motor eller lekasje av motorolje og litt "dryp drypp", så kan dette ofte spres seg under dørken i hele båten og gi en "grusom båtlukt". (man kan jo ta ut alle gulvplatene og vaske men det er mye styr.)

 

Ved å bruke en påhengsmotor så har man kanskje ikke en "fullverdig motorløsning", men man har en veldig mye enklere motorløsning, og man er kvitt mange problemer.

 

Tror at denne braketten kan brukes:
https://www.maritim.no/motorbrakett-just-15hk-plastplate

 

Hvis det er lekasje ovenfra og inn via gjennomføringer, og det er det jo ofte i gamle plastbåter, så kan det skape et lite trivelig inneklima. Men dette lar seg reparere ved bruk av Tek 7 og litt "håndarbeid". Det gjelder å rekke å ta det før treværk og intriør har tatt skade.

 

Et sted der man kanskje kan ha flaks og finne billige deler, det er hos de stedene som mottar gamle båter til opphugging.

 

"Det elektriske" kan være en liten utfordring hvis det er mange tidligere eiere som har funnet på mange kreative løsninger opp gjennom årene. Har akkurat fått koblet den siste båten tilbake til det originale.

 

Og helt sant som index sier over. Hvis man har en gammel båt, da må man lære seg å sku og fikse båt selv. Har to gamle båter, alder henholdsvis 40 og 47 år, og skulle jeg ha betalt for vedlikeholdet, da hadde det nok ikke gått så bra. 

 

Edit:

 

Men hvis man nå alikevel ønsker å forsøke å reparere en MD5, så går det da ann å spørre om delene, for eksempel sylinderblokk kan skaffes og hva prisen eventuelt er:
https://www.marinepartseurope.com/no/e-volvo-penta-659-MD5B.aspx

Her står det "artikkel utgått", så det vil vel vanskelig la seg gjøre.

https://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-sprengskisse-7742220-21-14997.aspx

Det er nok sannsynligvis noe av grunnen til at reparasjonen stanset opp for 5 år siden. (Men hos en båthugger, så kan det jo, tenkes at det finnes en slik motor å plukke deler fra.)

Arne2

Arne2

Det som mange gjør for å få til en økonomisk brukbar løsning, når den gamle motoren har tatt kvelden, det er jo å montere en motorbrakett og en påhengsmotor. Har aldri prøvd det selv men har snakket med de som har prøvd det, og hørt at det skal fungere.

 

Når det gjelder gammel diesel så har det vel båte fordeler og ulemper. Tror at det må fungere vesentlig bedre med diesel og propell i litt sjø og dårlig vær. Dieselforbruket er også ganske lavt i en liten diesel.  Hvis det finnes noe lekasje av diesel i tank, dieselrør eller motor eller lekasje av motorolje og litt "dryp drypp", så kan dette ofte spres seg under dørken i hele båten og gi en "grusom båtlukt". (man kan jo ta ut alle gulvplatene og vaske men det er mye styr.)

 

Ved å bruke en påhengsmotor så har man kanskje ikke en "fullverdig motorløsning", men man har en veldig mye enklere motorløsning, og man er kvitt mange problemer.

 

Tror at denne braketten kan brukes:
https://www.maritim.no/motorbrakett-just-15hk-plastplate

 

Hvis det er lekasje ovenfra og inn via gjennomføringer, og det er det jo ofte i gamle plastbåter, så kan det skape et lite trivelig inneklima. Men dette lar seg reparere ved bruk av Tek 7 og litt "håndarbeid". Det gjelder å rekke å ta det før treværk og intriør har tatt skade.

 

Et sted der man kanskje kan ha flaks og finne billige deler, det er hos de stedene som mottar gamle båter til opphugging.

 

"Det elektriske" kan være en liten utfordring hvis det er mange tidligere eiere som har funnet på mange kreative løsninger opp gjennom årene. Har akkurat fått koblet den siste båten tilbake til det originale.

 

Og helt sant som index sier over. Hvis man har en gammel båt, da må man lære seg å sku og fikse båt selv. Har to gamle båter, alder henholdsvis 40 og 47 år, og skulle jeg ha betalt for vedlikeholdet, da hadde det nok ikke gått så bra. 

