Friskfres Startet 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2020 Hei. Jeg er ny her. Er på jakt etter min første båt, og som «alle» andre ønsker jeg mest mulig for minst mulig. Jeg ønsker først og fremst en daycruiser, og pga. budsjett havner man gjerne blant de eldre. Har sett blant annet Nor-Dan på rundt 20-22 fot. Ser det er eldre varianter av desse til salgs i dann og vann. jeg har hørt at alderen på skrog/båten ikke bør ha stor betydning, men så lenge det tekniske er i stand og motoren er velholdt/nyere så er det det som betyr noe? Hvordan er det å kjøpe båt fra si 1995-1999, men med god motor? Jeg tenker at det kun er aktuelt med utenbords motor. Sitér dette innlegget Link to post
Heiaas Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Hei, og velkommen til båtplassen. Er ganske så fersk båteier jeg også, nøkternt budsjett, maks 100 000. Så på flere snekker rundt 24 fot. Etter et veldig godt råd fra kona, ble det en Draco 2000 dc på henger. Har ikke angret. Enkel båt uten bad, bysse eller innlagt vann. Men med mulighet til overnatting, som ikke er benyttet. Er heldig og bor i Innlandet med lave priser på båtplass og opplag om vinteren. Flott med henger, har vært flere steder med båt på henger. Båten er en 1986 modell, innenbordsmotor fra 2006. Så på flere draco, valgte denne med nyere motor og ikke helt strøken båt utvendig. Som fersking anså jeg det bedre med "driftssikker nyere" motor enn strøken båt. Trenger ikke være redd for et merke når man er fersk og skal legge til? Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
JoakimM Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Ser ingen problem med det. Forrige båten min var en skibsplast 670vs fra 88 med motor fra 2007. Perfekt nybegynner båt spør du meg. Liten å lett å manøvrere med driftssikkerheten på plass, å samtidig trenger man ikke ha angst for å få en skramme i den vis man er uheldig mot brygga i starten ? Sitér dette innlegget Link to post
Friskfres Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Takk for gode råd. Men hva er «levetiden» på plastskrog? Min umiddelbare tanke er at det er ikke eit tema, så lenge det ikke er plastpest eller blitt behandlet dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 (redigert) Leoen skrev for 5 timer siden: Takk for gode råd. Men hva er «levetiden» på plastskrog? Min umiddelbare tanke er at det er ikke eit tema, så lenge det ikke er plastpest eller blitt behandlet dårlig? Problemet er kjernen av tre som er kledd inn med glassfiber råtner og pulsviseres. Spesielt er dette et problem for båter med drev og påhenger som trenger treverket sin styrke for å kunne fungere. En slik båt vil du ikke komme bort i uforvarende for veien til søppelfyllingen er meget kortere enn å restaurere. En del eldre båter har også denne sandwich konstruksjonen i store deler av båten så da har man hendene fulle en god stund fremover Redigert 29.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.