Jump to content

enkel måte å logge når strøm brukes? F.eks kjøleskap...

Framtia

Recommended Posts

Kanskje ikke direkte svar på det du spør om, men du hadde vel en av de bedre batterimonitorene over sofa`en i salongen, Framtia?

Hva med å skru av alle forbrukere i båten og kun la det aktuelle kjøleskapet stå på, f.eks. 24 - 48 timer timer, og deretter lese av forbruket på batterimonitoren? Så gjenta med det andre kjøleskapet.  Da kan du raskt regne snittforbruket pr time og se eventuelt avvik mellom dem, samt sjekke hva som er oppgitt som forbruk av produsent. Det er vel økt strømforbruk som er mest interessant å avdekke,  ikke antall ganger det starter?

Phoebe skrev for 4 timer siden:

Kanskje ikke direkte svar på det du spør om, men du hadde vel en av de bedre batterimonitorene over sofa`en i salongen, Framtia?

Hva med å skru av alle forbrukere i båten og kun la det aktuelle kjøleskapet stå på, f.eks. 24 - 48 timer timer, og deretter lese av forbruket på batterimonitoren? Så gjenta med det andre kjøleskapet.  Da kan du raskt regne snittforbruket pr time og se eventuelt avvik mellom dem, samt sjekke hva som er oppgitt som forbruk av produsent. Det er vel økt strømforbruk som er mest interessant å avdekke,  ikke antall ganger det starter?

Har man en av Victron GX-ene, så kan man da også se i VRM-en hvor ofte den slår seg på. 

Jeg har batterimonitor (2x) ombord, så en mulighet er å slå av alt annet, og la kjøleskapet gå et døgn eller to, og så på totalforbruket. Det som er litt kjedelig er at jeg bor 7 mil fra båten, så det er litt jobb å ta ekstra turer for å finne ut av dette. Derfor så jeg for meg et instrument ala et tangamperemeter som logget kontinuerlig strømmen på strømtilførselen. Jeg er ikke selv kapabel til å mekke en datalogger dessverre, men mottar gjerne tips om det finnes dingser man kan få kjøpt for formålet. Det kan jo være andre forbrukere som trekker mindre man ønsker å sjekke hvor ofte de går (f.eks lensepumpe), hvor totalt forbruk ikke kan bestemmes nøyaktig vha batterimeter. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vil tro at det billigste instrumentet du kan få tak i for å måle forbruk på kjøleskapene er et el-cheapo batterimeter/coloumb counter. Det rimeligste av de under koster en hundrelapp og tåler 10A som sikkert er nok (slipper da ekstern shunt). Skulle være enkelt å kople opp midlertidig mot feks sikring til kjøleskap (så sant de har separate sikringer). Så får du antall Ah forbrukt over en viss tid. 

NOK 88.67  15% Off | PZEM DC 0-200V 300A Voltmeter Ammeter Car Battery Tester Capacity resistance electricity Voltage Meter monitor 12v 24v 48v 96v
https://a.aliexpress.com/_dYkIeX7

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...