 

Edit:

 

Men hvis man nå alikevel ønsker å forsøke å reparere en MD5, så går det da ann å spørre om delene, for eksempel sylinderblokk kan skaffes og hva prisen eventuelt er:
https://www.marinepartseurope.com/no/e-volvo-penta-659-MD5B.aspx

Her står det "artikkel utgått", så det vil vel vanskelig la seg gjøre.

https://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-sprengskisse-7742220-21-14997.aspx

Arne2

Arne2

Det som mange gjør for å få til en økonomisk brukbar løsning, når den gamle motoren har tatt kvelden, det er jo å montere en motorbrakett og en påhengsmotor. Har aldri prøvd det selv men har snakket med de som har prøvd det, og hørt at det skal fungere.

 

Når det gjelder gammel diesel så har det vel båte fordeler og ulemper. Tror at det må fungere vesentlig bedre med diesel og propell i litt sjø og dårlig vær. Dieselforbruket er også ganske lavt i en liten diesel.  Hvis det finnes noe lekasje av diesel i tank, dieselrør eller motor eller lekasje av motorolje og litt "dryp drypp", så kan dette ofte spres seg under dørken i hele båten og gi en "grusom båtlukt". (man kan jo ta ut alle gulvplatene og vaske men det er mye styr.)

 

Ved å bruke en påhengsmotor så har man kanskje ikke en "fullverdig motorløsning", men man har en veldig mye enklere motorløsning, og man er kvitt mange problemer.

 

Tror at denne braketten kan brukes:
https://www.maritim.no/motorbrakett-just-15hk-plastplate

 

Hvis det er lekasje ovenfra og inn via gjennomføringer, og det er det jo ofte i gamle plastbåter, så kan det skape et lite trivelig inneklima. Men dette lar seg reparere ved bruk av Tek 7 og litt "håndarbeid". Det gjelder å rekke å ta det før treværk og intriør har tatt skade.

 

Et sted der man kanskje kan ha flaks og finne billige deler, det er hos de stedene som mottar gamle båter til opphugging.

 

"Det elektriske" kan være en liten utfordring hvis det er mange tidligere eiere som har funnet på mange kreative løsninger opp gjennom årene. Har akkurat fått koblet den siste båten tilbake til det originale.

 

Og helt sant som index sier over. Hvis man har en gammel båt, da må man lære seg å sku og fikse båt selv. Har to gamle båter, alder henholdsvis 40 og 47 år, og skulle jeg ha betalt for vedlikeholdet, da hadde det nok ikke gått så bra. 

 

Edit:

 

Men hvis man nå alikevel ønsker å forsøke å reparere en MD5, så går det da ann å spørre om delene, for eksempel sylinderblokk kan skaffes og hva prisen eventuelt er:
https://www.marinepartseurope.com/no/e-volvo-penta-659-MD5B.aspx

Arne2

Arne2

Det som mange gjør for å få til en økonomisk brukbar løsning, når den gamle motoren har tatt kvelden, det er jo å montere en motorbrakett og en påhengsmotor. Har aldri prøvd det selv men har snakket med de som har prøvd det, og hørt at det skal fungere.

 

Når det gjelder gammel diesel så har det vel båte fordeler og ulemper. Tror at det må fungere vesentlig bedre med diesel og propell i litt sjø og dårlig vær. Dieselforbruket er også ganske lavt i en liten diesel.  Hvis det finnes noe lekasje av diesel i tank, dieselrør eller motor eller lekasje av motorolje og litt "dryp drypp", så kan dette ofte spres seg under dørken i hele båten og gi en "grusom båtlukt". (man kan jo ta ut alle gulvplatene og vaske men det er mye styr.)

 

Ved å bruke en påhengsmotor så har man kanskje ikke en "fullverdig motorløsning", men man har en veldig mye enklere motorløsning, og man er kvitt mange problemer.

 

Tror at denne braketten kan brukes:
https://www.maritim.no/motorbrakett-just-15hk-plastplate

 

Hvis det er lekasje ovenfra og inn via gjennomføringer, og det er det jo ofte i gamle plastbåter, så kan det skape et lite trivelig inneklima. Men dette lar seg reparere ved bruk av Tek 7 og litt "håndarbeid". Det gjelder å rekke å ta det før treværk og intriør har tatt skade.

 

Et sted der man kanskje kan ha flaks og finne billige deler, det er hos de stedene som mottar gamle båter til opphugging.

