Mjøsfarer Startet 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2020 Jeg vurderer å kjøpe båt i Bergen for å frakte den til Mjøsa, og ser på alternativene for frakt. Båten er 12 meter lang, 4 meter bred og ca 10 tonn. Marsjfart 20-25 knop. 1. Heise på trailer og frakte landeveien billigste rute. Alternativet jeg foretrekker, men virker vanskelig å gjennomføre. 2. På dekk på lastebåt. Har fått tilbud på 25.000 + mva fra Bergen til Fredrikstad. Semitrailer fra Fredrikstad til Mjøsa. 3. Sjøveien til gunstig sted på Østlandet for så frakt på bil videre. Kunne vært spennende og gjort selv, men jeg har ikke mulighet. Hadde dette dukket opp en måned før hadde situasjonen vært annerledes. Er det noen som tar på seg, eller kjenner noen som tar på seg oppdraget i punkt 3? Hvor mye kan man regne med at dette vil koste i diesel og personalkostnader? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Kan du skrive litt mer om båttype, tilstand og utstyr på båten. Jeg har tatt flere slike oppdrag. Men vil gjerne ha utfyllende opplysninger Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mjøsfarer Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Båten er en Sea Ray 400 1992 med to Cummins diesel og aksling. Båten har stått på land i halvannet år, men i følge selger er det bare et oljeskift som skal til før det er tut og kjør. Tilstand skal altså være bra, men ut over det er det vanskelig å si noe mer nøyaktig. Ellers er det ny kartplotter, autopilot og baugpropell. Den er også utstyrt med VHF. Det er slettes ikke sikkert at dette blir aktuelt, men vi vil ha alle belyst alle transportmuligheter og kostnader før vi bestemmer oss for kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 En slik båt som har stått på land lenge kan fort ha litt urene tanker. Det må du sjekke før det er aktuelt å frakte den på egen kjøl. Ellers kan det bli en dyr tur. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mjøsfarer Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Takk for tipset. Det gjelder uansett om den skal innom saltvann eller rett i ferskvann ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Jeg har forsøkt en tur nedover Jæren med urene tanker og påfølgende tette dieselfiltere. Det er ikke veldig hyggelig. Blir det litt sjøgang da, så skvalper det løst masse urenheter i tankene, å det tetter dieselfilter på et blunk. Med det i bakhodet tenker jeg at det er lurt med frakt på skip. Skulle båten gå for egen maskin, så vil jeg tippe på ca 10 til 15 k i dieselutgifter. Så kommer reisekostnader frem og tilbake. Pluss hyre, du er fort oppe i ca 20 k. Dermed er det mye sikrere å frakte den på skip. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TrikkerN Lønning Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Jeg ser tidligere eier har hatt den en stund Har du fått opplyst servicehistorikk? Blir naturlig litt skeptisk når jeg ser oljesprut i maskinrom Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 30.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 TrikkerN Lønning skrev for 22 timer siden: Jeg ser tidligere eier har hatt den en stund Har du fått opplyst servicehistorikk? Blir naturlig litt skeptisk når jeg ser oljesprut i maskinrom Han sier at han er eneste eier i Norge, og service og vedlikehold har han stått for selv. Han har en hel haug med dokumentasjon sier han, men hva den består av vet jeg ikke. Mitt utrente øye har ikke lagt merke til det på bilder, men takk for tipset. ? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 Mjøsfarer skrev 29 minutter siden: Han sier at han er eneste eier i Norge, og service og vedlikehold har han stått for selv. Han har en hel haug med dokumentasjon sier han, men hva den består av vet jeg ikke. Mitt utrente øye har ikke lagt merke til det på bilder, men takk for tipset. ? Det er ikke sikkert det betyr noe, men jeg hadde undersøkt det før handel. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 (redigert) Litt svette fra filteret kaller ikke det oljesprut men for all del greit å undersøke er jo ellers rent og pent i maskinrommet (har sett annonsen) Redigert 30.Juli.2020 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
TrikkerN Lønning Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 (redigert) LALUNA II skrev 20 minutter siden: Litt svette fra filteret kaller ikke det oljesprut men for all del greit å undersøke er jo ellers rent og pent i maskinrommet (har sett annonsen) Dørken skal kunne spises fra i maskinrom Jeg ville nok tatt en tur å sett på den før evt handel/hentetur . Redigert 30.Juli.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 30.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 Takk for svar folkens. For en som er vant til å ferdes med en singel big block bensin, så er dette mange hakk opp i tekniske utfordringer ? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 Når båten er 4 meter bred må du vel ha politieskorte når du skal på vei, hvis jeg husker riktig. Tror dette koster en del. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 Om det blir handel, sett som vilkår at tankene blir tømt og inspisert/ dokumentert av selger. er vel mest praktisk å ta det på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.