 

"Det elektriske" kan være en liten utfordring hvis det er mange tidligere eiere som har funnet på mange kreative løsninger opp gjennom årene. Har akkurat fått koblet den siste båten tilbake til det originale.

 

Og helt sant som index sier over. Hvis man har en gammel båt, da må man lære seg å sku og fikse båt selv. Har to gamle båter, alder henholdsvis 40 og 47 år, og skulle jeg ha betalt for vedlikeholdet, da hadde det nok ikke gått så bra. 

Arne2

Arne2

Det som mange gjør for å få til en økonomisk brukbar løsning, når den gamle motoren har tatt kvelden, det er jo å montere en motorbrakett og en påhengsmotor. Har aldri prøvd det selv men har snakket med de som har prøvd det, og hørt at det skal fungere.

 

Når det gjelder gammel diesel så har det vel båte fordeler og ulemper. Tror at det må fungere vesentlig bedre med diesel og propell i litt sjø og dårlig vær. Dieselforbruket er også ganske lavt i en liten diesel.  Hvis det finnes noe lekasje av diesel i tank, dieselrør eller motor eller lekasje av motorolje og litt "dryp drypp", så kan dette ofte spres seg under dørken i hele båten og gi en "grusom båtlukt". (man kan jo ta ut alle gulvplatene og vaske men det er mye styr.)

 

Ved å bruke en påhengsmotor så har man kanskje ikke en "fullverdig motorløsning", men man har en veldig mye enklere motorløsning, og man er kvitt mange problemer.

 

Tror at denne braketten kan brukes:
https://www.maritim.no/motorbrakett-just-15hk-plastplate

 

Hvis det er lekasje ovenfra og inn via gjennomføringer, og det er det jo ofte i gamle plastbåter, så kan det skape et lite trivelig inneklima. Men dette lar seg reparere ved bruk av Tek 7 og litt "håndarbeid". Det gjelder å rekke å ta det før treværk og intriør har tatt skade.

 

Et sted der man kanskje kan ha flaks og finne billige deler, det er hos de stedene som mottar gamle båter til opphugging.

 

"Det elektriske" kan være en liten utfordring hvis det er mange tidligere eiere som har funnet på mange kreative løsninger opp gjennom årene. Har akkurat fått koblet den siste båten tilbake til det originale.

 

Og helt sant som index sier over. Hvis man har en gammel båt, da må man lære seg å sku og fikse båt selv. Har to gsmle båter, alder henholdsvis 40 og 47 år, og skulle jeg ha betalt for vedlikeholdet, da hadde det nok ikke gått så bra. 

Arne2

Arne2

Det som mange gjør for å få til en økonomisk brukbar løsning, når den gamle motoren har tatt kvelden, det er jo å montere en motorbrakett og en påhengsmotor. Har aldri prøvd det selv men har snakket med de som har prøvd det, og hørt at det skal fungere.

 

Når det gjelder gammel diesel så har det vel båte fordeler og ulemper. Tror at det må fungere vesentlig bedre med diesel og propell i litt sjø og dårlig vær. Dieselforbruket er også ganske lavt i en liten diesel.  Hvis det finnes noe lekasje av diesel i tank, dieselrør eller motor eller lekasje av motorolje og litt "dryp drypp", så kan dette ofte spres seg under dørken i hele båten og gi en "grusom båtlukt". (man kan jo ta ut alle gulvplatene og vaske men det er mye styr.)

 

Ved å bruke en påhengsmotor så har man kanskje ikke en "fullverdig motorløsning", men man har en veldig mye enklere motorløsning, og man er kvitt mange problemer.

 

Tror at denne braketten kan brukes:
https://www.maritim.no/motorbrakett-just-15hk-plastplate

 

Hvis det er lekasje ovenfra og inn via gjennomføringer, og det er det jo ofte i gamle plastbåter, så kan det skape et lite trivelig inneklima. Men dette lar seg reparere ved bruk av Tek 7 og litt "håndarbeid". Det gjelder å rekke å ta det før treværk og intriør har tatt skade.

 

Et sted der man kanskje kan ha flaks og finne billige deler, det er hos de stedene som mottar gamle båter til opphugging.

 

"Det elektriske" kan være en liten utfordring hvis det er mange tidligere eiere som har funnet på mange kreative løsninger opp gjennom årene. Har akkurat fått koblet den siste båten tilbake til det originale.



×
×
  • Create New...